سه شنبه 18 فروردین 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

نامه ابراهيم يزدی به محمدجواد ظريف

ندای آزادی: دکتر ابراهيم يزدی وزير امور خارجه در کابينه دولت موقت زنده ياد مهندس بازرگان نامه ای به دکتر محمد جواد ظريف وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ارسال نمود. دکتر يزدی در بخشی از اين نامه مينويسد: “امروزه همانند آخرين مذاکرات انجام يافته به وسيله مسوولان دولت موقت با ديپلمات های ديگر کشورها، ازجمله ايالات متحده آمريکا، اکنون نيز برخی منتقدان ابراز دلواپسی کرده، بدون توجه به ابزارهای ضروری در مذاکرات ديپلماتيک برای حل مسالمت آميزاختلافات، بعضا بهانه گيری يا کارشکنی می کنند. اما ارجاع پرونده مذاکرات هسته ای از شورای عالی امنيت ملی به نهاد ديپلماسی کشورهم نشان ازعزم تصميم سازان و تعيين کنندگان سياست های کلان نظام جمهوری اسلامی ايران به حل مناقشات از طريق ديپلماتيک دارد و هم حاکی ازاعتماد به توانمندی های بالای شخص جنابعالی و همکارانتان دروزرات امورخارجه و اعضای تيم مذاکره کننده است.”

به گزارش ندای آزادی متن کامل نامه بشرح زير است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به نام خدا

جناب آقای دکترجواد ظريف
وزير محترم امور خارجه

با سلام و تبريک سال نو برای شما، خانواده محترم وهمکارانتان دروزارت امورخارجه و برای ملت ايران سالی سرشارازشادی وسرفرازی، آزادی وگشايش تنگناهای اقتصادی و سياسی را ا زخداوند منان آرزو می کنم.

در روزهای گذشته براثر تلاش پيگير شما وديگرهمکاران ديپلمات دروزارت امورخارجه و تيم مذاکره کننده، ايران موفق به تفاهم اوليه با اصلی ترين قدرت های نظام بين الملل شد.

اين روند، که پس ازحدود۳۵ سال نبود رابطه مستقيم ايران با ايالات متحده آمريکا و روابط نه چندان خوب با ديگرکشورها رخ داده است، بازگشتی به اهداف اصلی جمهوری اسلامی ايران و دولت موقت انقلاب اسلامی، که می خواست روابطی گسترده، عزتمندانه وتوام با احترام متقابل با ديگرکشورهای دنيا داشته باشد، به شمار می رود.

امروزه همانند آخرين مذاکرات انجام يافته به وسيله مسوولان دولت موقت با ديپلمات های ديگر کشورها، ازجمله ايالات متحده آمريکا، اکنون نيز برخی منتقدان ابراز دلواپسی کرده، بدون توجه به ابزارهای ضروری درمذاکرات ديپلماتيک برای حل مسالمت آميزاختلافات، بعضا بهانه گيری يا کارشکنی می کنند.

اما ارجاع پرونده مذاکرات هسته ای از شورای عالی امنيت ملی به نهاد ديپلماسی کشورهم نشان ازعزم تصميم سازان و تعيين کنندگان سياست های کلان نظام جمهوری اسلامی ايران به حل مناقشات از طريق ديپلماتيک دارد وهم حاکی ازاعتماد به توانمندی های بالای شخص جنابعالی و همکارانتان دروزرات امورخارجه و اعضای تيم مذاکره کننده است.

اگرچه اززاويه منافع ملی درباره کل برنامه هسته ای ايران انتقادهای جدی و منطقی مطرح شده است، اينک مسأله مهم اين است که جدا ازاين انتقادات وايرادات ما، راه حل های ديپلماتيک به تفاهمی قابل قبول منجر شده است و ديوار بلند جدا کننده ايران از تعامل با جامعه جهانی در حال ريزش است.

جامعه ايرانی اين نکته را به درستی فهميده است که نمی توان با کشيدن ديواری به دور کشور به توسعه ملی در دو بعد اقتصادی و سياسی و رفاه شهروندان دست يافت. اين دو مهم در گروی تعامل با همه کشورها و بهره مندی از تمام ظرفيت ديپلماسی کشوردر چهارچوب ميثاق های بين المللی و منطقه ای و درراستای مصالح، منافع و امنيت ملی است.

اکنون ايران درديد و زبان جهانيان از”رژيمی ايدئولوژيک، پرخاشگر و ستيزه جو” به “حکومتی قابل تعامل” تبديل شده است و می توا ن اميد وار بود که ديگر مسائل مرتبط در منطقه بر سر ميز مذاکره حل و فصل شود.

اميدوارم که نهاد سياست خارجی ايران همان گونه که دراين يک سال و نيم نفس گير در مذاکرات هسته ای عمل کرده است، بتواند هرچه سريعتر در حل بحران های منطقه ای نيز نقش آفرينی کند و با حضورپررنگ خود جای نهادهای غيرديپلماتيک را در روابط با کشورهای همسايه بگيرد.

بدين وسيله به جناب آقای دکترروحانی، رئيس محترم جمهوری اسلامی ايران و به شخص جنابعالی و ديگر همکاران متخصص و متعهد تان دروزارت امورخارجه، اعضای تيم مذاکرات هسته ای و نيزجناب آقای دکتر صالحی خسته نباشيد می گويم و چشم انتظارم که فرجام اين برجام برای ملت ايران صلح و عزت و توسعه همه جانبه باشد.

با احترام
دکتر ابراهيم يزدی، وزير امور خارجه دولت موقت انقلاب اسلامی
تهران- ۱۶ /۱/۱۳۹۴

رونوشت: جناب آقای دکتر روحانی، رئيس محترم جمهوری اسلامی ايران
خبرگزاری های ايرنا، ايلنا و ايسنا


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016