دوشنبه 17 فروردین 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

"پيام روحانی به سلطان قابوس برای حل بحران يمن"

تنها بارقه اميد برای حل بحران يمن پيام رئيس جمهوری ايران به وزير امورخارجه کشور عمان است.

روزنامه رای اليوم نوشت تنها بارقه اميد برای حل بحران يمن پيام رئيس جمهوری ايران به وزير امورخارجه کشور عمان است.

به گزارش پايگاه خبری «تيک»، روزنامه رای اليوم در سرمقاله امروز خود تحت عنوان «آيا کشور عمان هشدار ايران را درباره جنگ يمن گرفت» نوشت عمليات «‌طوفان قاطعيت» عربستان و کشورهای عربی خليج فارس به يمن تحت عنوان باز گرداندن «‌دولت مشروع» اين کشور و مقابله با پيشروی گروه حوثی و نيروهای وابسته به علی عبد الله صالح رئيس جمهوری پيشين يمن آغاز شد و اکنون اين عمليات تبديل به جنگ روتينی (معمولی) شده است که بعد از ده روز چيز جديدی ندارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


منظور از جنگ «روتين» آن است که اين جنگ در شهر عدن صورت می گيرد و هر طرفی تلاش می کند بر اين منطقه يا آن منطقه اين شهر تسلط يابد و همزمان با اين تلاشها حملات جنگندهای ائتلاف عربی عليه گروه حوثی ادامه دارد. مهمترين تحولی که در دو روز گذشته صورت گرفته اين است که جنگنده های ائتلاف عربی ،‌ چندين تن سلاح و مهمات برای نيروهای حامی عبد ربه منصور هادی پائين ريخته اند اين درحالی است که اين نيروها،‌ بعد از تسلط ائتلاف حوثی و عبد الله صالح بر قصر رياست جمهوری هادی در عدن متحمل شکست بزرگی شده اند.

اگر اطلاعاتی که رياض ياسين وزير امورخارجه يمن در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط داده است درست باشد و عبدالله صالح با هواپيمای روسی که ديپلماتهای روس را از يمن خارج کرده است به مسکو رفته باشد در اين صورت گروه حوثی ، ضربه روحی بزرگی خورده اند . از سوی ديگر کشته شدن دو مرزبان عربستانی در درگيری با گروه حوثی ،‌ اتفاقی عاری از خطر نيست چون اين بدان معنی است که حوثيها می خواهند درگيريها را به عمق خاک عربستان بکشانند و در آنجا ايجاد ناآرامی کنند تا جبران ناتوانيشان در مقابله با حملات هوائی عربستان باشد.

رياض ياسين در اکثر اظهارات خود بر دو نکته اصلی تاکيد می کند اول اينکه او خواستار لزوم مداخله زمينی ائتلاف عربی می شود و دوم اين که، ‌چندين بار درباره فرار عبد الله صالح به جيبوتی، ‌موريتانی يا مسکو گفته است هرچند تا اين لحظه اين سخنان تاييد نشده است. اين گونه اظهارات، ‌جنگ روانی است که طرفهای درگير در يمن به راه می اندازند و چنين مسائلی در جنگها عادی است ولی بزرگترين خطر اين است که جنگ يمن طول بکشد و ظاهرا در اين مسير ( طولانی شدن) هم قرار گرفته است چون حملات هوائی به تنهائی نمی توانند اين جنگ را يکسره کنند و اين به اين معنی است که شمار قربانيان غير نظامی افزايش خواهد يافت.

در اين راستا راه حل سياسی کمترين هزينه را دارد و شايد تنها بارقه اميدی که دراين خصوص قابل مشاهده است پيام حسين امير عبد اللهيان معاون وزير امورخارجه ايران از حسن روحانی رئيس جمهوری ايران به يوسف بن علوی وزير امور خارجه عمان باشد. در اين پيام تهران از مسقط خواسته است برای متوقف کردن عمليات نظامی در يمن و جلوگيری از گسترش دامنه جنگ در منطقه و يافتن راه حل سياسی برای آن کمک کند. گسترش دامنه جنگ به معنی به راه افتادن جنگ کامل در منطقه است و بی ترديد کسی خواستار آن نيست ولی سوال مطرح آن است که آيا کشور عمان گام هايی برای متوقف کردن اين جنگ برخواهد داشت؟


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016