یکشنبه 20 اردیبهشت 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

مرگ فريناز، معمای هتل بزرگ شهر مهاباد، شيما شهرابی

ایران وایر ـ هر که هر چه در دست دارد به سمت شيشه‌های هتل پرت می‌کند. شيشه‌ها پايين می‌ريزند. چند نفری وسايل اتاق ها را از بالکن هتل بيرون می‌اندازند و دست اخر شعله‌های آتش محوطه بيرونی هتل «تارا» را در برمی‌گيرد. اينجا شهر مهاباد است و مردم با تجمع مقابل هتل خواستار محاکمه عاملان مرگ فريناز خسروانی هستند.

روز دوشنبه دختری بيست وشش ساله به نام فريناز خسروانی بر اثر سقوط از طبقه چهارم هتل تارای مهاباد جان خود را از دست داده است. فريناز خسروانی از کارمندان هتل «تارا» بوده، گفته می‌شود اين حادثه در اتاقی از هتل که متعلق به يکی از کارمندان وابسته به وزارت اطلاعات بوده، رخ داده است و زمان وقوع حادثه فرينازدر اتاق با او تنها بوده است.

پس از انتشار اين خبر آژانس خبری کردستان «کردپا» علت مرگ فريناز را خودکشی برای دفاع از ناموس و جلوگيری از تجاوز کارمند وابسته به وزارت اطلاعات عنوان کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين خبر به سرعت در فضای مجازی پيچيد و مردم مهاباد از سوی يکديگر برای اعتراض به مرگ فريناز به تجمع مقابل هتل «تارا» دعوت شدند. سوران يکی از کسانی است که در اين تجمع حضور داشته است. او به ايران واير می‌گويد: «ما کرد هستيم و اينجا مهاباد است. اينجا اصفهان نيست که روی صورت دخترانمان اسيد بپاشند و ما چيزی نگوييم. ما بايد اعتراض کنيم.»

او و دوستانش از عصر ديروز در مقابل هتل جمع شده‌اند و تا نيمه‌های شب آنجا حضور داشته‌اند. سوران می‌گويد: « تجمع آرام بود اما نيروهای گارد ويژه سعی می‌کردند مردم را متفرق کنند. گاز اشک آور می زدند و اين موضوع باعث شد مردم بيشتر عصبانی شوند و کار بالا بگيرد و به هتل آسيب برسانند.»

خانواده فريناز حاضر به گفت‌وگو با رسانه‌‌ها نيستند. يک منبع مطلع در گفت‌و گو با «ايران واير» می‌گويد: « خانواده خسروانی تحت فشارهای امنيتی از مصاحبه با رسانه‌ها منع شده‌اند. آنها می‌دانند که دخترشان برای دفاع از ناموسش خودکشی کرده اما مدير هتل تارا قضيه را طور ديگری نشان داده است.»

نادر مولوی مدير و مالک هتل «تارا» در گفت وگو با ايران واير تمام حرفهای مربوط به خودکشی را رد می‌کند و می‌گويد:«انچه در دوربين‌های مدار بسته هتل ثبت شده، چيز ديگری می‌گويد. اين خانم می‌خواسته از بالکن طبقه چهارم هتل خودش را به طبقه سوم برساند که موفق نشده و به پايين پرت شده است.»

او توضيح بيشتری در اين باره نمی‌دهد و می‌گويد: «مراجع انتظامی و قضايی بايد در اين باره اظهار نظر کنند. اما من برادرانه يک موضوعی را به شما اهالی مطبوعات گوشزد می‌کنم . خانواده خسروانی داغدار است. زخم دل شان را زياد نکنيد و با آبروی دخترشان بازی نکنيد.»

عثمان احمدی نماينده مهاباد اما حرف ديگری می‌زند. او در گفت‌و گو با ايران واير می‌گويد: «علت مرگ اين خانم هنوز به درستی مشخص نيست و تحقيقات در حال انجام است.»
او ترجيح می‌دهد قبل از انجام تحقيقات با رسانه‌ها صحبت نکند. احمدی در مهاباد به سر می‌برد، برای حضور در جلسه شورای تامين استان. او می‌گويد: «همه در تلاش هستند که هرچه سريع تر اين موضوع روشن شود. من هم جلسات مختلفی درباره اين موضوع داشته‌ام و سعی می‌کنم به محض دستيابی به نتيجه رسانه‌ها را در جريان اين موضوع بگذارم.»

جعفر کتانی فرماندار شهر مهاباد نيز روز گذشته عنوان کرد که بررسی پرونده فريناز خسروانی در دادگستری شهر به يک قاضی قابل اعتماد و سخت گير واگذار شده است.او گفت: « دادگستری و نيروی انتظامی مشغول تحقيق در اين زمينه هستند.»

همه اين حرف ها از سوی مقامات شهر در شرايطی عنوان می‌شود که تجمع کنندگان حرف ديگری می‌زنند.البته انها هم برای درستی حرف خود دليل روشنی ارائه نميدهند.

عثمان يکی ديگر از کسانی که در تجمع روز گذشته حضور داشته، می‌گويد: «همه می‌دانند که مدير هتل تارا برای اينکه هتلش را پنج ستاره کند، زير بار اين خفت رفته ولی فريناز از ناموسش دفاع کرده و اين خواری را نپذيرفته است.»

او درباره اثبات اين ادعا تنها به گفتن يک جمله بسنده می‌کند: «همه مهاباد اين موضوع را می‌دانند و برای همين هم تجمع کرده‌اند.» اين البته تنها حرف عثمان نيست. چند نفر ديگر از تجمع کنندگان هم حرف های او را تکرار می‌کنند. عثمان درگير شدن بعضی از تجمع کنندگان را با نيروهای ضد شورش ديده است: «خودم ديدم که چند نفری زخمی شدند. نيروهای ضد شورش از تفنگ‌های ساچمه‌ای استفاده می‌کرد و مردم هم عصبانی بودند و با هر چه در دست داشتند، دفاع می‌کردند.»

او چند لحظه مکث می‌کند و می‌گويد: «ماجرای مرگ فرخنده را شنيده‌ايد؟ خبرهای افغانستان را دنبال کرديد؟ اعتراض مردم باعث شد که عاملان مرگ فرخنده حکم اعدام بگيرند. ما هم نمی‌گذاريم خون فريناز پايمال شود.»

او وضعيت شهر را در صبح امروز غير عادی توصيف می‌کند و می‌گويد: «نيروهای يگان ويژه هنوز هم در همه جای شهر ديده می‌شوند و گفته می شود از شهرهای اطراف نيروهای کمکی يگان ويژه به مهاباد رسيده است.»

مردم مهاباد، مريوان، بوکان و پيرانشهر با پخش اعلاميه‌هايی يکديگر را به تجمع اعتراضی بعد از نماز جمعه، دعوت کرده‌اند. روی اين اطلاعيه ها نوشته شده: «اگر شکوفه‌ای از ما پرپر کنيد، زمين و آسمان را بر سرتان ويران خواهيم کرد.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016