چهارشنبه 9 اردیبهشت 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

نگرانی سازمان‌های حقوق بشری از "بازداشت‌های گسترده" خوزستان

بی بی سی ـ سازمان‌های عفو بين الملل و ديدبان حقوق بشر درباره گزارش‌ها مبنی بر دستگيری ده‌ها شهروند عرب در استان خوزستان ايران ابراز نگرانی کرده اند.

اين دو سازمان با انتشار بيانيه‌ای اعلام کرده‌اند فعالان عرب در خارج از ايران به آن‌ها اطلاع داده‌اند که از اواسط ماه مارس امسال حداقل ۷۸ شهروند عرب و احتمالا حتی بيشتر از ۱۰۰ نفر در شهر اهواز يا شهر‌ها و روستاهای اطراف آن، به دليل اعتراضات مسالمت آميز بازداشت شده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عفو بين الملل و ديدبان حقوق بشر به نقل از خانواده‌های بازداشتی‌ها می‌گويند نيروهای امنيتی نقاب دار بدون آنکه حکم دادگاه به متهمان ارائه کرده باشند، دست به اين بازداشت‌ها زده‌اند.

در اين رابطه،‌ حسيبه صحراوی، مدير بخش خاورميانه عفو بين الملل، گفته است: «ميزان بازداشت گزارش شده فعالان حقوق عرب‌های ايران در ظرف هفته‌های گذشته عميقا نگران کننده است.»

او می‌افزايد: «مقامات ايرانی به جای بازداشت‌های خودسرانه بايد افرادی را که به خاطر اعتراضات مسالمت آميز و بيان نظراتشان دستگير کرده‌اند آزاد و فورا برای بقيه اتهامات کيفری رسمی مطرح کنند. مقامات ايرانی بايد از محاکمه منصفانه اين افراد اطمينان حاصل يا آن‌ها را آزاد کنند.»

سازمان عفو بين الملل و ديدبان حقوق بشر از ايران خواسته‌اند که به خانواده‌های بازداشتی‌ها درباره مکان حبس و سرنوشت آن‌ها اطلاع رسانی کنند.

به گفته اين دو نهاد، بيشتر بازداشت‌ها در آستانه دهمين سالگرد اعتراضات گسترده‌ای انجام شده است که در ماه آوريل سال ۲۰۰۵ ميلادی در خوزستان به راه افتاده بود.

مقامات ايرانی هنوز به اين گزارش واکنش نشان نداده اند.

بنا بر گزارش،‌ عفو بين الملل و ديدبان حقوق بشر، يکی از بازداشتی‌ها، حاتم عبيات (۳۵ ساله) ساکن شهر حميديه است که گفته می‌شود در ساعت دو بامداد روز ششم آوريل در منزلش دستگير شد. همچنين مصطفی حيدری، ۱۷ ساله، ساکن کوی علوی شهر اهواز روز هفتم آوريل دستگير شده است.

ياسين اهوازی، فعال حقوق بشر و از فعالان حقوق عرب‌های خوزستان، ساکن کپنهاگ دانمارک به بی‌بی سی فارسی می‌گويد علاوه بر اهواز و حميديه، شماری نيز اخيرا در شوش دستگير شده‌اند. او می‌گويد افراد دستگير شده عمدتا بسيار جوان و از فعالان فرهنگی و مدنی هستند که به غير از فرصت شغلی و آزادی‌های اجتماعی چيز ديگری نمی‌خواهند.

ياسين اهوازی می‌افزايد: «نگرانی ما جو امنيتی شديدی است که دولت آقای روحانی قول رفع آن را بار‌ها داده بود، ولی نه تنها جو امنيتی رفع نشده بلکه بر شدت سرکوب‌ها هم اضافه شده است. از طرف ديگر، ازدياد بيکاری و فقر هم باعث اعتراضات شهروندان عرب ايران شده است ولی متاسفانه با سکوت دولت، سرکوب‌های نيروهای امنيتی همچنان ادامه دارد.»

اخيرا در پی خودسوزی و مرگ يونس عساکره، دستفروش عرب در خرمشهر، اعتراضاتی در استان خوزستان انجام شده است.

يونس عساکره شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ برای اعتراض به برچيده شدن بساط ميوه فروشی اش به شهرداری خرمشهر مراجعه و در نهايت مقابل شهرداری خودسوزی کرد. وی در دوم فروردين سال جاری بر اثر شدت عفونت و سوختگی در گذشت.

در مراسم تشييع جنازه آقای عساکره گروهی از مردم به زبان عربی شعارهای اعتراضی مانند «آزادی، آزادی»، «نبايد تن به خواری دهيم» و «ما همه يونس هستيم». تعدادی از شرک کنندگان، در هنگام بازگشت از مراسم بازداشت شده اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016