سه شنبه 8 اردیبهشت 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

ظريف: با اختصاص هر ميزان زمان برای نگارش توافق نهايی موافقت کرديم

نيويورک - ايرنا - محمد جواد ظريف وزير امور خارجه پس از ديدار با جان کری وزير خارجه آمريکا با بيان اينکه روند نگارش متن توافق «بسيار وقت گير» خواهد بود، گفت: توافق کرديم که هر قدر کار کارشناسی يا در سطح مديران سياسی و وزيران زمان نياز باشد، برای اين موضوع اختصاص دهيم.

به گزارش خبرنگار ايرنا از نيويورک، ديدار ظريف و کری عصر دوشنبه به وقت محلی با حضور هیأت بلند پايه ای از وزارت امور خارجه آمريکا و تيم مذاکره کنندگان هسته ای کشورمان از جمله سيد عباس عراقچی، مجيد تخت روانچی معاونان ظريف ،وندی شرمن معاون کری و همچنين غلامعلی خوشرو سفير و نماينده دايم ايران در سازمان ملل برگزار شد.

ديدار ظريف و کری که بيش از ۱۰۰ دقيقه بطول کشيد در اقامتگاه سفير و نماينده دايم جمهوری اسلامی ايران در سازمان ملل برگزار شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آمريکا تاکيد کرد که بر تعهدات بين المللی پايبند است

ظريف پس از اين ديدار در يک نشست مطبوعاتی با خبرنگاران اظهار داشت: در اين جلسه ما در مورد نحوه ادامه کار صحبت هايی داشتيم و نگرانی خود را نسبت به بحث های مطرح شده در داخل آمريکا به ايشان منتقل کرديم که وزير امور خارجه آمريکا بار ديگر تأکيد کرد آمريکا بر تعهدات بين المللی خود فارغ از مشکلات داخلی خود پايبند خواهد بود.

وزير امور خارجه افزود: در نهايت قرار شد از همين هفته با جديت، ايران و ۱+۵ نگارش توافق نامه نهايی را شروع کنند و اين کار در هفته آينده نيز ادامه خواهد داشت.

نگارش متن توافق از فردا در نيويورک

رييس دستگاه ديپلماسی جمهوری اسلامی ايران با تاکيد بر اينکه کار نگارش توافق نامه بسيار وقت گير خواهد بود، گفت: توافق کرديم تمام وقت لازم برای هر ميزان کار کارشناسی، در سطح وزرا و مديران سياسی و کارشناسان درجهت ادامه کار را اختصاص دهيم.

ظريف افزود: طبق برنامه از پيش تعيين شده قرار است پس از دو روز اول اجلاس ان. پی. تی که وزرا و سياستمداران کشورها بر روی اجلاس بين المللی بازنگری معاهده عدم اشاعه سلاح های هسته ای متمرکز هستند، از روز چهارشنبه با ورود مديران ارشد ديگر کشور های مذاکره کننده، کار بر روی نگارش متن نهايی توافق ادامه يابد.

مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران تصريح کرد: در اين ديدار قرار شد با جديت از همين هفته ما و پنج بعلاوه يک، ادامه نگرش متن را شروع کنيم و اين کار را هفته آينده هم ادامه دهيم تا متن نهايی حاصل شود.


***

وزير امور خارجه درباره واکنش هيات آمريکايی به مصوبه اخير کميته روابط خارجی سنای آمريکا درباره توافق احتمالی با ايران و نيز پيگيری آن در نشست های کنگره گفت: آنچه که ما از دولت آمريکا و ساير دولت ها توقع داريم، اين است که به تعهدات بين المللی خود پايبند باشند.

ظريف تصريح کرد: يک بار ديگر آقای کری تکرار کرد که اگر به توافق برسيم، آمريکا بخش مربوط به خودش را از توافق اجرا خواهد کرد؛ البته مقررات داخلی دارند که مسووليت خود آنهاست که پيگيری کنند.

وزير امور خارجه در پاسخ به اين سووال که آيا مذاکرات ايران و ۱+۵ در سطح کارشناسی يا معاونان وزيران از هنگام ورود هيات ايرانی به نيويورک آغاز شده است يا خير؟ گفت: روز دوشنبه افتتاحيه کنفرانس بين المللی بازنگری معاهده ان. پی .تی و همه هيات ها تمرکزشان بر آن بود و علاوه بر آن هنوز همکاران مديران سياسی از کشور ها وارد نيويورک نشده اند.

وی افزود: قرار ما اين بود که مذاکرات بعد از دو روز اول اجلاس آغاز شود چون بخش عمده فشار کاری اجلاس ان پی تی در سطح مديران سياسی است و اجلاس بازنگری معاهده تا نزديک به يک ماه ادامه پيدا خواهد کرد.

وزير امور خارجه کشورمان گفت: از آنجا که در دو تا سه روز نخست کنفرانس بازنگری ان پی تی، زمان سخنرانی های وزيران خارجه کشورها و بحث های سياسی اجلاس است، قرار ما بر اين بود که مذاکرات هسته ای آغاز نشود تا بتوانيم بر روی کنفرانس ان. پی. تی متمرکز شويم و از روز چهارشنبه مذاکرات را دوستان ما آغاز خواهند کرد.

توضيح ظريف درباره حضور کری در اقامتگاه سفير ايران در سازمان ملل

به گزارش خبرنگار ايرنا از نيويورک، ظريف در پاسخ به سوال ديگری که علت حضور جان کری در محل اقامت وزير خارجه ايران را جويا شد، گفت: ما از ابتدا با طرف های مذاکره قرارمان اين بوده است که يک نوبت ما مهمان آنها باشيم و يکبار آنها مهمان ما.

رييس دستگاه ديپلماسی ايران افزود: معمولا اين کار را در ژنو، لوزان و در وين نيز انجام می داديم، يعنی يکبار محل مذاکرات را ما تعيين می کرديم و يکبار هم محل مذاکرات را طرف مقابل تعيين می کرد و اين بار نوبت طرف آمريکايی بود که به محل ما بيايد و محل مذاکرات را ما انتخاب کنيم و با توجه به اينکه بنده در اقامتگاه سفير ايران اقامت دارم، از اين محل استفاده کرديم کما اينکه نوبت قبل ما به هتل اقامت آنها رفتيم و دفعه ما قبل آن، آنها آمد ند، اين روشی بود که ما تا به حال ادامه داده ايم و اتفاق جديدی نيفتاده است.

سلاح هسته ای تهديدی ضد بشريت است

وزير امور خارجه کشورمان در بخش ديگری از اين مصاحبه درباره سخنانش در افتتاحيه کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (ان.پی.تی) که از موضع رياست جمهوری اسلامی ايران بر جنبش عدم تعهد، ايراد شد، گفت: ما در نشست مجمع از سوی جنبش عدم تعهد سخنرانی کرديم و مهم اين است که مواضع ايران با مواضع جنبش در اين موضوع کاملاً يکی است.

وی افزود: ما در اين نشست از طرف همه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد اعلام کرديم که بزرگترين اولويت ما خلع سلاح هسته ای و اين خود بزرگترين اولويت جمهوری اسلامی ايران است.

ظريف به مخالفت اصولی جمهوری اسلامی ايران به هرگونه سلاح کشتار جمعی و از جمله هسته ای اشاره کرد و گفت: به عنوان کشوری که در بالا ترين سطح يعنی مقام معظم رهبری، سلاح هسته ای و هرنوع سلاح کشتار جمعی را حرام می دانند، به عنوان رييس جنبش عدم تعهد همين موضع را اعلام کرديم که سلاح های هسته ای تهديدی ضد بشريت است و استفاده از سلاح هسته ای جنايت عليه بشريت محسوب می شود.

وی درباره موضوع مهم خاورميانه عاری از سلاح هسته ای نيز گفت: در مورد خاورميانه نيز معتقديم، بزرگترين تهديد برای نظام عدم اشاعه، رژيم صهيونيستی است و عين همين ديدگاه را نيز جنبش عدم تعهد دارد و من اين فرصت را داشتم که از سوی اين جنبش همين موضع را اعلام کنم.

رژيم صهيونيستی، بزرگترين تهديد جهان؛ موضع ۱۲۰ کشور عدم تعهد

وزير امور خارجه کشورمان در اين باره افزود: اين واقعيت که رژيم صهيونيستی عضو ان. پی. تی و هيچ معاهده مربوط به سلاح هسته ای نيست و در واقع دارای توانمندی هسته ای است، بزرگترين تهديد برای منطقه و جهان است.

وی تاکيد کرد: جامعه بين المللی بايد توجه کند که اين موضع ۱۲۰ کشور عضو عدم تعهد است، يعنی آنچه که جامعه بين المللی نگران است، نگرانی از برنامه هسته ای رژيم صهيونيستی است.

ظريف به سخنان خود به عنوان بيانيه جنبش عدم تعهد در افتتاحيه نشست امسال کنفرانس بازنگری ان. پی. تی اشاره کرد و گفت: نکته ديگر اين است که کشور های عدم تعهد دسترسی به انرژی صلح آميز هسته ای و از جمله چرخه سوخت و ادامه سياست های خود در دستيابی به سوخت هسته ای برای مصارف صلح آميز را حق همه کشور ها می دانند که بايد محترم شمرده شود.

وی با بيان اينکه ما همواره بر اين موضع تاکيد داشته ايم، گفت: از نظر جامعه بين المللی حقوق ما مشخص است، فقط ما بايد برای رعايت اين حقوقمان، موانع و مزاحمت ها را رفع کنيم که ان شا ء الله در مذاکرات اين کار را خواهيم کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016