سه شنبه 15 اردیبهشت 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

تصاویر اهتزاز پرچم آمریکا در جشنواره فیلم فجر و هیئتی از شرکت‌های نفتی آمریکا در ایران

عکس: اهتزاز پرچم آمریکا در جشنواره فیلم فجر

13767.jpg

13768.jpg

13770.jpg

13771.jpg

هیئتی از شرکت‌های نفتی آمریکا به ایران می‌آید
گزارش‌ها حاکی است که هیئتی از شرکت‌های نفتی آمریکا به ایران سفر می‌کنند. در این میان، غول نفتی ایتالیا نیز با وزیر نفت ایران مذاکراتی انجام داده‌است.

خبرگزاری مهر، دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه با استناد به گفته‌های معاون وزیر نفت گزارش داد که یک هیئت نفتی آمریکایی هفته جاری به تهران سفر می‌کند و قرار است با تعدادی از مسئولان و سازندگان صنعت نفت ایران دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.

عباس شعری مقدم، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، به این خبرگزاری گفته‌است که «پیش‌بینی می‌شود با سفر این هیئت نفتی آمریکایی به تهران و در صورت لغو تحریم‌های صنعت نفت در آینده شاهد حضور شرکت‌های بزرگ بین‌المللی نفت و گاز آمریکا در ایران باشیم».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


این گزارش می‌افزاید که هیئت نفتی آمریکایی هفته جاری به منظور آشنایی با فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری و حتی مشارکت با شرکت‌های نفتی، پیمانکاران و سازندگان صنعت نفت ایران به تهران می‌آید.

شعری مقدم اخیراً نیز در گفت‌وگو با مهر از اعلام آمادگی چند شرکت اروپایی-آمریکایی برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های جدید پتروشیمی خبر داده و گفته بود که «مذاکرات با شرکت‌هایی از آلمان، هلند و ایتالیا برای مشارکت در صنایع پتروشیمی آغاز شده‌است».

در همین زمینه خبرگزاری رویترز نیز دوشنبه با پوشش گزارش خبرگزاری مهر نوشت که این گزارش اشاره به جزئیات سفر و نام شرکت‌ها نکرده‌است، اما توافق سیاسی هسته‌ای که دوم آوریل در لوزان سوئیس میان ایران و شش قدرت جهانی حاصل شد، راه را برای یک توافق جامع هسته‌ای باز کرده‌است.

رویترز می‌نویسد که بر اساس قوانین تحریمی آمریکا، هیچ شرکت آمریکایی چه مستقیم و چه غیرمستقیم حق معامله با ایران، حوزه نفت این کشور و مقامات جمهوری اسلامی، همچنین سرمایه‌گذاری در ایران را ندارد.

شعری مقدم در پاسخ به خبرگزاری مهر مبنی بر اینکه «آیا از نظر قوانین کشور (ایران)، محدودیتی برای سرمایه‌گذاری‌های آمریکایی‌ها در صنایع پتروشیمی وجود ندارد؟» تأکید کرده‌است: «خیر، هیچ محدودیتی برای سرمایه‌گذاری خارجی در کشور وجود ندارد، زیرا وقتی این شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری اقدام می‌کنند، یک شرکت ایرانی ثبت می‌کنند و آن شرکت می‌تواند بدون محدودیت در ایران فعالیت کند».

اخیراً نیز اعلام شد که فرصت سرمایه‌گذاری ۷۰ میلیارد دلاری در حوزه پتروشیمی ایران برای شرکت‌های خارجی مهیا است.

سفر هیئتی از شرکت‌های نفتی آمریکا به ایران در حالی است که خبرگزاری فارس دوشنبه از دیدار مقامات شرکت «انی» ایتالیا با بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، خبر داد.

بر اساس این گزارش، غول نفتی ایتالیا مایل است که به پروژه‌های نفت و گاز ایران برگردد.

پیش از این نیز گزارش‌هایی از مذاکرات میان ایران و شرکت‌های توتال فرانسه، لوک اویل روسیه و غیره منتشر شده‌بود.

از دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد شرکت‌های غربی شروع به ترک ایران کردند، به‌طوری که بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ایران از سال ۲۰۰۷ قادر نبوده‌است هیچ میدان نفتی جدیدی را به بهره‌برداری برساند.

در همین زمینه خبرگزاری ایرنا روز دوشنبه از قول عبدالرضا حسین‌نژاد، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت، گزارش کرده‌است که «مراجعه شرکت‌های نفتی بین‌المللی به ایران در روزهای اخیر افزایش یافته‌است».

به‌گفته وی، «شرکت‌های نفتی بین‌المللی در انتظار رفع تحریم‌ها به‌سر می‌برند و اعلام کرده‌اند که به محض برداشته شدن تحریم فعالیت خود را آغاز خواهند کرد».

وی با اشاره تلویحی به «گران‌فروشی» چینی‌ها در قراردادهای نفتی، گفت که «شرکت انی ایتالیا برای ما کار کرده و قیمت هر بشکه نفت معادل ۷ هزار و ۷۰۰ دلار تمام شده، اما همان کار را چینی‌ها برای ما به قیمت ۳۴ هزار دلار انجام می‌دهند و این در حالی است که خود ما نیز بین ۱۴ تا ۱۷ هزار دلار اجرا می‌کنیم».


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016