یکشنبه 20 اردیبهشت 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
19 اردیبهشت» توضيحات معاون اجتماعی ناجا در مورد حادثه مهاباد
پرخواننده ترین ها

بازداشت ۱۲ تن در تظاهرات مسالمت آميز سردشت در پیوند با مرگ فریناز خسروانی + عکس


عکس ها از کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی

همزمان با اعتراضات روزهای اخير در شهر مهاباد و شهرهای ديگر کردستان، روز شنبه ۱۹ ارديبهشت‌ماه ۱۳۹۴، شماری از شهروندان سردشتی، جهت محکوم کردن جان باختن فريناز خسروانی در شهر مهاباد و همصدايی با مردم اين شهر، تجمع اعتراضی ترتيب دادند.

بنابه گزارش کانون مدافعان حقوق بشر کردستان، در اين تجمع اعتراضی نيروهای انتظامی و امنيتی با شرکت کنندگان در اين تظاهرات درگير شده و دست کم ۱۲ تن از آنها دستگير شده اند.

يکی از شرکت کنندگان در اين تظاهرات به “کانون مدافعان حقوق بشر کردستان” گفت : “راهپيمايی از فلکه‌ی صلاح‌الدين آغاز شد و در کمربندی اين شهر خاتمه يافته، ولی در حالی راهپيمايی مردم در حال به پايان رسيدن بود، که نيروهای امنيتی پليس به معترضين حمله کرده و در حالی که تعدادی از مردم را زير ضربات باتوم های خود قرار داده بودند، دستکم ۱۲ تن از اين شهروندان را بازداشت کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته اين منبع، بازداشت شدگان روانه اداره اطلاعات اين شهر شده اند و هم اکنون در اين اداره بسر می برند.

يادآور می شويم، اسامی هفت تن از بازداشت شدگان در اختيار “کانون مدافعان حقوق بشر کردستان” قرار گرفته که بنابه درخواست خانواده هايشان اين اسامی در اين گزارش منتشر نخواهد شد.

از طرفی ديگر وضعيت کنونی شهرهای کردستان غير عادی می باشد، بطوری که در اين دو روز گذشته، شهرهای سنندج، سقز، بوکان و مريوان کاملا مليتاريزه و شاهد حضور پر تعداد نيروهی يگان ويژه سپاه و نيروی انتظامی و لباس شخصی های وزارت اطلاعات بوده است.

بر اساس اين گزارش در اين چند روز گذشته فضای شهر هم مهاباد کاملا امنيتی بوده است و خط انترنت اين شهر بدستور اداره اطلاعات اين شهر قطع و خطوط تلفن ها هم دچار اختلال شده بود.

گفتنی است که با وجود فضای امنيتی و حضور چشمگير نيروهای انتظامی روز پنج شنبه مردم شهر مهاباد مقابل هتل تارا در شهرستان مهاباد تجمع کرده و آن را در محکوميت قتل «فريناز خسروانی» به آتش کشيدند.

روز دوشنبه چهاردهم ارديبهشت‌ماه، يک دختر جوان اهل مهاباد به نام فريناز خسروانی که از کارمندان هتل “تارا” بوده است، طبق هرآنچه اعلام شده و جهت حفظ “ناموس” و جهت جلوگيری از تجاوز کارمند وابسته به “اداره‌ی اطلاعات” از طبقە چهارم اين هتل خود را به پايين پرت کرده است.

بعد از اين ماجرا و فراخوان تعدادی از فعالان مدنی و جوانان مهاباد، عصر ديروز پنج شنبه ١٧ ارديبهشت ماه، شماری از مردم مهاباد در اعتراض به عدم پاسخگويی مسئولين امر در خصوص مرگ فريناز خسروانی در مقابل هتل تارا تجمع کرده و به اين هتل حمله کرده و آن را به آتش کشيده اند.

در اين تظاهرات بيش از بيش از ۳۰ نفر زخمی و به گفته منابع مطلع تاکنون حدود ده ها نفر هم توسط نيروهای وزارت اطلاعات بازداشت شدەاند.

شايان ذکر است طبق گزارش‌هايی که هفته گذشته در برخی از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود، دختری در شهر مهاباد با نام «فريناز خسروانی» که در هتل «تارا»ی اين شهر مشغول به کار بوده است، برای اينکه مورد تعرض قرار نگيرد خود را از طبقه چهارم هتل به پايين پرتاب کرده و جانش را از دست داده است.

گزارش‌ها حکايت از آن دارد که، صاحب هتل تارا، با يک بازرس تبانی کرده بود تا در ازای صدور تائيديه برای ثبت هتل به عنوان هتلی پنج ستاره شرايط را به وجود بياورد تا بازرس بتواند به کارمند هتل تجاوز کند، و همين باعث می‌شود «فريناز خسروانی»، کارمند هتل وقتی که در اطاق هتل گرفتار نقشه صاحب هتل و بازرس می‌شود، خود را از پنجره به پايين پرتاب کند و در دم جانش را از دست بدهد. که اين امر موجب اعتراض و نارضايتی مردم شهر مهاباد و ديگر فعالان در کردستان شده است.

***

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ـ همزمان با اعتراضات روزهای اخیر در شهر مهاباد و شهرهای دیگر کردستان، روز شنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴، شماری از شهروندان سردشتی، جهت محکوم کردن جان باختن «فریناز خسروانی» در شهر مهاباد و همصدایی با مردم این شهر، تجمع اعتراضی ترتیب دادند.

شهروندان سردشتی برای اعلام نارضایتی و اعتراض خود نسبت به اقدامات حاکمیت ایران، در این تجمع اعتراضی شعار “ما همه فریناز هستیم” سر دادند.

به گفته‌ی یکی از معترضین شرکت‌کننده در این تجمع: “راهپیمایی از فلکه‌ی صلاح‌الدین آغاز شده و در کمربندی این شهر خاتمه یافته؛ چون دقایقی پس از شکل گرفتن این تجمع، نیروهای امنیتی پلیس به معترضین حمله کرده و ۱۵ شهروند سردشتی را بازداشت کردند.”


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016