سه شنبه 25 فروردین 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

ستاد حقوق بشر قوه قضائيه: تعرض ماموران امنيتی عربستان به دو نوجوان ايرانی بر اساس فتوا بوده است

ستاد حقوق بشر قوه قضائيه با صدور بيانيه‌ای اقدام کريه تعرض ماموران امنيتی عربستان سعودی به دو نوجوان ايرانی را محکوم کرده و خواستار پيگيری اين موضوع در شورای حقوق بشر سازمان ملل شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، متن اين بيانيه بدين شرح است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بسم الله الرحمن الرحيم

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ايران، اخبار تعرض ماموران امنيتی عربستان سعودی به دو نوجوان ايرانی در فرودگاه جده را بسيار تاسف بار، خطرناک و نگران‌کننده می‌داند؛ به‌ويژه آنکه اين اقدام بر اساس عقايد اعلام شده از سوی يکی از شيوخ و امامان جماعت جده که با عنوان فتوا بيان شده، صورت گرفته و نشان می‌دهد که وی اينگونه اقدامات را نه‌تنها غيراسلامی و غيرقانونی نمی‌داند، بلکه آن را مجاز و قابل قبول اعلام کرده است. اين موضوع نشان می‌دهد که ما نمی‌توانيم حادثه تاسف‌بار فرودگاه جده را صرفا يک اتفاق تخلف‌آميز يک يا دو مامور امنيتی تلقی کنيم، چرا که از قرائن برمی‌آيد که با يک روند سيستماتيک و بسيار خطرناک مواجه هستيم.

از اين رو، ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ايران از دولت عربستان سعودی می خواهد که علاوه بر پايبندی به تعهدات اسلامی خود نسبت به زائران بيت الله الحرام، با توجه به کنوانسيون بين المللی حقوق کودک، تعهدات بين المللی خود را نيز محترم شمارد و فراتر از دو مامور خاطی، با همه کسانی که انجام اينگونه افعال را در جامعه عربستان تبليغ، ترويج و حمايت می‌کنند برخورد قاطع و پيشگيرانه داشته باشد.

ستاد حقوق بشر همچنين از شورای حقوق بشر سازمان ملل انتظار دارد که قويا مانع از تکرار و گسترش اين اقدامات شود تا مبادا به ساير نقاط جهان نيز توسعه پيدا کند. اين شورا همچنين بايد در خصوص پيگيری‌های قانونی چه در چارچوب منشور سازمان ملل و اعلاميه حقوق بشر و چه در چارچوب نقض شدن تعهدات کنوانسيون بين‌المللی حقوق کودک و به‌خصوص مواد مربوط به اشاعه نفرت، نابردباری و تجاوز به کودکان، اقدام قاطع بعمل آورد.

همچنين طبيعی است که جمهوری اسلامی ايران بر اساس مواد ۴۴ و ۴۵ کنوانسيون بين المللی حقوق کودک اين حق را برای خود محفوظ می داند که اين حادثه خطرناک و کريه را از طريق مکانيزم های بين المللی به طور قاطع پيگيری کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016