دوشنبه 14 اردیبهشت 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

قالیباف: زلزله تهران را تهديد می‌کند

شهردار تهران گفت: بيش از يکصد سوله مديريت بحران در شهر ساخته شده و تجهيزات شهر تهران برای مقابله با بحران سه برابر افزايش يافته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، محمدباقر قاليباف در کنفرانس بين‌المللی کاهش خطرپذيری مديريت بحران در مناطق شهری، اظهار داشت: در ابتدا حادثه تلخ نپال را تسليت می‌گويم و آرزوی سلامتی برای تمامی آسيب‌ديدگان و مجروحان اين حادثه تلخ را دارم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شهردار تهران افزود: کشور و از جمله شهر تهران جز شهرهای حادثه‌خيز طبيعی است و در دنيا به عنوان ششمين و هفتمين شهر زلزله‌خيز دنيا محسوب می‌شود.

وی افزود: بنده از سن ۱۷ سالگی تا به امروز در ۴ حادثه بزرگ که سه زلزله و دفاع مقدس بوده است حضور داشتم که زلزله طبس زلزله رودبار، زلزله بم بوده است و چون در اين سوانح بوده‌ام و مطالعاتی در اين زمينه دارم موضوع کاهش آسيب‌پذيری شهرها در شهر تهران در دستور کار قرار گرفته است.

قاليباف افزود:‌موضوع کاهش آسيب‌پذيری شهرها از دو جهت مهم است چرا که شهرها از بعد انسانی مراکز جمعيتی هستند و اين مراکز جمعيتی ايجاد اقتصاد ملی، بين‌المللی و توليد‌کنندگی دارند.

وی با اشاره به اينکه نبايد به فقدان‌ها به عنوان يک وضعيت نگاه کنيم و بايد آن را فرآيند بدانيم، اظهار داشت: سياست‌های رسانه‌ای در مواقع بحران بسيار مهم است و خيلی وقت‌ها مردم و شهروندان ما هنگامی که حادثه‌ای اتفاق می‌افتد مانند زلزله بم رسانه‌ها به موضوع فکوس می‌دهند و افکار عمومی را متوجه خطر می‌کنند.

قاليباف افزود: به نظر می‌رسد اين اقدام تنها اثر منفی دارد و برداشت مردم اين است که زلزله، سيل يک خطر است و بايد با آن کنار آمد. اما اگر رسانه‌ها و سازمان‌های مسئول از جمله هلال احمر و صليب سرخ اطلاع‌رسانی را در طول زندگی مردم انجام دهند بحران را به يک فرآيند تبديل می‌کنيم و نه اين که پس از حادثه طبيعی کشته‌شدگان و مجروحين را تنها به نمايش بگذاريم.

شهردار تهران گفت:‌نبايد مردم را تسليم يک حادثه تلخ کنيم و بايد با برنامه‌ای از قبل تعيين شده به آن بپردازيم.

وی ادامه داد: در شهر تهران بنده يک دهه است که به عنوان شهردار توفيق خدمت دارم و مسئول بحران شهر هستم. در اين مدت آموزش پيشگيری و اقدامات قبل از وقوع حادثه از اقدامات مهم در شهر تهران بوده است.

قاليباف يادآور شد: شهر تهران ۱۰ ميليون جمعيت ثابت دارد که در روز جمعيت اين شهر به ۱۳ ميليون می‌رسد. اداره اين شهر به صورت محلی است و تهران ۳۷۵ محله دارد که مديريت اين محلات با مردم است.

شهردار تهران افزود:‌امروز بيش از ۲۳۵ محله و گروه‌های دوام داريم که مهمترين بحث آنها بحران است.

وی افزود: تا کنون در شهر تهران بيش از يکصد سوله بحران و امکانات اوليه مستقر شده است و تجهيزات ما به سه برابر افزايش يافته و مدرن‌تر شده است و در صورت وقوع حوادث شرايط خوبی را داريم.

وی گفت:‌زلزله‌خيزی در شهر تهران يکی از تهديداتی است که در اين شهر اتفاق می‌افتد و از تجارب بين‌المللی برای بهتر شدن وضعمان استفاده می‌کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016