یکشنبه 13 اردیبهشت 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
11 اردیبهشت» درگیری امنیتی در مراسم روز کارگر در استانبول
11 اردیبهشت» اردوغان: ما در ترکیه مسئله کرد نداریم
پرخواننده ترین ها

مشاور اردوغان: ایران بیش از صهیونیسم به جهان اسلام زیان رسانده‌است

77BCC49D-3F8A-42C5-813A-425EE8D003C9_w640_r1_s_cx0_cy2_cw59.jpgحدود یک ماه پس از سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به ایران، امرالله ایشلر، مشاور ویژه آقای اردوغان، ایران را متهم کرد که با اقداماتش در سوریه و یمن، «ضرری که به جهان اسلام زده بیشتر ضرری است که صهیونیسم طی ده‌ها به جهان اسلام زده‌است.»

به گزارش رادیو فردا٬ آقای ایشلر در مصاحبه‌ای با روزنامه عرب‌زبان الحیات که یک‌شنبه ۱۳ اردیبهشت منتشر شده گفت که ایران به دلیل «نگرانی‌های مذهبی و سیاست‌های ایدئولوژیک خود» ضمن حمایت از حکومت بشار اسد، به سوریه نیرو اعزام کرده و با این کار «آبرو و جایگاه خود را نزد مردم مسلمان از دست داده‌است.»

آنکارا و تهران بر سر بحران‌های حال حاضر منطقه، از جمله جنگ داخلی سوریه، با یکدیگر اختلاف نظر فاحش دارند.

در حالی که ترکیه از مهم‌ترین مخالفان بشار اسد به شمار می‌رود و از ابتدای جنگ داخلی این کشور خواهان برکناری آقای اسد بوده، ایران از مهم‌ترین هم‌پیمانان حکومت سوریه است.

مشاور ویژه رئیس جمهوری ترکیه همچنین ایران را متهم کرد که به گفته او به سوی «سیطره» بر پایتخت‌های عراق، سوریه و یمن رفته‌است، «حتی به قیمت نابودی این پایتخت‌ها.»

آقای ایشلر با اشاره به سخنان پیشین علیرضا زاکانی، نماینده تهران در مجلس افزود که «ایران با کشاندن یمن به جنگ داخلی، و با کمک به حوثی‌ها، احساسات امت اسلامی را بار دیگر جریحه‌دار کرد.»

علیرضا زاکانی، نماینده تهران در مجلس، سال گذشته از در اختیار گرفتن کنترل صنعا، پایتخت یمن، توسط حوثی‌های شیعه به عنوان فتح پایتخت «چهارم» برای ایران نام برده بود.

ایران متهم به حمایت نظامی از شورشیان شیعه حوثی در یمن است، که سال گذشته با یورش به صنعا، دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری قانونی یمن از منظر سازمان ملل، را سرنگون کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای منصور هادی در فوریه گذشته به شهر عدن در جنوب یمن گریخت و به دنبال پیشروی شورشیان به عربستان پناهنده شد.

گفته‌های آقای ایشلر یادآور سخنان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه است که روز پنج‌شنبه، ششم فروردین، با متهم کردن ایران به تلاش برای تسلط بر خاورمیانه گفته بود، این کار جمهوری اسلامی، ترکیه، عربستان و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را «به ستوه» آورده‌است.

پس از این سخنان برخی از نمایندگان مجلس ایران خواستار لغو سفر آقای اردوغان به ایران شده بودند اما رئیس جمهوری ترکیه صبح روز سه‌شنبه، ۱۸ فروردین، به ایران سفر کرد.

در همین حال مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، روز جمعه ۲۱ فروردین، گفت که آنکار و تهران برای حل بحران یمن «همکاری» می‌کنند و این کشور با کشورهای عربی نیز در رابطه با این موضوع رایزنی می‌کند.

مشاور ویژه رئیس‌جمهوری ترکیه، در ادامه مصاحبه خود با الحیات همچنین به گفته او «سوء استفاده» ایران از مرحله بعد از انقلاب‌های عربی را نشان از «درست» بودن سخنان مطرح شده درباره تلاش ایران برای ایجاد «هلال شیعی» دانست.

پس از ناآرامی‌ها در کشورهایی چون بحرین و یمن، برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس از گسترش نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه ابراز نگرانی عمیق کرده و هدف تهران را تشکیل «هلال شیعی» دانسته‌اند.

پیش از قیام‌های موسوم به بهار عربی نیز ملک عبدالله، پادشاه اردن، در سال ۲۰۰۴ با مطرح ساختن «هلال شیعه» نسبت به گسترش نفوذ ایران هشدار داده بود.

به گفته ملک عبدالله در این هلال شیعی که از لبنان آغاز شده و با گذر از سوریه و عراق به ایران می‌رسد، تهران «نقشی تعیین‌کننده» دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016