دوشنبه 10 فروردین 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

هاشمی رفسنجانی: دخالت نظامی ايران در يمن تهمت است، مذاکرات هسته ای از مذاکره با صدام سخت تر است

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام موضوع حمله به يمن را مصيبت جديدی برای منطقه دانست و دخالت، حضور و يا کمک نظامی ايران به کشور يمن را تهمتی ظالمانه، مسخره و بهانه های کشورهای متجاوز به يمن به منظور يارگيری در حمله به اين کشور دانست.

به گزارش ايرنا از روابط عمومی مجمع تشخيص مصلحت نظام، اکبر هاشمی رفسنجانی افزود: کمک های ايران تنها جنبه انسان دوستانه از جمله در اختيار گذاشتن دارو و غذا برای يمنی ها داشته که آن هم از ذات انسانی انقلاب اسلامی ايران و عواطف دينی و مذهبی مردمان آن سرچشمه می گيرد.

وی اضافه کرد: متاسفانه گروه های تروريستی و مسلمان کشی در کشورهای منطقه شرايط سختی را برای مردم ايجاد کرده و تلاش های دشمنان اسلام برای ايجاد و تعميق شکاف ميان شيعه و سنی موجب تاسف است و اميدواريم که اين درگيری ها هر چه زودتر خاتمه يابد.

هاشمی رفسنجانی گروه های تکفيری مثل داعش و بوکوحرام را حاصل فشارها و زورگويی های حکومت ها دانست و گفت: اين گروه ها با انجام کارهای نابخردانه و افراطی، خشم و کينه خود را از فشار حکومت ها به اين شکل جبران می کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: تجاوز به اين کشور در واقع دامن زدن و تشديد اختلافات مذهبی در منطقه است.

شرايط مذاکرات هسته ای سخت تر از مذاکره با صدام

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگری از سخنان خود به مذاکرات اخير تيم هسته ای ايران با ۱+۵ در لوزان اشاره کرد و گفت: اعضای اين تيم دلسوزانه و با در نظر گرفتن تمامی منافع ملت ايران در حال گفت وگو با طرف های غربی خود هستند.

هاشمی رفسنجانی افزود: کار آن ها بسيار سخت و پيچيده است و من شرايط دشوار آن ها را درک می کنم چرا که در زمان مذاکره با صدام و پذيرش قطعنامه چنين شرايطی را البته نه به سختی شرايط حاضر تجربه کرده ام.

وی با گلايه از افراطيون داخل کشور و کارشکنی های کشورهای غربی بدون هيچ گونه ادله سياسی تاکيد کرد: اعضای اين تيم حداقل نبايد از داخل دچار فشار و تنش های سياسی شوند، بلکه بايد توسط مردم به ويژه در سال جديد، حمايت و دلگرم شوند.

نگرانی غرب درباره ساخت سلاح هسته ای دور از عقل است

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاکيد بر اين که نگرانی غرب در مورد ساخت سلاح هسته ای توسط ايران بی جا و دور از عقل است، گفت: ما چه طور می توانيم در شرايطی که مقام معظم رهبری ساخت هرگونه سلاح هسته ای را حرام اعلام کرده اند به اين کار بپردازيم؟

هاشمی رفسنجانی تحريم های کشورهای غربی عليه ايران را ظالمانه و بدترين نوع تحريم ها برشمرد و افزود: اگر چه مردم با مشکلات متعددی روبه رو شدند اما در سايه همدلی و محبت توانستند به زندگی عادی خود ادامه دهند و اگر اين روحيه برادری ادامه پيدا کند به موفقيت های بيشتری دست پيدا می کنند.

اختلاف سليقه به درگيری منجر نشود

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاکيد بر اين که تحقق کامل شعار «دولت وملت، هم دلی و هم زبانی» در شرايط فعلی کشور بسيار حائز اهميت است، گفت: با توجه به اين که امسال انتخابات را در پيش داريم، بايد مراقب باشيم تا از اين ناحيه آسيبی به وحدت ملی نرسد و شاهد بداخلاقی های سياسی نباشيم.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به اين که اختلاف سليقه و عقيده در کشور امری اجتناب نا پذير است، خاطر نشان کرد: نبايد تفاوت ديدگاه ها و نظرات به درگيری و نزاع منجر شود.

وی با تشريح اوضاع کشور در سال های اول انقلاب و پس از پايان جنگ و قياس آن با شرايط فعلی گفت: دولت را با ۵۱ درصد کسری بودجه و ۱۶ درصد بيکاری و در حالی که ۵ استان کشور نيمه مخروبه، انبارها خالی از مواد اوليه، کارخانه ها و مراکز توليدی تعطيل و يا نيمه تعطيل و عدم وجود امکاناتی نظير برق تحويل گرفتيم و پس از مدتی با همت و همراهی مردم، کشور را بهتر از گذشته ساختيم.

رييس دولت سازندگی ادامه داد: از جمله عواملی که سبب شد کشور در آن شرايط سخت و با آن امکانات محدود بتواند روی پای خود بايستد و دوران سازندگی خود را سپری و آباد شود کمک، همدلی و همزبانی مردم بود.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: با اتخاذ سياست خارجی معقول و معتدل و از همه مهمتر پشتيبانی ملت، چرخ های صنعت به کار افتاد و کارخانه ها يکی پس از ديگری تاسيس شد و بيکاری از ۱۶ به ۹ درصد کاهش يافت.

هاشمی رفسنجانی با بيان اينکه عليرغم مشکلات فراوان دولت تدبير و اميد پيشرفت خوبی داشته است، گفت: اگر تحريم ها، عوام فريبی ها و کم لطفی های داخلی نبود، قطعاً پيشرفت های بهتری با سرعت بيشتری صورت می گرفت.

وی در ادامه به تشريح سرنوشت انقلاب های متعدد به وقوع پيوسته در اقصی نقاط جهان پرداخت و گفت: تنها انقلاب اسلامی ايران بود که توانست با ايمان مردمش سرپا بايستد و از هرگونه گزند در امان بماند، در حالی که می بينيم در خيلی از کشورها که انقلاب کرده اند به دليل اتخاذ سياست های افراطی و حضور گروه های تندرو، مردم هر روز شاهد درگيری و انفجار هستند و روی آرامش را نديده اند.

هاشمی رفسنجانی در ادامه با بيان اين که اعتدال يک اصل اساسی در اسلام و اعتقادات اهل بيت(ع) است، اظهار داشت: مردم راه درست را که راه اعتدال است انتخاب کردند و نتايج آن را هم به خوبی می دانند.

در نهمين روز از فروردين ماه سال ۹۴ جمع ديگری از وزرا، مسؤولان، نمايندگان مجلس، کارگزاران نظام، مديران بخش های دولتی و غيردولتی، روسا و اساتيد دانشگاه ها طی چهار ديدار جداگانه با رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام سال نو را به وی تبريک گفتند.

در جريان اين ديدارها وزرا و مسؤولان بانک ها و بخش های دولتی و خصوصی، در سخنانی گزارش های کوتاهی از شرايط سياسی بويژه شرايط منطقه و بحران يمن و مذاکرات تيم هسته ای و انتخابات پيش رو در سال ۹۴ ارايه کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016