سه شنبه 8 اردیبهشت 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

پاسخ‌های مطهری به پرسش‌های متفاوت دانشجویان در دانشگاه امیر کبیر

14301394686.jpg
ایسنا - علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با حضور در مراسم سالگرد بزرگداشت آیت‌الله شهید مطهری در دانشگاه امیرکبیر به سوالات متفاوتی که از سوی دانشجویان مطرح شد پاسخ داد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان در مورد لباس شخصی‌ها گفت: من فکر می‌کنم به دلیل این‌که از ابتدا با این‌ها مخالفت جدی نشده الان به این شکل درآمدند و نوبت به افراد دیگر می‌رسد؛ بنابراین هنوز نتوانستند موضوع را ریشه‌کن کنند. من هم همیشه حتی قبل از دوره نمایندگی با این کارها مخالف بودم، اما اراده ملی لازم است که این مشکل حل شود.

مطهری ادامه داد: علت اصلی این است که اینها وابسته به جاهایی هستند و با آن‌ها برخورد نمی‌شود. در شیراز همه می‌دانستند افرادی که مباشرند و در صحنه حاضر هستند افراد فلان دستگاه هستند. من زمانی که در کلانتری بودم گفتم الان فرصت خوبی است که این‌ها را بگیریم اما آن‌ها جرات اقدام نداشتند و می‌گفتند موضوع را بعدا از طریق دوربین‌ها پیگیری می‌کنیم. حتی به من گفتند از همان تهران می‌توانستید ویدئو کنفرانس برگزار کنید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: اینکه الان یک عده را خواسته‌اند و 12 نفر بازجویی شده‌اند و سه نفر در بازداشت هستند و کیفرخواست برای آن‌ها در حال تهیه است که به دادگاه بروند معجزه‌ای شده است. در موارد قبلی این اتفاق نیفتاده بود. من معتقدم اگر از فلان دستگاه هم کسی تخلفی کرده باید اعلام شود و نباید تبعضی در این رابطه قائل شد. اگر اینطور بدون ملاحظه رفتار کنیم این مشکلات پیش نمی‌آید اما اینکه بگوییم تخلف فلانی را چون روحانی است یا سپاهی است یا نماینده مجلس است یا وزیر است، نگوییم، روش غلطی است و نتیجه این می‌شود که بلا بر سر خود افراد هم می‌آید.

وی در پاسخ به سوال دیگر دانشجویان در مورد حصر ابراز عقیده کرد: اگر کاری غلط است ما باید به آن اعتراض کنیم. این ربطی ندارد که یک امام جمعه یا فلان دستگاه در مورد سخنرانی کسی در دانشگاه حرف بزند. مثلا به سپاه هم ربطی ندارد که وارد سیاست و مذاکرات هسته‌ای شود و اظهارنظر کند. در این صورت وقتی دستگاهی اقتصادی و سیاسی داشته باشد خطرناک خواهد بود و کم کم به یک حزب تبدیل می‌شود و خدای نکرده معلوم نیست اگر رهبر انقلاب نباشد این‌ها حرف کسی را گوش بدهند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


این نماینده اصولگرای مجلس در پاسخ به پرسشی در مورد غائله 18 تیر 78 با بیان این‌که «در آن حادثه آسیب جدی به دانشجویان وارد شد»، افزود: آن غائله با انتشار سند محرمانه‌ای در روزنامه سلام شعله‌ور شد که کار غلطی بود و البته بعدا هم برخورد تندی با دانشجویان صورت گرفت. اصولگرایان هم مخالفت جدی نکردند و موضع مناسبی در این زمینه اتخاذ نکردند.

وی با تاکید بر این‌که «بسیاری از مشکلات با لج و لجبازی حل نمی‌شود»، خاطرنشان کرد: در سال 88 داستانی پیش آمد و کل حرف ما این است که عدالت رعایت شود. من بنای طرفداری بی‌چون و چرا از موسوی و کروبی را ندارم و اصلا به محسن رضایی رای دادم و دلبستگی به این دو نفر ندارم اگرچه این‌ها در انقلاب خدمت کردند. به هر حال اینها نباید موضوع را ادامه می‌دادند و باید به قانون تمکین می‌کردند. اگر ما می‌خواهیم موضوع حل شود باید همه طرف‌های داستان را در نظر بگیریم و جوری برخورد نکنیم که انگار همه کار ما درست بوده و فقط این دو نفر اشتباه کرده‌اند و آن‌ها را وصل به آمریکا و انگلیس بدانیم. این روش غلطی است که در پیش گرفته‌ایم.

مطهری ادامه داد: نگرانی من از رویه‌ای است که در برخورد با منتقدان و مخالفان داریم که با آن‌ها سختگیری می‌کنیم و کارهای غیرضرور انجام می‌دهیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر « سرکوب هر نوع آشوب، تخریب و قیام مسلحانه» افزود: قطعا کسی که اسلحه به دست بگیرد محارب است و حکمش اعدام است اما چرا از کسی که انتقاد و حرفی دارد و نمی‌خواهد آشوب کند، می‌ترسیم؟ نظام ما ریشه محکمی دارد و مردم نظام را دوست دارند اما انتقاد هم می‌کنند. احساس من این است که ترس بیجایی در برخی مسئولین ما وجود دارد.

وی با طرح این سوال که چرا مخالفان با سخنرانی او در شیراز و نطق او در مجلس مخالفت کردند؟ گفت: آن‌ها می‌گویند موضوع حصر تصمیم نظام است و نباید درباره تصمیم نظام صحبت کنیم. من می‌گویم این کار غلط است و من با آن مخالفم و مادامی که موضوع به حد آشوب و اخلال نرسد هر کس می‌تواند حرفش را بزند. من هم نگران آینده انقلابم و احساس خطر می‌کنم اما چون تصمیم نظام است نباید حرف بزنیم؟ ما به دنبال آشوب نیستیم اما اگر کسی اسلحه در دست گرفت باید او را به اشد مجازات برسانند.

این نماینده مجلس درباره سخنان روز گذشته وزیر کشور در مورد پول‌های کثیف در انتخابات، اظهار کرد: ایشان آمد و گفت منظور من این نبوده و رسانه‌ها بد منعکس کردند. نظر شخصی من این است که آقای رحمانی فضلی نخواست برخی واقعیات را بیان کند و اگر شجاعت به خرج می‌داد و مساله را سربسته بیان می‌کرد بهتر بود تا حالت دوگانگی به وجود بیاید.

مطهری با تاکید بر این‌که ضرورتی برای محدودیت آزادی بیان وجود ندارد، افزود: درست نیست که اگر نشریه‌ای خاطره‌ای از دولت موقت انقلاب نقل کرده که نام بازرگان و منتظری در آن آمده آن را توقیف کنند. ما چهار سال در هیات نظارت بر مطبوعات با این مساله مقابله کردیم.

مطهری در پاسخ به انتقاد یکی از دانشجویان از خود نیز تاکید کرد: می‌خواهند بگویند من در مسائل سیاسی باز و در مسائل فرهنگی بسته موضع می‌گیرم و می‌گویند دچار تناقض هستم در حالیکه معتقدم تلازمی بین اعتقاد به آزادی بیان و آزادی‌های فردی غرب وجود ندارد بلکه ملاک احکام اسلام است البته من قائل به سختگیری هم نیستم الان هم سخت‌گیری نمی‌شود و ما در تهران هم بی‌حجابی داریم و هم حجاب‌هایی داریم که بی‌حجابی‌اند. اگر منظور این است که هر کس هر طوری که دوست دارد به خیابان بیاید اینطور نمی‌شود. باید نظارتی وجود داشته باشد.

وی با اشاره به طرح سوال خود از وزیر کشور در مورد ساپورت پوشی بانوان نیز اظهار کرد: من پارسال این موضوع را مطرح کردم اما با آن شوخی کردند و جوک ساختند. ما می‌خواستیم این مساله رسمیت پیدا نکند اما امروز تقریبا رسمی شده و دولت وظایفی دارد که لااقل در اماکن دولتی باید مسائل رعایت شود.

نماینده مردم تهران در مجلس در پایان با تاکید بر این‌که «وجود اقلیت منتقد مخالف به نفع کل و اکثریت جامعه است» اظهار کرد: این به این معنا است که افراد باید در انتقاد آزاد باشند و نباید بگوییم کسی حق انتقاد ندارد بلکه انتقاد و آزادی باید دائما وجود داشته باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016