یکشنبه 3 اسفند 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

روايتی از چک بازی‌های مرتضوی و زنجانی

شرق ـ کشکولی از پرونده‌های تامين‌اجتماعی به قوه‌قضاييه رفته و حالا سعيد مرتضوی، متهم رديف اول پرونده تخلف در اين سازمان مدام بنای تکذيب دارد و اندک‌خواندن مستنداتی که بيش از يک‌سالی است در اختيار بازپرس شعبه ١٥رسيدگی به کارکنان دولت است را دارد.

او اغلب در مراسم ختم منتسبان به چهره‌های نزديک به احمدی‌نژاد حاضر شده و آنجا به بيان سخنان عجيبی در موضوع پرونده تامين‌اجتماعی می‌پردازد؛ سخنانی مثل «حتی يک چوب کبريت در اين پرونده نيست و برخی به اشتباه ماجرا را بزرگ کرده‌اند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او به صراحت هرگونه همکاری با بابک زنجانی را منکر شده و مساله واگذاری ١٣٧شرکت به او را تکذيب می‌کند. حسين دهدشتی در گفت‌وگو با «شرق» به کنايه خطاب به مرتضوی می‌گويد که او دچار فراموشی و آلزايمر سياسی شده اگرنه چطور او مهر و امضای خودش پای برخی چک‌ها و نامه‌ها را فراموش کرده و ماجرای پرونده ٨٠هزارصفحه‌ای تامين‌اجتماعی را به يک چوب‌کبريت تقليل داده است. به گفته نماينده آبادان، مجلس به موقع هشدار داد که معامله سازمان‌تامين‌اجتماعی با زنجانی اشتباه و غيرقانونی است و اگر واقعا زنجانی پولی داشت بهتر بود به‌جای معامله با تامين‌اجتماعی به فکر بازپرداخت بدهی‌‌اش به وزارت نفت باشد.

او همچنين به چک‏‌های رد‌و‌بدل‌شده مرتضوی و زنجانی اشاره دارد؛ چک‌هايی که سندی است بر همکاری زنجانی و مرتضوی و به اين سادگی‌ها نمی‌توان منکر اين واقعيت شد. به گفته دهدشتی، «مرتضوی در قرارداد واگذاری چندين شرکت شستا، برای تضمين قرارداد حدود پنج‌چک به مبلغ ٤٠٠ميليارد ين ژاپن را به زنجانی تحويل داده و براساس اطلاعات واصله هنوز اين چک‌ها در اختيار زنجانی است.» مرتضوی در دادگاه اخيرش ادعا کرده که او حتی يک‌ريال با زنجانی معامله نکرده، اما دهدشتی براساس اطلاعات مستندی که در اختيار کميته تفحص قرار گرفته، تاکيد دارد او ۱۳۸شرکت و کارخانه مرتبط با شستا را به زنجانی واگذار کرده است.

او البته برای يادآوری به مرتضوی به برخی مکاتبات و مراسلات او اشاره دارد: «مرتضوی در جريان معامله با زنجانی چند‌چک به سربرگ سازمان‌تامين‌اجتماعی صادر کرد و وقتی زنجانی برای وصول يکی از اين چک‌ها به بانک مراجعه کرد، پولی در حساب نبود.»

دهدشتی خاطرنشان می‌کند که «اگر با ورود مجلس جلوی اين چک‌بازی‌ها گرفته شده و معامله جان نگرفته، صورت‌مساله خطای صورت‌گرفته پاک نخواهد شد. نکته ديگر اينکه اين چک‌ها، چک بلامحل بوده است.» روی سخن نماينده آبادان به شخص سعيد مرتضوی است و می‌گويد: «اگر در دوره مديريتی شما و ديگر مديران دولت پيش، نيم‌نگاهی به نياز‌ها و خواسته‌های مردم بود، اين‌روزها مردم اين همه با مشکلات مختلف دست‌و‌پنجه نرم نمی‌کردند. اينکه شما به‌همين‌سادگی همه‌جا تردد می‌کنيد و تلاش چند‌ماهه نمايندگان مجلس در تدوين گزارش تفحص را چوب کبريت می‌خوانيد کم‌لطفی شما و يک‌جور فرار رو‌به‌جلو است؛ فراری که ديگر جواب نمی‌دهد و خوشبختانه حکم آقای رحيمی و برخورد دستگاه قضايی نشان داد که دير يا زود بايد منتظر حکم شما باشيم.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016