دوشنبه 7 اردیبهشت 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

کارگران ايران در زير خط فقر، بیانیه همبستگی برای حقوق بشر در ايران به مناسبت روز جهانی کارگر


روز جهانی کارگر خجسته باد

فقر و تهيدستی و بيکاری روزافزون کارگران، دستاورد حکومتی است که ۳۶ سال پيش به نام اسلام و مستضعفان و با وعده ريشه کن کردن فقر و فساد و تبعيض و بی‌عدالتی، قدرت را در ايران به دست گرفت. وضع معيشتی کارگران و مزدبگيران و صدها هزار کارگر بيکار و اخراجی در سال‌های اخيرآنقدر وخيم شده است که نماينده انتصابی و دولتی کارگران، در آستانه نوروز امسال گفته است : «ما يک خط فقر داريم يک خط مرگ و الان ما رسيده ايم به خط مرگ»، بنابراين و به اعتراف نماينده دولتی کارگران، ارمغانی که حکومت اسلامی برای ميليون‌ها کارگر ايرانی و خانواده های آنان آورده، «خط مرگ» بوده است. يونس عساکره دستفروش خرمشهری و حميد فرخی دستفروش تبريزی که بر اثر فقر و تنگدستی و در اعتراض به ستم‌های حکومتی، اخيرا خود را آتش زدند و در شعله های آتش جان سپردند، ايرانيانی که در جستجوی کار مجبورند خانه و خانواده خود را ترک کنند و آواره سرزمين‌های ديگر شوند، کارتن خواب‌هائی که همه روزه در گوشه و کنار تهران جان می‌سپارند و ... ، همه بيانگر خط مرگی است که حکومت ولايت فقيه برای کارگران و زحمتکشان ايران ترسيم کرده است.

طبق آمار رسمی و با توجه به تورم و رکود اقتصادی در ايران، خط فقر برای يک خانواده چهار نفره در ايران يک ميليون و ششصد هزار تومان محاسبه شده، در حاليکه شورای عالی کار جمهوری اسلامی حداقل دستمزد کارگران ايران را برای سال ۱۳۹۴، حدود هفتصد هزار تومان تعيين کرده است و اين در شرايطی است که حقوق و درآمد ماهيانه اوباشانی که برای اسيد پاشی بر روی زنان و سرکوب اعتصاب‌های کارگری به استخدام حکومت اسلامی درمی‌آيند دهها برابر بيشتر از حقوق ماهيانه کارگران زحمتکشی است که از صبح تا شام برای به دست آوردن يک لقمه نان کار می‌کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در ايران روز کارگر با روز رنج و زحمت و زير خط فقر زندگی کردن گره خورده است. هر روز بخش‌های بيشتری از شهروندان ما از قشر متوسط به اردوی کار و رنج و زحمت و فقر رانده ميشوند، ما از مبارزه روزمره معلمان، مزدبگيران، کارمندان و خيل وسيع جوانان و زنان بيکار و تحصيل کرده در جهت مطالبات به حق شان پشتيبانی کرده و سرکوب اعتراضات را از سوی دولت و حکومت جمهوری اسلامی محکوم نموده و خواستار آزادی فعالين اين اعتراضات می‌باشيم.

برای رهائی از خط مرگی که جمهوری اسلامی بر ميليونها کارگر ايرانی تحميل کرده است، کارگران ايران چاره ای نداشته و ندارند که از حق اعتصاب که در اعلاميه جهانی حقوق بشر و حتی قانون کار جمهوری اسلامی به رسميت شناخته شده است استفاده کنند. ولی از آنجائی که ديکتاتوری حاکم بر ايران تحمل شنيدن هيچگونه اعتراض و صدای حق طلبانه ای را ندارد، مطالبات قانونی کارگران را نيز پيوسته با سرکوب اعتصاب های کارگری و ضرب و شتم و زندان و شکنجه و اعدام فعالان جنبش کارگری پاسخ داده و می‌دهد. هم اکنون در اعتراض به فقر روزافزونی که ميليونها کارگر ايرانی و خانوادهايشان با آن دست به گريبان اند، موج اعتراض‌ها و اعتصاب‌های کارگری در گوشه و کنار ايران جريان دارد. اين اعتراض و اعتصاب‌ها همه جا از طرف نيروهای امنيتی رژيم سرکوب و فعالان کارگری دستگير و به زندان‌های طويل المدت محکوم می‌گردند.

در روز جهانی کارگر، ما نهادهای حقوق بشری ايرانی پشتيبانی خود را از مطالبات کارگران زحمتکش ميهنمان که همانا افزايش دستمزد، رعايت حقوق سنديکايی، پايان بخشی به سرکوب سنديکاهای مستقل کارگری و به رسميت شناختن آنها به عنوان نمايندگان کارگران و آزادی فعالين کارگری زندانی می‌باشد اعلام می‌داريم و ازتمام مجامع و شخصيت‌های مدافع حقوق بشر و سنديکاهای کارگری در سرتاسرجهان درخواست می‌کنيم که صدای حق طلبانه ميليونها کارگر ايرانی و خانواده های آنان را به گوش وجدان‌های بيدار و نهادهای حقوق بشری در ساير کشورها برسانند و از حکومت سرکوبگر جمهوری اسلامی بخواهند که حقوق کارگران مندرج در اعلاميه جهانی حقوق بشر، از جمله حق تشکيل سنديکاها و اتحاديه های مستقل کارگری و حق اعتصاب و اعتراض برای بهبود شرايط کار را در ايران به رسميت بشناسد.

همبستگی برای حقوق بشر در ايران
يکم ماه مه ۲۰۱۵

پالتاک اول ماه مه « همبستگی برای حقوق بشر در ايران»
يکشنبه، سوم ماه مه ۲۰۱۵ برابر با ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
با شرکت: دکترفريبرز رئيس دانا استاد اقتصاد دانشگاه تهران
همايون جابری از بنيادگزاران سنديکای مستقل شرکت واحد اتوبوسرانی ايران
مکان: تالار پالتاک
solidarity for human rights in iran
category: Middel East
sub category: community & family
زمان: به وقت غرب امريکای شمالی ساعت ۹، شرق امريکای شمالی ساعت ۱۲، اروپای مرکزی ساعت ۱۸، تهران ساعت ۲۰:۳۰


امضاء:
۱ـ اتحاد برای ايران ـ بلژيک
۲ـ انجمن تئاتر ايران و المان ـ کلن
۳ـ انجمن ايران و سوئيس ـ ژنو
۴ـ انجمن حقوق بشر و دموکراسی برای ايران ـ هامبورگ
۵ـ انجمن همبستگی ايرانيان دالاس
۶ـ انجمن همبستگی ايرانيان استين ـ تگزاس
۷ـ انجمن جمهوری خواهان ايران ـ پاريس
۸ـ بنياد اسماعيل خويی
۹ـ باشگاه جنبش سکولار دموکراسی ايران ـ لوس انجلس
۱۰ـ جنبش جمهوری خواهان دموکرات و لائيک ايران ـ شاخه بلژيک
۱۱ـ حاميان مادران پاک لاله (مادران عزادار ايران) جبوب کاليفرنيا
۱۲ـ حاميان مادران پارک لاله ـ دورتموند
۱۳ـ حاميان مادران پارک لاله ـ هامبورگ
۱۴ـ حاميان مادران پارک لاله ـ مونيخ
۱۵ـ حاميان مادران پارک لاله ـ فرزنو
۱۶ـ فدراسيون اروپرس
۱۷ـ فعالين حقوق بشر و دموکراسی برای ايران ـ هامبورگ
۱۸ـ کمپين دفاع از زندانيان سياسی و مدنی
۱۹ـ کانون فرهنگ و هنر فرزنو
۲۰ـ کميته دفاع از حقوق بشر در ايران ـ شيکاگو
۲۱ـ کميته مستقل ضد سرکوب شهروندان ايرانی ـ پاريس
۲۲ـ مادران پارک لاله ايران
۲۳ـ مادران صلح مونترال
۲۴ـ همايش ايرانيان ـ هامبورگ
۲۵ـ همبستگی برای جمهوری عرفی و حقوق بشر در ايران (هجا) ـ نيويورک
۲۶ـ همبستگی برای جمهوری عرفی وحقوق بشر درايران (هجا) ـ تورانتو
۲۷ـ همبستگی برای جمهوری عرفی و حقوق بشر در ايران ـ ونکوور
۲۸ـ همبستگی برای جمهوری عرفی و حقوق بشر در ايران ـ مونترال
۲۹ـ همبستگی ملی ايرانيان ـ فرزنو کاليفرنيا


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016