سه شنبه 15 اردیبهشت 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
15 اردیبهشت» نرگس محمدی بازداشت شد
8 اردیبهشت» با تشکيل پرونده جديد، نرگس محمدی بار ديگر به دادگاه احضار شد
پرخواننده ترین ها

شيرين عبادی: آقای شهيد از تمام امکانات خود برای آزادی نرگس محمدی استفاده کنيد

شيرين عبادی، رييس کانون مدافعان حقوق بشر و برنده جايزه صلح نوبل در پی بازداشت نرگس محمدی، در نامه‌ای به احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد در مورد وضعيت حقوق بشر در ايران، از او خواست تا برای آزادی خانم محمدی از تمام امکاناتش استفاده کند.

نرگس محمدی صبح روز سه شنبه، ۱۵ ارديبهشت ماه ۱۳۹۴ در منزل خود بازداشت شد.

خانم عبادی در نامه خود به آقای شهيد به برخی از رفتارهای غيرقانونی دستگاه قضايی و مأموران امنيتی نسبت به نرگس محمدی اشاره کرده است.

رونوشت نامه خانم عبادی به آقای شهيد برای کميسر عالی حقوق بشر، گروه کار سازمان ملل در مورد بازداشت‌های خود سرانه، گزارش‌گر ويژه سازمان ملل در مورد استقلال قضات و وکلاء، گزارش‌گر سازمان ملل متحد در وضعيت مدافعان حقوق بشر، گزارش‌گر ويژه آزادی عقيده و بيان و گزارش‌گر‌ ويژه آزادی تشکل‌ها و اجتماع‌ها نيز ارسال شده است.

به گزارش سايت کانون مدافعان حقوق بشر، متن نامه شيرين عبادی به احمد شهيد که در تاريخ ۱۵ ارديبهشت ماه ۱۳۹۴ ارسال شده، به شرح زير است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جناب آقای دکتر احمد شهيد؛
گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد در مورد وضعيت حقوق بشر در ايران

خانم نرگس محمدی صبح روز سه شنبه، ۱۵ ارديبهشت ماه ۱۳۹۴ در منزل خود بازداشت شد.

او نايب رييس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر است که پيش‌تر به‌علت فعاليت‌های حقوق بشری‌اش به شش سال حبس محکوم شده بود و با توديع شش‌صد ميليون تومان وثيقه در مرخصی درمانی به‌سر می‌برد و هنوز هم طبق گواهی پزشکان بهبود نيافته است.

متأسفانه مأموران امنيتی در زمان مرخصی خانم محمدی با پرونده‌سازی‌های جديد، او را بارها مورد بازجويی قرار دادند و سرانجام نيز از سوی دادستانی انقلاب سه اتهام به وی تفهيم شد:

- اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم عليه امنيت کشور از طريق فعاليت در گروه‌های غيرقانونی و ضد امنيتی مانند کانون مدافعان حقوق بشر و ارتباط و همکاری با شيرين عبادی و تنظيم گزارش‌های سياه‌نمايانه و مغرضانه و غيرمنصفانه با جهت‌گيری‌های سياسی با هدف تضعيف نظام، همکاری با گروه‌های ضدانقلاب و گروه‌های فمينيستی و برگزاری جلسات محفلی و تجليل از خانواده‌های محکومان ضدامنيتی.

- فعاليت تبليغی عليه نظام از طريق مصاحبه با رسانه‌های ضدانقلاب و بيگانه و شرکت در تجمعات غيرقانونی و اغتشاش‌ها مانند تجمع در مقابل مجلس و همچنين حمايت از جريان فتنه و محکومان ضد امنيت.

- عضويت در جمعيت موسوم به لگام و مخالفت با اعدام.

برای رسيدگی به اتهام‌های جديد، پرونده به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارسال شد ولی با مراجعات مکرر وکلا، به آنان تا روز برگزاری محاکمه که در تاريخ ۱۳ ارديبهشت ماه ۱۳۹۴ بود، اجازه خواندن پرونده داده نشد.
به‌همين دليل و نيز براساس درخواست خانم محمدی برای رسيدگی علنی به پرونده‌اش، جلسه دادرسی مذکور تجديد شد که هنوز وقت جديد تعيين نشده است.

با توجه به مراتب فوق اگر بازداشت نرگس محمدی برای ادامه اجرای حکم قبلی است- صرف‌نظر از اينکه وی هنوز بيمار است و احتياج به مداوا دارد- اساساً بايد او را کتباً احضار می کردند تا او خود را معرفی کند. بنابراين يورش مأموران به منزل خانم محمدی محمل قانونی ندارد.

در صورتی که بازداشت به‌دليل اتهام‌های جديد باشد، چون در آن پرونده نيز با قيد وثيقه يک ميليارد تومانی آزاد است و دستور بازداشتی هم صادر نشده و به‌همين دليل، روز سيزدهم ارديبهشت ماه آزادانه توانسته است که دادگاه را ترک کند، لذا دستگيری او خلاف قانون است.

با توجه به مراتب فوق و نظر به اينکه نرگس محمدی از چهره‌های سرشناس حقوق بشری در ايران است و کليه فعاليت‌های نامبرده در راستای حمايت از حقوق بشر و با رعايت قوانين ايران بوده است و ضمناً از نظر جسمی در شرايط مناسبی قرار ندارد و بيمار و محتاج درمان است، بنابراين خواهشمند است با اعتراض به عملکرد غير قانونی مأموران، از کليه امکانات خود برای آزادی و درمان خانم محمدی استفاده کنيد.

شيرين عبادی
رييس کانون مدافعان حقوق بشر
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴

رونوشت:
کميسر عالی حقوق بشر
گروه کار سازمان ملل در مورد بازداشت‌های خود سرانه
گزارش‌گر ويژه سازمان ملل در مورد استقلال قضات و وکلاء
گزارش‌گر سازمان ملل متحد در وضعيت مدافعان حقوق بشر
گزارش‌گر ويژه آزادی عقيده و بيان
گزارش‌گر‌ ويژه آزادی تشکل‌ها و اجتماع‌ها


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016