چهارشنبه 16 اردیبهشت 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

نامه سرگشاده کانون شهروندی زنان به معاونت زنان رياست جمهوری در اعتراض به بازداشت نرگس محمدی

کانون شهروندی زنان: متن زير، نامه سرگشاده «کانون شهروندی زنان» است که خطاب به شهيندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده رياست جمهوری، به نگارش درآمده است. در اين نامه کانون شهروندی زنان نسبت به دستگيری نرگس محمدی اعتراض کرده و خواهان آزادی فوری وی شده است. متن کامل اين نامه سرگشاده را می توانيد در زير بخوانيد:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


معاونت محترم امور زنان و خانواده رياست جمهوری

بامداد روز سه شنبه ۱۵ ارديبهشت ماه ۹۴، نرگس محمدی يکی از اعضای کانون شهروندی زنان و از فعالان حقوق زنان و حقوق بشر، به صورت ناگهانی و در کمال ناباوری بدون هيچ اخطاريه قبلی، بازداشت شد. اين درحالی است که او دو روز قبل در دادگاه انقلاب برای برگزاری دادگاه اش حاضر بود و دستگاه قضايی می توانست با يک اخطار کتبی او را برای «اجرای حکم» يا هر نوع احضار ديگر قانونی، فراخواند. پس ابتدا بايد پرسيد چرا نيروهای امنيتی و قضايی امری را که می توانست با يک برگه اخطاريه عملی شود، با هجوم ده ها مأمور و ايجاد فضای وحشت، عملی کرده اند و به اين ترتيب خانه و زندگی شهروندان را که بايد امن باشد دچار تنش و درگيری های خشونت بار ساخته اند؟

از سويی نرگس محمدی در ارديبهشت ماه ۱۳۹۱ برای گذراندن حکم شش سال حبس اش به زندان رفت ولی در مردادماه همان سال با رأی و صلاحديد پزشکان برای ادامه درمان در بيرون از زندان، با وثيقه سنگين آزاد شد. بيماری اش آمبولی ريه و فلج عضلانی است و از آن زمان تاکنون نيز ايشان تحت درمان و زير نظر پزشکان متخصص، روزانه مقدار زيادی قرص و دارو مصرف می کند و ما اعضای کانون شهروندی زنان که از نزديک شاهد زندگی او هستيم می دانيم که وضعيت جسمانی نرگس محمدی بدون نظارت دائم پزشک، بسيار شکننده و آسيب پذير است و اتفاقاَ به همين سبب است که پزشکان متخصص برای وی «عدم توانايی گذراندن کيفر حبس» را تجويز و به مقامات قضايی ارايه کرده اند. از اين روست که ما به شدت نگران وضعيت جسمانی وی هستيم. چرا که حق حيات، ابتدايی ترين حق انسان است که با توجه به شرايط جسمانی نرگس محمدی، اين حق اوليه و انسانی اش می تواند در شرايط زندان مورد مخاطره جدی قرار گيرد.

از سوی ديگر نرگس محمدی در تمامی فعاليت های خود هدفی جز ارتقای جامعه مدنی و پيگيری مسايل حقوق زنان و حقوق بشری نداشته است. کوشش های او نه تنها در تقابل با دولت نبوده بلکه تمام فعاليت هايش نمايانگر رويکرد مسئولانه و مصلحانه ی اوست، رويکردی که سبب شده او همواره در چارچوب قانون به پيگيری احقاق حقوق شهروندی زنان و جامعه بپردازد.

در اين ميان بايد يادآور شويم که نرگس محمدی اکنون تنها سرپرست دو فرزند هشت ساله اش (کيانا و علی) است و با توجه به سن کم دوقولوهای نرگس و نيز عدم حضور پدر، اکنون در شرايط روانی شکننده ای به سر می برند و به شدت نيازمند حضور مادر خود هستند.

با توجه به مجموعه اين مسايل ما در کانون شهروندی زنان، خواهان آزادی فوری نرگس محمدی هستيم چرا که بی شک تلاش برای دستيابی به برابری و عدالت در جامعه جرم نيست و زندانی کردن فعالان مدنی برابری خواه همچون نرگس محمدی ظلم آشکار و نقض صريح حقوق شهروندی است. از اين رو از جنابعالی انتظار داريم که با توجه به مسئوليت تان در دولتی که «منشور حقوق شهروندی» را به نگارش درآورده، نسبت به ظلم و بی عدالتی که در حق نرگس محمدی روا شده واکنش نشان داده و از همه امکانات خود برای آزادی وی بهره ببريد.

کانون شهروندی زنان - تهران – ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016