چهارشنبه 9 اردیبهشت 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

اعلاميه مشترک سه سازمان چپ ایران و جمعی از کنشگران چپ به مناسبت اول ماه مه

همبستگی، مبارزە و تشکل کليد نجات کارگران و زحمتکشان!

کارگران و زحمتکشان!
اول ماە مە (١١ ارديبهشت) روز جهانی کارگر و ١٢٩ سالگی اين روز خجستە را کە نشان بارزی از پيوند و همبستگی کارگران و زحمتکشان در همه کشورهای جهان دارد، را صميمانە بە شما همرزمان گرامی شادباش می گوئيم و بە همە مبارزان راە سعادت کارگران و زحمتکشان، بويژە بە آنانی کە در اين راە پر فراز و نشيب به خاطر ساختن جامعەای عاری از استثمار، بی عدالتی، تبعيض و ظلم، جان عزيزشان را فدا کرده يا گرفتار رنج زندان، شکنجە، تبعيد و آوارگی شدەاند، درود می فرستيم، يادشان را عزيز می داريم و راە شان را تا نيل بە يک جامعە انسانی آزاد و برابر پی می گيريم.

درود ويژە ما بە کارگران و معلمان آگاە و دليری است کە به خاطر دفاع از حقوق کارگر و معلم و مبارزە شجاعانه علیە ظلم و بی عدالتی و تبعيضات گوناگون و سازماندهی تشکل ها و اعتراضات، توسط حکومت اسلامی بە زندان و شلاق محکوم يا از کار اخراج شدە و نامشان در ليست سياە اتحادیە های کارفرمائی و نهادهای سرکوبگر دولتی ثبت گرديده است. درود ما به کارگران، معلمان، پرستاران، بازنشستگان و ديگر مزدبگيرانی است کە در سال گذشتە بە رغم تمام تهديدات و فشارهای دولتی و کارفرمايی در مقابل پايمال حقوق سنديکائی، اجتماعی و انسانی و شهرونديشان با توسل بە اعتصاب و اشکال متنوع اعتراضی بە مبارزە برخاستند، برنامە های نئوليبرال های دولت جمهوری اسلامی را بە چالش کشيدند، در پرتو مبارزاتشان در زمينە های مختلف گام های مهمی بە جلو برداشتند و سال ٩٣ را بە سالی مملو از مبارزە حق خواهانە و درخشان در تاريخ سە دهە گذشتە تبديل کردند. آنان نشان دادند کە در برابر پايمال شدن حقوق شان توسط استثمارگران حاکم ايستادگی خواهند کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کارگران و زحمتکشان!
شما در پرتو تجربيات مبارزاتی، با همبستگی، مبارزە و سازمانيابی، در مقابل تعرض کارگزاران سرمایە مقاومت کنيد و به پيش رويد. شما در زمينەهای سازمانيابی، همبستگی و کاربرد فنون و اشکال مبارزاتی کارآتر پيش رفتيد. شما در معدن سنگ آهن بافق، پلی آکريل اصفهان، معدن چادر ملو، ايران خودرو، واحدهای پتروشيمی و ... دولت را وادار بە عقب نشينی کرديد. هيچ يک از مبارزات دليرانە معلمان و پرستاران بی اثر و ثمر نبود و نيست. اينها پيروزی های کمی نيستند. پيروزی بزرگتر شما رشد آگاهی طبقاتی است. شما در پرتو آگاهی توانستيد دستاوردهای مبارزاتی يک قرن گذشتە تان را تا حدودی احيا کنيد و ارتقا دهيد. سخن از دستاوردهائی است کە توسط کارگزاران سرمايه با توجيهات مزورانە بە تاراج بردە شدە بوده‌اند؛ سخن از امنيت معيشتی و منزلت اجتماعی از بين رفته و تحميل زندگی در زير خط فقر و جلوگيری بە زور داغ و درفش از سازمان‌يابی شماست. بە مبارزات‌تان ادامە دهيد، همبستگی‌تان را تقويت کنيد. کارگر، معلم، پرستار و ... شاغل يا بازنشستە مطالبات عمدتا مشترکی دارند، حول مطالبات مشترک متحد شويد.

حکومت بە آسانی عقب نخواهد نشست، اين را همە ما به خوبی و بە تجربە دريافتەايم. تنها در پرتو يک همبستگی سراسری ميان همە گروەهای مزدبگيران و مبارزە مشترک است کە می توان در برابر سياست های سرمایە سالار و ضدکارگری حکومت، کە نتايجش چيزی جز بردە و مطيع کردن اکثريت قريب بە اتفاق جامعە نيست، ايستاد و آنرا درهم شکست. افزايش واقعی دستمزد و بهبود معيشت و رهايی از زير خط فقر، بدون يک پيکار سخت و همبستە همە گروە های مزدبگير ممکن نيست.

کارگران و زحمتکشان!
شما در سال گذشە در هر کجا تشکل داشتيد، توانستيد امتيازاتی بە دست آوريد. بهمين دليل حکومت سعی کرد با دستگيری، زندانی کردن رهبران تشکل ها و سازمان گران اعتصابات شما، امکان مقاومت شما را کاهش دهد و همبستگی شما را کە تشکل مظهر آن است، درهم بشکند. اما شما در مقابل بازداشت و اخراج رهبران تشکل هايتان جانانە مقاومت کرديد و ميدان عمل حکومت و کارفرمايان را تنگ کرديد. با حمايت از تشکل هايی کە از حقوق شما دفاع می کنند، بە حمايت از آن ها و همکاران مبارزتان ادامە دهيد و تشکل هايتان را ايجاد کنيد. برای آزادی فعالين سنديکائی تلاش کنيد و خانوادە هايشان را از طريق ايجاد صندوق همياری تحت حمايت قرار دهيد. برای ايجاد تشکل های منطقەای و سراسری تلاش کنيد. بخشی از موفقيت های نسبی پرستاران و معلمان مديون تشکل های نسبتا فراگير آنان است. ما از مبارزات شما برای افزايش دستمزد، پرداخت بە موقع و منظم دستمزدها، از تلاش های شما برای ايجاد سنديکاهای مستقل کارگری، از مبارزه تان برای آزادی فعالان سنديکايی، از حق اعتصاب، از لغو قرادادهای استثمارگرانە موقت کار، از مبارزە شما علیە حدف قوانين رفاهی و تعديل بيمە های اجتماعی، از مبارزە شما علیە تاراج واحدهای توليدی و اقتصادی توسط عوامل و ايادی حکومت کە تحت عنوان خصوصی سازی انجام می گيرد، از مبارزە شما علیە تبعيض جنسی، مذهبی، قومی و مسلکی، علیە عوامل و راهبردهائی کە با طبقاتی کردن امر آموزش، فرزندان شما را از روی نيمکت مدرسە روانە بازار کار می کنند و مديريت آيندە جامعە را در انحصار طبقات ثروتمند در می آورند، از مبارزە شما علیە غارت اموال سازمان تامين اجتماعی، ‌هم چنان با قوت دفاع می کنيم و در اين پيکار مشترک سرنوشت ساز شما را با تمام توش و توانمان ياری خواهيم کرد.

در سال گذشتە تبعيض علیە حقوق زنان بە صورت کم سابقەای شدت يافت. در اين راستا طرح جداسازی جنسيتی در شهرداری تهران پيگيری شد و همزمان با تشديد خشونت خيابانی، دو لايحە محدودکنندە جديد علیە زنان بە تصويب مجلس رسيد. سختگيری در مورد استخدام زنان نيز فزونی يافت. ما اين اقدامات متحجرانە را کە با نيت محدود کردن حضور زنان در بازار کار صورت می‌گيرند، محکوم می‌کنيم و از کارگران و مزدبگيران زن و مرد می‌خواهيم کە دوش بە دوش هم علیە اين تبعيض مبارزە کنند.

در سال گذشته تغيير محسوسی در فضای دانشگاه ها صورت نگرفت. دانشجويان تحت فشار ارگان های امنيتی قرار دارند. ما از مبارزات دانشجويان برای تامين آزادی، عدالت اجتماعی و استقرار دمکراسی در کشور، از استقلال دانشگاه ها، بازگشت دانشجويان ستاره دار به دانشگاه ها، باز شدن فضا برای فعاليت های صنفی و سياسی در دانشگاه ها و تشکيل نهادهای صنفی و مدنی، پشتيبانی می کنيم و خواهان همکاری دانشجويان و گارگران در مبارزات دمکراتيک هستيم.

همرزمان گرامی!
تخريب شتابان محيط زيست بە يک معضل چالش برانگيز در کشور ما تبديل شدە و فجايع زيست محيطی آيندە جامعە و پيش از همه امکانات کار و زندگی زحمتکشان را بە مخاطرە انداختە‌اند. حفظ محيط زيست و مبارزە با عوامل انسانی تخريب محيط زيست وظيفە همە ما است. از تلاش سازمان‌های مردم نهاد حامی محيط زيست حمايت و با آن ها همکاری کنيد.

روز کارگر، روز همبستگی جهانی کارگران است. کارگران ايران در طول مبارزاتشان هموارە از حمايت های کارگران، اتحادیە های کارگری ديگر کشورها و نيروهای عدالتخواه بهره مند شدە و هرگاە کە توانستەاند بە نوبۀ خود از مبارزات و حقوق کارگران و مردم ديگر کشورها حمايت کردەاند. در طی دە سال گذشتە در اثر مساعی و کار آگاهگرانە فعالين کارگری در خارج از کشور، همبستگی ميان کارگران جهان با کارگران ايران افزايش چشمگيری يافتە و در عمل از طرف اتحادیە های کارگری و سازمان های مدافع حقوق بشر حمايت بسياری از حقوق سنديکايی کارگران و مزدبگيران صورت گرفتە است. ما اين تلاش ها و حمايت های انترناسيوناليستی را ارج می‌نهيم.

جنبش کارگری يک جنبش همبستە جهانی است. بيش از يک ميليون کارگر افغان و خارجی در ايران کار می کنند. اکثر قريب بە اتفاق آنان از حداقل حقوق سنديکايی و شهروندی محروم نگاە داشتە شدەاند و از تبعيض مضاعف در رنجند. ما اعمال تبعيض آميز نسبت به آنان را محکوم و از برابرحقوقی عموم کارگران حمايت می کنيم. ما از کارگران و به ويژه از فعالان حرکت های حق خواهانۀ آنان می خواهيم کە مدافع برابرحقوقی کارگران خارجی و بومی باشند.

کارگران و زحمتکشان!
مقاومت در برابر تعرض سرمايه داری لجام گسيختە بە دستاوردهای تاريخی جنبش کارگری، در سال گذشته در تعدادی از کشورها افزايش چشمگيری يافت. در کشورهائی مانند يونان و اسپانيا اين مقاومت بە سطح جنبش های نيرومندی برای مهار سرمایە داری فراروئيد. در سوئد ائتلاف دست راستی پس از ٨ سال دولتمداری انتخابات را باخت و سوسيال دمکرات ها دوبارە دولت را در دست گرفتند. با اين حال هنوز احزاب دست راستی در کشورهای سرمایە داری پيشرفتە همچنان حاکمند و کوشش می کنند با ارائە تصويری ترسناک از آيندە جوامع، رفاە اجتماعی را از ميان بردارند.

ظهور داعش و بە راە افتادن جنگ فرقەای ـ مذهبی در خاورميانە، در فعاليت و مبارزات کارگران و سازمانه ای کارگری منطقە اثر منفی می گذارد و همبستگی جنبش های کارگری در درون کشورها و منطقە را تضعيف می کند. در ايران نيز نيروهای واپسگرا سعی خواهند کرد از اين مسئلە برای ايجاد شکاف در ميان طبقە کارگر و تسهيل شرايط برای پيشبرد مقاصد ضدکارگريشان بهرە جويند. جنبش کارگری ايران بعنوان جنبشی پيشرو در منطقە وظيفە دارد برای زدودن آثار مخرب اين پديدە ارتجاعی در داخل و در سطح منطقە تلاش کند.

ما برگزاری تجمعات و راهپيمای در روز جهانی کارگر را حق کارگران می‌دانيم و ضمن محکوم کردن جلوگيری قانون شکنانە دولت از راهپيمايی کارگران در روز کارگر، از کارگران می خواهيم کە گرامی‌داشت روز همبستگی جهانی کارگران جهان را بە هر شکل کە می توانند برگزار کنند و پيامها و مطالبات شان را وسيعاً انعکاس دهند. ما سازمان های طرفدار کارگران و مزدبگيران نيز بە نوبە خود در اين راە تلاش خواهيم کرد. همبستگی، مبارزە و تشکل کليد نجات زحمتکشانند.

زندە باد اول ماە مە (١١ ارديبهشت) روز همبستگی جهانی کارگران
گرامی باد ياد يارانی کە در اين راە جان باختند يا متحمل زندان شدند
پيروز باد مبارزە کارگران برای تحقق حقوق انسانی، صنفی و طبقاتی‌

سازمان اتحاد فدائيان خلق ايران
سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت)
شورای موقت سوسياليست های چپ ايران
جمعی از کنشگران چپ

٨ ارديبهشت ١٣٩٤ (٢٨ آوريل ٢٠١٥)


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016