چهارشنبه 19 فروردین 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

تفاوت ديدگاه‌های اصولگرايان نسبت به بيانيه لوزان

مذاکرات هسته‌ای ايران و بيانيه لوزان باعث شد جناح اصولگرا دو موضع متفاوت بگيرد٬ بحشی از اين جريان مخالف سرسخت و بخشی ديگر به حمايت از تيم هسته‌ای اعتقاد دارند.

ايلنا: بيانيه لوزان فصل جديدی از تفاوت ديدگاه٬ ميان چهره‌های اصولگرا را رقم زده و در آستانه انتخابات مجلس، اين تفاوت‌ها به ديگر موارد اختلافی ميان اصولگرايان اضافه شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اصولگرايان و مذاکرات سوييس

در حالی که چهره‌های نزديک به جريان جبهه پايداری همچون «نبويان» ٬ «رسايی» و «کوچک‌زاده» و برخی ديگر شخصيت‌های اين جريان همچون حميد روحانی و صادق کوشکی، پناهيان، حسين شريعتمداری و سعيد زيباکلام عليه قطعنامه موضع گيری کرده‌اند٬ اما واقعيت اين است که بخش اعظم جريان اصولگرا با چهره‌های شاخصی همچون علی لاريجانی٬ امامی کاشانی٬ سردار جعفری٬ ابوترابی٬ سردار فيروزآبادی٬ مصباحی مقدم، فلاحت‌پيشه، حميدرضا ترقی و بخشايش اردستانی از توافق دفاع کرده‌اند؛ تا آنجا که نطق عجيب رسايی در نقد توافق در مجلس٬ با اعتراض و «دو دو» نمايندگان اصولگرا مواجه شد.

محمدحسن ابوترابی فرد نائب رئيس مجلس شورای اسلامی اولين کسی بود که در نخستين روز کاری سال جديد مجلس، طی نطقی اعلام کرد که امروز ايران در جايگاهی قرار گرفته که دشمنان اذعان دارند که در کلوپ هسته‌ای جهان تعريف می‌شود و دولت، ملت و مجلس در مورد مسائل هسته‌ای يک سخن واحد دارند.

بهروز نعمتی عضو فراکسيون اصولگرايان رهروان ولايت و سخنگوی هيات رئيسه مجلس با استناد به سخنان علی لاريجانی گفت که نظر رئيس مجلس درباره مذاکرات هسته‌ای و بيانيه لوزان در مجموع مثبت است.

فلاحت پيشه٬ نيز که در مجلس قبلی رياست کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی را بر عهده داشت از جمله افرادی بود که در مصاحبه با ايلنا از نتيجه به دست آمده٬ دفاع کرده بود.

واکنش حلقه احمدی‌نژاد

اما در مقابل حلقه سياستمداران نزديک به رئيس جمهور سابق توافق لوزان را يک شکست سياسی معرفی می‌کنند و حتی صفحه ايستاگرام منصوب به احمدی‌نژاد با انتشار تصويری، به بيانيه لوزان واکنش نشان داد. در اين تصوير آمده است: «روز توافق ژنو، (احمدی‌نژاد) در يک مراسم ختم شرکت کرد. خبرنگار پرسيد: نظرتان چيست؟ پاسخ داد: شما فاتحه خواندی؟»

به نظر می‌رسد کسی که از حلقه نزديک به محمود احمدی‌نژاد٬ بيشترين تلاش را برای ابراز ناکارآمد بودن نتيجه فعلی مذاکرات برعهده دارد٬ عبدالرضا داروی٬ مشاور رسانه ای رييس جمهور سابق کشورمان باشد٬ که در اظهار‌های نظر مختلف بيانيه سوييس (لوزان) را نتيجه‌ای بسيار نامطلوب ارائه کرده است.

پيش از اين هم در ادوار مختلف انتخابات و تحولات سياسی شاهد بروز اختلاف ميان اين دو طيف از اصولگرايان بوديم اما اين اولين بار است که همفکری اصولگرايان در سياست خارجی نيز علنی شده است. جدول زير برخی اختلافات فکری اصولگرايان را در مورد مبانی فکری و تعيين مصداق‌ها نشان می‌دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016