یکشنبه 23 فروردین 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

اوباما و کاسترو به دیدار هم رفتند

رادیو فردا ـ باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، و رائول کاسترو، رئیس‌جمهوری کوبا، روز شنبه ۲۲ فروردین درنشست قاره آمریکا در پاناما، به دیدار یکدیگر رفتند.

در عالی‌ترین سطح از گفت‌وگوها طی ۶۰ سال گذشته میان رهبران این دو کشور، هر دو بر تلاش برای بهبود روابط دیپلماتیک تاکید کردند.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده، این دیدار خصوصی را «تاریخی» توصیف کرده است. او می‌گوید دو کشور می‌توانند به روابط دوران جنگ سرد خاتمه بدهند. به گزارش خبرگزاری رویترز، او در عین حال تاکید کرده است که بر فشارهای خود برای بهبود وضعیت «حقوق بشر»، برپایی دمکراسی یا افزایش آزادی ادامه خواهد داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئیس‌جمهوری آمریکا به خبرنگاران گفته است «ما در این مورد که جامعه چطور باید سازمان گیرد، دیدی کاملا متفاوت داریم. و من کاملا مستقیم گفتم که ما گفت‌وگوها در مورد مسائلی مانند دمکراسی یا حقوق بشر، آزادی اجتماعات و آزادی بیان، را رها نخواهیم کرد».

پیش از آنکه گفت‌وگوهای دو رئیس‌جمهوری در اتاق کنفرانس کوچکی آغاز شود، رائول کاسترو، رئیس‌جمهوری کوبا نیز تاکید کرد بر تلاش‌ها برای بهبود روابط واشینگتن و هاوانا ادامه می‌دهد و آمادگی بحث بر سر مسائل حقوق بشر را دارد.

رهبر ۸۳ ساله کوبا به خبرنگاران گفت «ما تمایل داریم در باره همه چیز صحبت کنیم. ولی لازم است صبور باشیم. خیلی صبور. ما با برخی چیزها موافقیم با برخی مخالف.»

پس از آنکه کاسترو نظرات خود را به خبرنگاران گفت، دو رئیس‌جمهوری از جا بلند شدند و با هم دست دادند.

در ماه دسامبر سال میلادی گذشته (آذر ماه گذشته)، رئیس‌جمهوری ایالات متحده تصمیم به تغییر رویکرد در برابر کوبا گرفت و روند عادی‌سازی روابط دو کشور آغاز شد.

سال ۱۹۵۶ آخرین باری بود که رهبران آمریکا و کوبا مذاکره‌ای اصولی داشتند. در آن زمان، دوایت آیزنهاور و فولخنسیو باتیستا، رهبران آمریکا و کوبا دیدار کردند. ژنرال کوبایی ۳ سال بعد از آن به دست فیدل کاسترو و نیروهای او از قدرت برکنار شد.

دیدار کاسترو و اوباما در حالی‌ست که رئیس‌جمهوری ایالات متحده در نشست سران کشورهای قاره آمریکا در پاناما، گفته است «دوران دخالت» واشینگتن در امور کشورهای آمریکای لاتین پایان گرفته است.

پیش از این دیدار نیز وزیران خارجه آمریکا و کوبا به دیدار هم رفتند.

اوباما پیش از این در نشستی با گروهی از مخالفان دولت هاوانا، ابراز امیدواری کرده بود دوره جدید روابط میان دو کشور، فضایی را در کوبا ایجاد کند که به بهبود شرایط زندگی مردم آن کشور بیانجامد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016