دوشنبه 17 فروردین 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
17 فروردین» انتشار پوسترهـای "ضدظریـف" در ایران
17 فروردین» چهار نکته علی لاريجانی درباره بيانيه لوزان
پرخواننده ترین ها

مناظره زيباکلام و رسايی درباره مذاکرات لوزان

زيباکلام گفت: تفاهم لوزان و توافق نهايی که احتمالا در تيرماه صورت گيرد نقطه عطف در تاريخ معاصر ايران خواهد بود و درباره تحولات پس از آن خواهند گفت که اين تحولات " عصر پس از توافق" است.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، صادق زيباکلام در مناظره با حجت‌الاسلام حميد رسايی، نماينده مردم تهران که صبح روز دوشنبه در باشگاه خبرنگاران جوان برگزار شد با بيان اينکه توافق لوزان و توافق نهايی که قرار است در تيرماه ان‌شاءالله به دست آيد نقطه عطف تاريخی خواهد بود، گفت:‌ قطعا بعد از اين توافق دوران جديدی آغاز خواهد شد که شايد سالها بعد بگويند که فلان نويسنده، کارگردان،‌ محقق و ... از نويسندگان عصر بعد از توافق هستند.

وی گفت: از ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ جز بغض و کينه و دشمنی بين ما و آمريکا نبوده است و ما معتقديم که اين کينه و دشمنی مقصرش آن‌ها بوده‌اند، اما هر دو طرف نگاه‌شان اين بوده است که نمی‌توانند به يکديگر اعتماد کنند. در هر دو طرف جريان‌های سياسی وجود دارد که می‌گويند نمی‌توانيم به ديگری اعتماد کنيم اما اقليتی در هر دو سو به اين نتيجه رسيدند که می توانند نگاهشان را تغيير دهند يا خير و اين تحول مهمی است که اتفاق افتاده است و اميدوارم به يک اقدام مناسب مثل توافق نهايی ختم شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين استاد دانشگاه ادامه داد: اگر فشار افکار عمومی و استقبال آن‌ها از اين اقدام نبود ظرف دو سه روز گذشته اين نهالی که به تازگی کاشته شده است از ريشه کنده می شد. همچنين معتقدم اينکه هنوز مقام معظم رهبری در نفی و يا اثبات آنچه که در لوزان به دست آمده اظهار نظر نکرده اند از دليل ديگری است که باعث شده مخالفان توافق فعلا آرام باشند و سکوت کنند. اما اين به معنی عقب نشينی آن‌ها نيست.

زيباکلام با بيان اينکه معتقدم دعوای اساسی بر سر توافق ژنو يا سوئيس نيست و همانطور که به آقای شريعتمداری نوشتم دعوای اصلی بر سر آمريکاستيزی و غرب ستيزی به عنوان فلسفه و پارادايم مسلط انقلاب اسلامی است که اگر استکبار ستيزی را از آن بگيريم هيچ چيز از آن باقی نمی ماند.

وی در ادامه با اشاره به هزينه‌هايی که ملت ايران بر سر انرژی هسته‌ای پرداخت کرده‌اند، گفت: من از آقای رسايی می‌پرسم برای حل مسئله گرد و غبار در خوزستان چقدر بودجه تعيين کرديد و اساسا چه کار کرديد؟ از شما می‌پرسم سرانه آموزش و پرورش و يا بهداشت و درمان در سالهايی که برای هسته‌ای هزينه می‌شد چه قدر بوده است؟

اين استاد دانشگاه با اشاره به برخی از اظهار نظرها در دولت گذشته که به طور مستقيم خواستار نابودی اسرائيل شد و هزينه‌های زيادی برای ايران در عرصه بين الملل به وجود آورد گفت: حتی فلسطينی ها نمی‌گويند اسرائيل بايد نابود شود پس چگونه است که ما خواستار نابودی اين رژيم می شويم. مسئله اين است که اگر توافق هسته‌ای بدست آيد ديگر نمی توانيد و نمی دانيد که بايد در سخنرانی‌هايتان از چه چيز صحبت کنيد. شما می‌گوييد هسته‌ای شدن ايران نشانه استقلالش است . کدام استقلال؟ و اين هسته‌ای از کجا آمده است؟ آيا خودمان توليد کننده آن بوده ايم يا از کشورهای ديگر در گام اول گرفتيم و کشورهايی که در اين زمينه مثل پاکستان و کره شمالی به عرصه آمدند امروز چقدر استقلال دارند و چه قدر توانايی اقتصادی شان حرف اول را می زند؟

در ادامه زيباکلام در پاسخ به اينکه ممکن است موضوعات موشکی و نظامی ايران به مذاکرات وارد شود گفت: مسائل در مذاکرات هسته‌ای صرفا به اين بحث اختصاص دارد و در روند مذاکرات درباره توان موشکی به ايران صحبت نشده است. اما اين را بدانيد وقتی ما می گوييم قصد داريم يک رژيم ديگر را نابود کنيم طبيعی است که آن‌ها بخواهند بر فعاليت های نظامی ما نيز کنترل داشته باشند در اين بين رسايی با بيان اينکه مشخص است شما متن اين بيانيه را نخوانده ايد نسبت به اظهارات زيباکلام انتقاد کرد.

زيباکلام ادامه داد: در کتابی که نوشته‌ام و هنوز متاسفانه اجازه انتشار پيدا نکرده است به عنوان " تولد اسرائيل " به جزئيات بيان کرد‌ه‌ام که اسرائيل هيچ وقت نگفته است می خواهد جمهوری اسلامی ايران را نابود کند آنچه که می گويد اين است که می‌خواهد سايت‌های هسته‌ای ما را هدف قرار دهد.

وی در پاسخ به سوالی ديگر مبنی بر اينکه چرا شما مخالف هسته‌ای شدن ايران هستيد گفت:‌ من اصل هزينه و فايده را قبول دارم و معتقدم بايد هسته‌ای شدن سود و فايده داشته باشد. در چارچوب هزينه و فايده بهره برداری بسياری از مناقشه هسته‌ای صورت گرفته است که هزينه های سياسی ، اقتصادی و بين المللی زيادی برای ما در بر داشته است.

اين استاد دانشگاه با بيان اينکه دولت روحانی می خواهد حالت تخاصم از بحث هسته‌ای ايران برداشته شود گفت: متاسفانه معايب هسته‌ای شدن هيچ وقت در کشور گفته نشده است و معتقدم نبايد مسئله هسته‌ای را به استقلال و يا مسائل ديگرمان گسترش دهيم.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمين حميد رسايی نيز با بيان اين اعتقاد که توافق لوزان برای آمريکايی‌ها برد برد بود چرا که هم هسته‌ای ما را از بين بردند و هم بازی مذاکره را و با تاکيد بر اينکه از نظر ما آنچه در لوزان به دست آمده است يک " توافق‌نامه " است، گفت:‌ يعنی بر اساس اين متن دو طرف تعهداتی دادند که قرار است در تيرماه هر چه به دست می‌آيد بر اساس همين متن باشد.

وی با بيان اينکه توافق سوئيس همانطور که آقای ظريف دوست دارد آن را بخوانيم بايد ديد چه نسبتی با هدف يک توافق برد- برد دارد؟ افزود: اساسا مقوله بازی برد - برد واقعيت ندارد و حتی رسانه‌های مدافع دولت می گويند از اين لفظ استفاده نکنيد چون با واقعيت همسان نيست. کارهايی که ما قرار است در توافق انجام دهيم در بيانيه مشخص شده اما اقداماتی که آنها بايد انجام دهند مبهم است و در يک کلام بازی برد- برد برای آمريکايی‌ها و ۱+۵ بوده است چرا که هم هسته‌ای را بردند و هم بازی را و اين يعنی برد- برد.

اين نماينده مجلس ادامه داد: اگر همانطور که آقای زيباکلام می‌گويند افکار عمومی پشت سر آقای ظريف است چرا او در برنامه نگاه يک دستپاچه می‌شود و دربرابر مجری پاسخ های ضعيف می دهد؟ از سويی اينکه اين توافق نقطه عطف در تاريخ خواهد بود را اجازه دهيد هر وقت توافق شد درباره اش صحبت کنيم.

وی با بيان اينکه اکثريت مردم حدودا ۶۰ درصد آن‌ها خيلی درگير جزئيات آنچه در مذاکرات روی می‌دهد، نيستند گفت: ۴۰ درصد از مردم هستند که می توان گفت ۲۰ درصد موافق و ۲۰ درصدشان مخالف آن هستند. افکار عمومی نظاره گر است که چه اتفاقی می افتد و معتقد نيستم که اين استقبال عمومی و از سوی اکثريت است.

رسايی گفت: ظريف و روحانی تفاهم را پيروزی بزرگ می‌دانند همانطور که توافق ژنو را پيروزی دانستند. اما بعد اوباما در سخنرانی‌اش می‌گويد اين حرف‌ها برای مردم است از اين رو معتقدم وقتی طرف مقابل شما حرفتان را رد می‌کند چطور می توانيد ادعای بازی برد برد داشته باشيد؟ اين توافق نقطه عطف نيست اما به ياد ماندنی می‌شود کما اينکه ترکمنچای هم در يادها ماند و از آن هم در زمان خود به اسم پيروزی ياد کردند اما اين اتفاق ديگر نمی افتد.

وی تاکيد کرد: دولت محترم خوش بين است و می گويد بگذاريد ببينيم چه می‌شود. اما حرف من اين است که چرا ظرفيت را از بين می بريد؟ دو سال است که مذاکره می کنيد و ديگر تمام شده است . دو سال گذشته است و دولت هيچ کاری نکرده است . حرف ما اين است که چرا همه تخم مرغ‌ها را در سبد مذاکره می گذاريد . معتقدم که تيم مذاکره کننده ما معتاد به مذاکره شده است. توافق با آمريکايی ها فايده ای ندارد همانطور که در بيانيه الجزاير و يا سعدآباد به وعده هايشان عمل نکردند. متاسفانه دولت روحانی پيشرفت کشور را برده پای ميز مذاکره.

وی معتقد است: بر اساس توافق ژنو ۲۸ امتياز ايران داد و در مقابل ۸ امتياز گرفت و اين را به لحاظ تعداد و کيفيت ۶۰ درصد عموم مردم قبول دارند.

اين نماينده مجلس با بيان اينکه مهمترين بحث تحريم‌ها است، مدعی شد: در اين توافق سوئيس در بحث لغو تحريم ها حتی از توافق ژنو هم بيشتر عقب نشينی کرديم و بسياری از تعهدات مبهم است. در توافق سوئيس غنی سازی ۵ درصدی ما به ۳.۵ درصد کاهش يافته است و توسعه سانتريفيوژها نيز کاهش يافته است.اروپايی ها گفته اند به تحريم های مالی و اقتصادی خاتمه می دهند و اين جمله ابهام زيادی دارد. برخی می گويند يعنی که آن‌ها از اين به بعد تحريم نمی گذارند و برخی می گويند تحريم های گذشته را لغو می‌کنند و ديگر تحريم نمی‌گذارند. اما هر کسی می تواند از آن تفسير خود را داشته باشد. از سويی آمريکايی‌ها پذيرفته اند که در صورت تائيد آژانس تحريم‌ها را بردارند.

وی خطاب به زيباکلام گفت: من فکر می‌کنم کاسبان تحريم‌ها اتفاقا مدافعان توافق سوئيس هستند نه مخالفان توافق.

وی تاکيد کرد: پيشرفت‌های هسته‌ای ايران از سال ۸۴ تا ۹۲ نماد استقلال کشور بوده است و حرفهايی که آقای زيباکلام می زند در عالم روشنفکری بسيار سطحی است . خب اگر انرژی هسته‌ای استقلال نمی آورد و به درد نخور است پس چرا کشورهای پيشرفته به دنبال آن هستند و چرا نگران هسته‌ای شدن ايران هستند. اين سوالی است که هر فرد عادی از خود می پرسد.

به اعتقاد وی با روندی که روحانی در پيش گرفته نه اقتصادمان می چرخد نه هسته‌ای مان.

وی در خصوص استکبارستيزی انقلاب اسلامی گفت: اگر استکبار ستيزی را از انقلاب بگيريم از آن چه چيزی می ماند؟ اساسا انقلاب برای مقابله با استکبار آمريکايی ها و زورگويان ايجاد شد و انتقادی که شما از موضوعاتی چون آزادی بيان، دموکراسی،‌ حصر و ... داريد کاملا روشن هستند.

وی درباره حصر دو تن از کانديداهای انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸ گفت: حصر قانونی است و بر اساس مصوبه شورای امنيت ملی که اتفاقا آقای روحانی در آن شورا بودند به اجماع و با اتفاق نظر رای آورد بنابراين حصر شرعی،‌ قانونی و حقوقی است.

وی در پاسخ به اينکه چرا در مورد موضوع هسته‌ای رفراندوم برگزار نمی شود با اشاره به درخواست دولت از مردم برای ثبت نام نکردن در يارانه‌ها گفت: ۹۸ درصد مردم به دولت بر سر اينکه يارانه نگيرند نه گفتند اما آخرين رفراندومی که برگزار شده است به طور رسمی شرکت مردم در انتخابات ۹۲ بود که ۵۷ درصد به روحانی و ۴۹ درصد به کانديدای ديگر رای دادند. قرار بود مشکلات مردم با انتخاب آقای روحانی حل و فصل شود اما همه چيز به مذاکرات گره زده شده است و هنوز وعده ها عملی نشده است. همه کسانی که پای صندوق های رای آمدند به کسانی رای دادند که هسته‌ای شدن ايران را قبول دارند. بنابراين مسئله هسته‌ای امری پذيرفته شده از سوی مردم است .

رسايی در ادامه با توجه به ديدگاه های زيباکلام که به گفته وی از سويی رضا شاه را قبول دارد و اسرائيل را به رسميت می شناسد و مخالف هسته‌ای شدن ايران است و در عين حال تريبون دارد و می تواند نظراتش را بيان کند را به اين متهم کرد که حتما از جايی پول می‌گيرد که می تواند اين‌گونه صحبت کند.

وی با اشاره به اظهارات هاشمی رفسنجانی درباره توافق لوزان معتقد است:‌ اسرائيلی ها نيز با آقای هاشمی يکصدا شدند و می گويند توافق لوزان خيلی هم بد نيست. گرچه اسرائيلی ها معتقدند همين ميزان امتياز را هم نبايد به ايران داد.

وی تاکيد کرد: ما با اصل مذاکره مخالف نيستيم بحث بر سر چگونگی مذاکره است فرق ما با کره شمالی در همين است که با منطق حرفمان را می زنيم .ما پس از مذاکره ژنو همچنان مذاکره می کنيم اما ديگر پيشرفت هسته‌ای نداريم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016