دوشنبه 7 اردیبهشت 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

نيويورک تايمز: تهران در صف زلزله ای شبيه کاتماندو

پايگاه خبری تحليلی انتخاب (Entekhab.ir) - نيويورک تايمز نوشت: کارشناسان نسبت به خطر زلزله به مردم کاتماندو نپال هشدار داده بودند.

به گزارش سرويس بين الملل «انتخاب»، جئو هزرد يک سازمان بين المللی در کاليفرنيا که به مناطق محروم در آسيا کمک می کند نسبت به وقوع زلزله در نپال هر ۷۵ سال يکبار هشدار داده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در سال ۱۹۳۴، بيش از ۱۰ هزار نفر در زلزله ی هشت ريشتری در شرق نپال جان خود را از دست دادند.

زمين لرزه ی ديگر در سال ۱۹۸۸ در همين منطقه باعث کشته شدن بيش از هزار نفر شد.

برايان تاکر رئيس بنياد جئوهزرد گفت که در دهه ۱۹۹۰ سازمان او پيش بينی کرده بود که اگر زلزله ۱۹۳۴ مجددا تکرار شود، ۴۰ هزار نفر به دليل مهاجرت مردم به کاتموندا و وجود ساختمان های بند در اين شهر از بين خواهند رفت.

جئوهزرد در اوائل ماه جاری گزارش داد: کاتموندا با ۶.۵ درصد رشد جمعيت سالانه مواجه است و دارنده يکی از بيشترين تراکم های جمعيتی در جهان است، در واقع يک مليون و پانصد هزارنفر در کاتموندا زندگی می کننند و آنها با خطر رو به افزايش زلزله مواجه هستند.

راجر بيلهام استاد علوم زمين شناسی دانشگاه کلورادو که تاريخ زلزله در منطقه را بررسی کرده است گفت که اين زلزله يک تا دو دقيقه ادامه داشت.

پس لرزهای زلزله نپال تا ۶.۶ ريشتر بوده است. اين احتمال وجود دارد که زلزله شنبه مقدمه ای بر زلزله ای بزرگتر باشد، با اين حال دکتر بلهام احتمال آن را بعيد می داند.

با اين حال، کاتماندو تنها شهری نيست که انتظار زلزله های مرگبار در آن می رود. دکتر تاکر گفت: تهران، هاييتی، ليما در پرو، پدانگ در اندوزی به همين صورت آسيب پذيرند.

در اين شهرها، گسل ها تحت فشار هستند و استاندارهای سازختمان و اماده سازی ها برای فاجعه نامناسب است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016