شنبه 5 اردیبهشت 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

سعید مرتضوی: مفصل از خودم دفاع می‌کنم

روزنامه شرق - شما متهم به تحصيل يک‌ميليارد و ۹۷۰ ميليون ريال مال نامشروع شده‌ايد و اين اتهام آن‌طور که گفته شده، در کيفرخواست شما هم آمده ‌است.
سعید مرتضوی -
گفته شده من از اجرای رأی ديوان عدالت اداری استنکاف کرده‌ام. اين آن چيزی است که پنج نماينده مجلس طی نامه‌ای خواستار شده‌اند در اولويت رسيدگی قرار بگيرد و اتفاقا دادسرا همين کار را کرده و بعد از يک‌ونيم سال از رسيدگی، در قرار مجرميت و کيفرخواستی که دادگاه زده، چنين ادعايی شده ‌است. يعنی گفته شده رأی هیأت عمومی ديوان عالی کشور اجرا نشده است و ما از اجرای آن استنکاف کرده‌ايم و کل حقوقی که در اين دوران گرفته‌ايم، تحصيل مال از طريق نامشروع است.

* ولی گويا فقط بحث حقوق شما نيست بلکه همه پرداخت‌های ديگری هم که داشته‌ايد و حتی همه تصميمات شما غيرقانونی بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


- نه. در کيفرخواست فقط روی همين موضوع تأکيد شده است.

* يعنی فقط حقوق دريافتی شما؟
- بله، فقط حقوق خودم.

* يعنی شما نزديک به دوميليارد ريال حقوق غيرقانونی برداشت کرده‌ايد؟
- نکردم که مشکل ما همين است. رأی هیأت عمومی ديوان عدالت اجرا شده و اينها اشتباه می‌کنند. من بعد از قطعيت رأی هیأت عمومی ديوان ديگر مديرعامل نبودم، سرپرست بودم و اختيارات سرپرستی هم قانون خودش را دارد. مطلب دوم اينکه اگر کسی از اجرای رأی ديوان عدالت اداری استنکاف کند، ديوان خودش ضمانت اجرا دارد که در قانون پيش‌بينی شده و رأی‌ را اجرا می‌کند. من دفاع مفصلی امروز با اسناد و مدارک دراين‌باره خواهم داشت. اما يک درخواست هم همراه با لايحه‌ای به رئيس دادگاه دادم که وقتی که اين پرونده برمبنای گزارش تحقيق‌وتفحص مجلس است در صحن علنی قرائت شده و کل اسناد و مدارکی که در اين رابطه بوده در رسانه‌ها وسايت‌ها منتشر شده و درباره کيفرخواست هم آقای ترک‌همدانی به‌عنوان وکيل شاکيان مصاحبه کرده است، به نظرم موضوع محرمانه‌ای باقی نمانده که دادگاه غيرعلنی برگزار شود. بنابراين من اصرار کردم که براساس ماده ١٨٨ قانون آيين دادرسی کيفری که اصل بر علنی‌بودن جلسه دادگاه است دادگاه علنی برگزار شود.

* ولی جدای از همه اينها، نهادهای مختلف تخلفات را تأييد کرده‌اند. نظر حقوقی مرکز تحقيقات شورای نگهبان بخش عمده ايرادات ديوان عدالت اداری و مجلس را درخصوص غيرقانونی‌بودن انتصاب شما و مواردی ديگر در ارتباط با پرداخت‌ها تأييد کرده است. در نهايت تصميمات و پرداخت‌ها و برداشت‌های شما در آن مدت غيرقانونی تلقی می‌شود.
- ما که حرفی نداريم. به‌هرحال دولت تصويب و اختيارات را به رحيمی تفويض کرد و مجلس هم به اين دليل وزير را استيضاح کرد. يکی از مواردی که در استيضاح آمده بود، همين بود. بعد هم که آقای لاريجانی نامه زدند و گفتند که مصوبه باطل است و بعد از آن هم اصلا طولی نکشيد که من از سازمان رفتم.

* يعنی می‌گوييد شما بعد از ابطال مصوبه، هيچ اقدامی انجام نداديد؟
- بعد از ابطال مصوبه، وزير خودش ابلاغ سرپرستی را برای من صادر کرد.

* مسئله اصلی همين است که اصلا در سرپرست بودن شما هم تشکيک وارد است و برمبنای همان گزارش مرکز تحقيقات شورای نگهبان، انتصاب شما به‌عنوان سرپرست هم غيرقانونی بوده است.
- من که اين گزارش را نديدم. امروز می‌روم دفاع می‌کنم. اما براساس ماده ١٤ قانون اساس‌نامه تأمين‌اجتماعی، وزير می‌تواند هرکسی را شش‌ماه به‌عنوان سرپرست منصوب کند و هيچ شرطی هم نداد. شش‌ماه بعد هم که هم مأموريت من در دولت تمام شده بود، هم دولت تغيير کرده‌ بود.

* فردا شما برای پرونده کهريزک هم قرار است محاکمه شويد درست است؟
- آن پرونده جداست می‌تواند غيرعلنی برگزار شود. چون رفته ديوان عالی و برگشت خورده است. ٩ صبح، اول دادگاه تأمين‌اجتماعی است و احتمالا ادامه‌اش احتمالا کهريزک است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016