جمعه 11 اردیبهشت 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
1 اردیبهشت» ترجمه یادداشت دوشنبه ظریف در نیویورک تایمز
15 فروردین» پست جمعه ظریف در فیس‌بوکش
پرخواننده ترین ها

تک و پاتک سناتور آمریکایی و جواد ظریف در توییتر

150310133912_zarif_and_cotton_512x288__nocredit.jpg
محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران که برای حضور در نشست پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی به نیویورک سفر کرده است در گفتگویی با یک شبکه تلویزیونی گفت حکومتات ایران کسی را برای بیان نظرات و عقایدش زندانی نمی‌کند.

اظهارات آقای ظریف با واکنش شماری از ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده که او را متهم به دروغگویی می‌کنند.
150501011400_tom_cotton_tweet_640x360_twitter_nocredit.jpg
از سوی دیگر، مشاجره توییتری صریح و بی‌پرده بین وزیر خارجه ایران و سناتور جمهوریخواه تام کاتن، درباره مذاکرات اتمی ایران، توجه بسیاری از کاربران آنلاین را به خود جلب کرده است.

بزدل

سناتور کاتن چهارشنبه شب حملات خود در شبکه توییتر را با ارسال چهار توییت علیه وزیر خارجه ایران آغاز کرد و آقای ظریف را "بزدل" نامید.
آقای ظریف در واکنش با لحنی دیپلماتیک، سناتور کاتن را به آرامش دعوت کرد و تولد فرزند نورسیده او را تبریک گفت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رویارویی آنلاین بین وزیر خارجه ایران و سناتور آمریکایی پس از آن صورت گرفت که روز چهارشنبه آقای ظریف در نیویورک، نقش کنگره آمریکا در لغو تحریم‌ها را اندک دانست و گفت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران برداشته می‌شوند، "چه سناتور کاتن بخواهد یا نخواهد."

سناتور کاتن که از اصلی‌ترین منتقدان تلاش‌های دولت آمریکا برای رسیدن به توافق اتمی با ایران است ساعاتی بعد در حساب توییتر خود، در چهار پیام توییتری پیاپی و با لحنی غیر دیپلماتیک خطاب به آقای ظریف، پیام داد: "شنیدم امروز درباره من حرف زدی. اگر از خودت مطمئنی، بیا درباره قانون اساسی آمریکا مناظره کنیم."

سناتور جوان ایالت آرکانزاس در دومین پیام توییتری خود، به آقای ظریف پیشنهاد داد که هر وقت خواست در واشنگتن با او ملاقات کند و درباره "سابقه حکومت ایران در استبداد، ریاکاری، و ارعاب" بحث کنند.

این سناتور جمهوریخواه سپس آقای ظریف را به "بزدل" بودن در جریان جنگ ایران و عراق متهم کرد و گفت: "قابل فهم است اگر این پیشنهاد [ملاقات] را نپذیری. به هر حال در سال‌های ۲۰ سالگی‌ات که جنگ ایران و عراق بود و روستاییان و کودکان برای کشته شدن به جنگ می‌رفتند تو در آمریکا پنهان شده بودی."

واکنش وزیر خارجه ایران به پیام‌های سناتور کاتن، حدود ۱۲ ساعت بعد با لحنی متفاوت در شبکه توییتر منتشر شد.

آقای ظریف در حساب کاربری خود به این سناتور آمریکایی پاسخ داد: "چیزی که نیاز داریم دیپلماسی جدی است نه جوسازی شخصی و قلدرمابانه. قدم نورسیده مبارک. امیدوارم شما و خانواده در کنار او در صلح و صفا باشید."

اشاره وزیر خارجه ایران به فرزند تازه سناتور کاتن است که هفته قبل متولد شد.

این پاسخ آقای ظریف، مشاجره توییتری با سناتور کاتن را متوقف کرد و با استقبال بسیاری از کاربران آنلاین مواجه شد.

این نخستین بار نیست که پای آقای ظریف به یک مشاجره توییتری با سناتور کاتن باز می‌شود.

آقای کاتن نویسنده نامه ۴۷ سناتور آمریکایی به رهبران ایران است که دو ماه قبل ارسال شد و مقام‌های تهران را از توافق اتمی با دولت باراک اوباما برحذر می‌داشت. این نامه همچنین مسایلی را درباره جایگاه و اهمیت کنگره در قانون اساسی آمریکا به رهبران ایران تذکر می‌داد.

سناتور کاتن در ماه مارس در توییتر به آقای ظریف پیام داد که ترجمه متن فارسی این نامه را بخواند.

همچنین آقای ظریف پاسخ انگلیسی خود به این نامه را در توییتر برای سناتور کاتن فرستاد.

آزادی بیان در ایران

با این حال، اظهارات آقای ظریف در یک مصاحبه تلویزیونی با شبکه پی‌بی‌اس درباره میزان آزادی بیان در ایران موجی از انتقاد کاربران آنلاین را برانگیخته است.

وزیر خارجه ایران در گفتگویی با چارلی رز، مجری مشهور شبکه پی‌بی‌اس، گفت: "حکومت ایران کسی را برای بیان نظراتش زندانی نمی‌کند."

به گفته آقای ظریف، "افرادی که مرتکب جرم می‌شوند و از قوانین کشور تخلف می‌کنند نمی توانند پشت عناوین روزنامه نگار یا فعال سیاسی پنهان شوند. همه باید قانون را رعایت کنند."

سازمان‌های جهانی مدافع حقوق بشر می‌گویند ده‌ها شهروند ایرانی تنها برای اعتقاد به آیینی متفاوت از مذهب رسمی کشور در ایران زندانی هستند و ایران یکی از پنج زندان بزرگ روزنامه نگاران در جهان است.

رضا معینی از سازمان گزارشگران بدون مرز در گفتگویی با بی‌بی‌سی می‌گوید: "سخنان آقای ظریف به عنوان وزیر خارجه حکومتی که ناقض حقوق بشر است تعجب برانگیز نیست. این سخنان همان صحبت‌های محمد جواد لاریجانی است. هر دو در رابطه با نقض حقوق بشر در ایران دروغ می‌گویند. و بهترین مساله برای اثبات این امر، قطعنامه های شورای حقوق بشر سازمان ملل است که صحبت های آقای ظریف را نقض می‌کنند."
150501011633_javad_zarif_tweet_640x360_twitter_nocredit.jpg
سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش سال ۲۰۱۵ خود، ایران را از نظر وضعیت آزادی رسانه‌ها در میان ۱۸۰ کشور جهان در رتبه ۱۷۳ قرار داده است و می‌گوید: "دولت حسن روحانی با سکوت در بازداشت روزنامه نگاران با نهادهای قضایی و سپاه پاسداران همدستی دارد."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016