شنبه 5 اردیبهشت 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

وزير کار: ۶ هزار ميليارد کسری بودجه از حذف يارانه پردرآمدها تأمين می‌شود

قم - وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی از حذف يارانه پردرآمدها به صورت تدريجی تا تامين ۶ هزار ميليارد تومان کسری بودجه امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی ربيعی پيش از ظهر شنبه در ديدار با آيت‌الله مکارم شيرازی با اشاره به مشکلاتی که پرداخت يارانه نقدی برای کشور ايجاد کرده اظهار داشت: در دنيا نظريه‌های تامين اجتماعی پيشرفت قابل ملاحظه‌ای کرده اما ما بدترين راه را که پرداخت يارانه نقدی است برای اين مسئله انتخاب کرديم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به مسئوليتی که رئيس جمهور برای حذف يارانه پردرآمدها به وی داده افزود: عقيده دارم که اين مسئله يک موضوع اجتماعی است و بايد به تدريج شکل بگيرد چراکه وقتی پولی به مردم می‌دهيم پس گرفتن آن بسيار سخت است.

وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی به حذف تدريجی پردرآمدها اشاره کرد و گفت: تلاش داريم اين کار را بدون سر و صدا تا تامين ۶ هزار ميليارد تومان کسری بودجه ادامه دهيم.

وی به ايجاد نظام اعتراض در اين زمينه اشاره کرد و ادامه داد: در عين حال برای ۱۰ ميليون نفر که در معرض فقر غذايی قرار دارند کالايی در نظر گرفته شده تا از سوء تغذيه حاشيه‌نشينان و فقرا جلوگيری شود.

بازگشت اعتبار به دفترچه‌های تامين اجتماعی

ربيعی با اشاره به اينکه ۷۰ درصد بار اجرای طرح تحول سلامت به دوش وزارت تعاون است گفت: دراين طرح به فقرا و حاشيه‌نشين‌ها توجه خاص شده است.

وی اظهار داشت: سازمان تامين اجتماعی ۳۵ ميليون نفر را از نظر درمانی تحت پوشش خودش دارد و روزی که من به اين سازمان آمدم ۵ ميليارد تومان کسری بودجه داشت.

وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تلاش کرديم با جبران کسری بودجه‌ها اعتبار را به دفترچه‌های تامين اجتماعی برگردانده و بيمه روستايی و عشايری را تقويت کنيم.

وی با اشاره به اينکه سال گذشته بيش از ۸ ميليون نفر در سازمان بيمه سلامت بيمه‌ شده‌اند گفت: همچنين در سال گذشته ۵۰۰ هزار شغل در کشور ايجاد شده است.

فعاليت‌های بهزيستی مسجدمحور وخانواده‌محور می‌شود

ربيعی با اشاره به مسئوليت وزارت تعاون در حوزه بهزيستی گفت: بهزيستی يک نهاد مدرن است اما ما می‌خواهيم وظايف اين نهاد را با باورهای اعتقادی گره زده و فعاليت‌های بهزيستی را مسجد محور کنيم.

وی خانواه‌محوری را سياست ديگر سازمان بهزيستی دانست و ابراز داشت: در نظر داريم کودکان بی سرپرست و معمولان را با نظارت خود، به خانواده‌ها سپرده و هزينه نگهداری را به خانواده بدهيم تا احساس رهايی از جامعه نکنند.

وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: بهزيستی دولت محور بايد جای خود را به بهزيستی خانواده‌محور و جامعه محور بدهد که دراين راستا توانمندسازی مددجويان نقش موثری ايفا می‌کند.

فرهنگ کار ضعيف است

وی در بخش ديگری از سخنانش فرهنگ کار در جامعه را ضعيف توصيف کرد و گفت: کارگر در جامعه امروز آن جايگاهی که بايد داشته باشد و جايگاهی که اسلام برای او تعيين کرده را ندارد.

ربيعی اظهار داشت: جامعه ما به جای توليد محور بودن مصرف گرا شده و به اين خاطر است که نوع نگاه به کار در ميان مردم تغيير کرده است.

وی افزود: سال گذشته در کاريابی‌ها ۳۰۰ هزار شغل به جويندگان کار ارائه شد اما ۱۰۰ هزار نفر شغل‌های ارائه شده را نپذيرفتند و دو ميليون شغل هم در کشور داريم که فقط اتباع می‌پذيرند آنها را انجام دهند که اينها نشاندهنده ضعف فرهنگ کار و کارگری در جامعه است.

وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مفهوم برکت در جامعه ما در دست فراموشی است و ارزش‌ها به نفع مصرف‌گرايی تغيير کرده که برای حل اين مشکل به تبيين دوباره ديدگاه اسلام به مقوله کار و کارگر و تدوين نظريه رفاه اسلامی نياز داريم.

وی در بخش ديگری با اشاره به سوابق خود و اينکه پيش از انقلاب کارگر بوده اظهار داشت: مردم‌سالاری دينی همين است که يک کارگر بتواند تا مرحله وزير شدن پيش برود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016