جمعه 11 اردیبهشت 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

درگیری امنیتی در مراسم روز کارگر در استانبول

Istanbul-1-may-600x340.jpg
به گزارش رادیو زمانه٬ مراسم گرامیداشت روز کارگر در استانبول با خشونت پلیس همراه شد. تلاش تظاهرکنندگان برای ورود به میدان تقسیم با پرتاب گاز اشک‌‌آور و هجوم ماموران امنیتی ناکام ماند.

گردهمایی روز کارگر در استانبول با وجود روند مسالمت‌آمیز آن در ساعات نخست، به خشونت گرایید. پلیس با ماشین آب‌پاش و گاز اشک‌آور به مصاف حاضران رفت و تجمع‌کنندگان نیز با پرتاب سنگ و کوکتل مولوتف به ماموران واکنش نشان دادند.

شهود این درگیری گزارش داده‌اند که رویارویی تظاهرکنندگان و ماموران امنیتی پس از ممانعت پلیس از ورود مردم به میدان تقسیم آغاز شد. منتقدان دولت ترکیه پس از ناکامی حضور در میدان تقسیم، به سوی پلیس سنگ و کوکتل مولوتف پرت کردند و سنگرهای ایجاد شده را به آتش کشیدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رسانه‌های ترکیه به نقل از محافل دولتی، از حضور دستکم ۱۰هزار مامور پلیس در تظاهرات روز کارگر و دستگیری ۱۳۶ نفر در تجمعات استانبول خبر داده‌اند. از محله بشیکتاش استانبول نیز خبر ناآرامی و درگیری با پلیس منتشر شده است.

قبل از بروز خشونت، تظاهرات اول ماه مه در استانبول نزدیک یک ساعت با مسالمت پیش رفته بود. درگیری پس از شکست چانه‌زنی سازمان دهندگان روز کارگر و سندیکاها با ماموران پلیس برای کسب مجوز ورود به میدان تقسیم آغاز شد. این میدان از تابستان ۲۰۱۳ و تظاهرات جوانان و مخالفان اردوغان در آن، جنبه نمادین پیدا کرده و پلیس به شدت مانع تجمع منتقدان دولت در حوالی آن می‌شود.

برای سندیکاهای ترکیه حضور آزادانه در میدان تقسیم در روز کارگر، امری حیثیتی و ارزشی است. در اول ماه مه سال ۱۹۷۷، افراد ناشناسی به سوی کارگران تظاهرکننده در این میدان آتش گشودند و ۳۴ نفر از حاضران را به قتل رساندند. مسئولان این کشتار هنوز شناسایی نشده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016