شنبه 19 اردیبهشت 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
18 اردیبهشت» یکی از رهبران القاعده در یمن کشته شده است
17 اردیبهشت» عربستان پیشنهاد پنج روز آتش‌بس در یمن را داد
پرخواننده ترین ها

روحانی: يمن محل امتحان تاريخی دنيا است

تهران-ايرنا- رييس جمهوری، يمن را محل امتحان تاريخی دنيا دانست و گفت: اگر غم ما برای يمن با غم يک کشور اروپايی يا آسيايی يکسان نباشد، همه اصول انسانی، صليب سرخ و هلال احمر را زير پا گذاشته ايم.


به گزارش خبرنگار سياسی ايرنا، حجت الاسلام و المسلمين حسن روحانی امروز (شنبه) در همايش انسان مهربان، دنيای آرام افزود: اساس کار هلال احمر و صليب سرخ جهانی بی طرفی است و هرکجا که حادثه ای رخ دهد بايد در آنجا حضور داشته باشند.

وی يادآور شد: هلال احمر و صليب سرخ جهانی نبايد بين يمن و ديگر کشورها فرقی قائل شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس قوه مجريه تصريح کرد: همه انسان ها را بايد يکسان نگاه کنيم و اين پيام هلال احمر ايران در حادثه يمن، سوريه و هر کشوری که مشکل داشته باشد، است.

** خطای استراتژيک عربستان در حمله به يمن

روحانی در بخش ديگری از سخنان خود با بيان اين که متاسفانه در برخی صحنه ها سياست آن قدر پررنگ می شود که حتی بر کمک های نوع دوستانه هم سايه می افکند، يادآور شد: در جنگی که امروز در يمن پيش آمد که البته جنگ نيست بلکه حمله ناجوانمردانه يک همسايه با بمباران به آنها است و مردم فقير يک کشور در حال توسعه را زير بمباران قرار می دهند آن همسايه به جای کمک کردن با هواپيماهايی که از قدرت های بزرگ که معلوم نيست با پول چه کسانی خريداری شده و خلبانان آنها چه کسانی هستند بر روی مردم بمب می ريزد.

وی اضافه کرد: يک حکومتی که مسايل سياسی منطقه و جهان را نمی فهمد، بسيار تازه کار است و برای اولين بار آمده است تا خودش را نشان دهد دشمنی که هميشه با دلار کارهايش را انجام می دهد حالا آمده تا فرمان را عوض کند و در اين مسير بمب را انتخاب کرده و فکر کرده است که با بمب نشان داده می شود اين کشور قدرتمند و تاثيرگذار است و به اهدافش می رسد.

رييس شورای عالی امنيت ملی تصريح کرد: اين خطای بسيار بزرگ استراتژيک است که آنها مرتکب شده اند.

** يمن محل امتحان تاريخی دنيا

روحانی در ادامه سخنان خود گفت: به جای يمن اگر يک کشور اروپايی دچار چنين مشکلی می شد صليب سرخ جهانی و هلال احمرها چه کارها می کردند يک پل هوايی به آن کشور شکل می گرفت و کشورهای مختلف با هواپيما، کشتی، قطار و يا ماشين کمک هايشان را به مردم آن کشور شروع می کردند.

وی اضافه کرد: اما يک کشور مظلوم مسلمان که به تعبير خودشان جهان سومی است گرفتار اين مصيبت بزرگ شده و يک همسايه برخلاف همه اصول انسانی خانه ها، بيمارستان ها، جاده ها، منازل مسکونی، اقوام و فرزندانشان حمله کردند و با مجروحان و بيماران فراوان دارو و امکانات نيست.

رييس دولت تدبير و اميد تصريح کرد: اينجا جای امتحان تاريخی برای دنيا است، اگر غم ما برای يمن با غم ما برای فلان کشور اروپايی يا آسيايی يکسان نبود، معلوم است همه اصول انسانی، صليب سرخ و هلال احمر را زير پا گذاشته ايم.

** لزوم فشار به صليب سرخ جهانی برای کمک به مردم يمن

روحانی با تشکر از تلاش هايی که هلال احمر جمهوری اسلامی ايران برای کمک به مردم يمن ، گفت: برخی تلاش ها به خاطر کارهای خلاف مقررات بين المللی نتوانسته به مقصد برسد اما بايد راه را ادامه دهيم و به صليب سرخ جهانی فشار بياوريم.

وی تصريح کرد: اگر با بهانه های دروغين جلوی ارسال کمک ايران را می گيرند، خودشان بيايند کمک ما را دريافت کنند و به ملت مظلوم يمن برسانند. بياييد به صليب سرخ جهانی فشار بياوريم دولت هم اين کار را می کند اما صدای شما هلال احمری ها از صدای دولت رساتر است.

وی يادآور شد: ما بايد به دنيا بگوييم که اين سرزمين، سرزمين اميرالمومنين (ع) و ائمه اطهار (ع) است و بايد اين درس را به دنيا ياد بدهيم که اساس کار هلال احمر و صليب سرخ جهانی بی طرفی است و نبايد اين ملت و آن ملت فرق داشته باشد همه دنيا و انسان ها را يکسان نگاه کنيم.

** هلال احمر و صليب سرخ فقط به درد و آلام انسان ها و بشر می نگرند

رييس جمهوری در بخش ديگری از سخنان ضمن تبريک هفته هلال احمر افزود: به همه شما فداکاران صحنه امداد، نجات و کمک به مردم شريف ايران و همه ملت هايی که در زندگی با مشکلاتی مواجه هستند، هفته هلال احمر را تبريک و تهنيت عرض می کنم و اميدوارم بتوانيم در راه خدمت به مردم گام ها و قدم های بلندتری را برداريم.

روحانی، ويژگی هلال احمر و صليب سرخ را بر اين مبنا عنوان کرد که اين جمعيت ها فقط به درد و آلام انسان ها می نگرند، فارغ از مليت ،نژاد، زبان، مذهب، ايمان و عقيده هر کس دچار مشکلی شده باشد و با حادثه ای ناگوار مواجه شده نياز به کمک دارد.

وی افزود: تعبير پيامبر اکرم (ص) هم همين است که می فرمايد هر انسانی که صدای مظلوميتش بلند می شود و از ديگران کمک می خواهد اگر به اين فرياد اعتنا نکرديد، بدانيد که مسلمان نيستيد.

وی تصريح کرد: اين تعبير خيلی مهمی است که پيامبر(ص) می فرمايد اگر ندای گرفتاری را شنيديد که گفت به فريادش برسيد و به او پاسخ نداديد ديگر خود را مسلمان نخوانيد و اين تعبير رسول گرامی اسلام است.

رييس دولت تدبير و اميد يادآور شد: آياتی که در قرآن مجيد ما را به بر و نيکوکاری، احسان ، تعاون و کمک به ديگران دعوت می کند و همچنين آن همه روايات از پيامبر اسلام (ص) و ائمه هدی و سيره زندگی خود آن بزرگواران اين واقعيت را به ما نشان می دهد در اموری که مربوط به آلام و مشکلات انسان ها است ديگر فرقی نمی کند که او کيست و دارای چه اعتقادی است، رنگ پوستش چه رنگی است و مليتش به کدام کشور تعلق دارد.

روحانی همچنين گفت: تفاوتی نمی کند، مريض، مريض است و کسی که زير آوار مانده،زير آوار مانده و وقتی او را از زير آوار نجاتش می دهی، نمی پرسی مليت تو ايرانی است يا غير ايرانی و دين و اعتقادات چيست و با کدام جناح و حزب وابسته است، بحث انسانيت مطرح است.

وی با اشاره به تعابير به کار رفته در قرآن مجيد برای مخاطب قراردادن انسان ها، افزود: برخی از آيات با تعبير يا ايها الذين آمنوا شروع می شود اما در برخی آيات می گويد يا ايها الانسان و بحث انسان مطرح است و هرکس می خواهد باشد بحث مردم طرح است.

روحانی خاطرنشان کرد: يکی از مشکلات اجتماعی ما اين است که هنوز هم حتی در جامعه، موضوعات را تفکيک نمی کنيم يک وقت بحث انتخابات است می خواهيم به نامزدی رای بدهيم، بحث دسته بندی و رقابت های سياسی جا دارد، اما يک وقت بحث محيط زيست و مردم است و نجات جان انسان و کم کردن خطرها در جامعه مطرح است و اينجا ديگر حزب و دسته مذهب و مليت معنی ندارد .

وی همچنين گفت: وقتی در جاده ای تصادف می شود شما شناسنامه او را نگاه نمی کنيد هر که می خواهد باشد اسلام حتی پا را فراتر گذاشته به طوری که حتی حيوانات هم در اشعار شعرا و روايات مطرح هستند.

رييس جمهوری به ابياتی از سعدی اشاره کرد که در آن فردی سگ تشنه ای را آب داده و نجات می دهد و خداوند گناه وی را برای نجات آن حيوان می بخشد .

روحانی افزود: در اسلام حيوانات هم جايگاه دارند حتی گياهان هم جايگاه دارند و به طوری که پيغمبر اکرم(ص) به لشگريان و رزمندگانش توصيه می کند که درختان را قطع نکنيد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016