سه شنبه 22 اردیبهشت 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

امضاهای جعلی پای طرح سه فوريتی توقف مذاکرات هسته‌ای

فرارو- به نظر می‌رسد که طراحان طرح سه فوريتی توقف مذاکرات هسته ای برای جمع آوری امضا به هر آب و آتشی زده‌اند. عده‌ای نامه ای را در جهت حمايت از سخنان مقام معظم رهبری در خصوص مذاکرات هسته ای امضا کرده‌اند و برخی يک طرح دوفوريتی را، اما نهايتا طرح مذکور با ۸۰ امضا در جلسه علنی روز سه شنبه تقديم هيات رييسه شده است.

در ماده واحده اين طرح سه فوريتی آمده است: دولت و مسئولين سياست خارجی و اعضای تيم مذاکره کننده هسته‌ای موظفند هرگونه ارتباط و مذاکره با آمريکايی‌ها در موضوع هسته‌ای را تا زمانی که دولت آمريکا رسما و علنا تهديد ملت قهرمان ايران را کنار نگذارد، قطع کرده و مذاکرات را با بقيه گروه ۱+۵ بدون حضور آمريکايی‌ها ادامه دهند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين طرح در حالی خواستار توقف مذاکرات هسته ای می‌شود که برخی از کسانی که اسمشان به عنوان امضا کننده قيد شده نه اعتقادی به اين روش دارند و نه از امضای چنين طرح اطلاع داشته‌اند.

يوناتن بت کليا، نماينده آشوری‌ها در مجلس شورای اسلامی يکی از اين افراد است که در گفت‌و‌گو با فرارو از عدم صداقت در زمان جمع آوری امضا گلايه کرد و گفت: من شخصا از تيم مذاکره کننده هسته ای حمايت می‌کنم و بار‌ها مراتب قدرانی خود را به آقای ظريف و رييس جمهور اعلام کرد‌ام.

وی افزود: آنچه که امضا کرده بودم نامه ای در جهت حمايت و تقويت صحبت‌های مقام معظم رهبری در خصوص مذاکرات بود اما اکنون چيز ديگری تقديم هيات رييسه شده است.

بت کليا با اشاره به اشتباه خود در مورد امضای نامه بدون مطالعه آن، گفت: تا جايی که ميدانم عده ديگری از همکاران نيز همين اشتباه را کرده‌اند.

وی با تاکيد بر ضرورت پيگيری اين گونه اقدامات در مجلس، گفت: روشن است که اين روش‌ها نتيجه ای غير از افزايش تنش ندارد.

در همين حال حجت الاسلام عليرضا سليمی عضو فراکسيون اصولگرايان مجلس نيز با انتقاد از اقدام کريمی قدوسی نماينده مردم مشهد در امضا گرفتن از نمايندگان، گفت: ايشان طرح دو فوريتی درباره مذاکرات هسته‌ای را برای امضا پيش ما آوردند اما بعد متوجه شديم اين طرح سه فوريتی بوده است.

وی در گفت‌و‌گو با ايسنا مخالفت خود را با طرح سه فوريتی اعلام کرده و گفته است که بنده به همراه آقايان مطهری، محمد تقی توکلی، نقوی حسينی و حتی اسماعيل کوثری با طرح سه فوريتی مخالفيم و در اعتراض به اين اقدام آقای کريمی قدوسی حتی امضايمان از طرح دو فوريتی را هم پس گرفته‌ايم.

اما برخی از نمايندگان نيز با اطلاع کامل از طرح سه فوريتی خواستار توقف مذاکرات شده‌اند. عباس زارع‌زاده، عضو کميسيون شورا‌ها در گفت‌و‌گو با فرارو در اين خصوص گفت: می‌دانم که می‌خواهيد بگوييد برای طرح دو فوريتی امضا گرفتند اما بنده با اطلاع کامل يک طرح سه فوريتی را امضا کردم.

وی افزود: اين طرح در حقيقت مقابله مثل با اقدامات سنای آمريکا است و ما خواهان حفظ شئونات کشور در مذاکرات هسته ای هستيم.

احمد آريايی‌نژاد، عضو کميسيون بهداشت و درمان نيز از ديگر نمايندگانی است که آگاهانه و با اراده خود اين طرح را امضا کرده و در اين خصوص به فرارو گفت: آمريکايی‌ها سياست چماغ و هويج پيش گرفته‌اند ما به اين سياست تن نمی‌دهيم.

با اين حال پيگيری‌های فرارو در اين خصوص نشان می‌دهد که امضا کنندگان نامه حمايت از رهبری که بعدا به طرح سه فوريتی تغيير کرده است سهم زيادی در اين فهرست ۸۰ نفره اعلامی دارند.

روبرت بگلريان، نماينده ارامنه در مجلس شورای اسلامی با تاکيد بر اينکه چنين طرحی را نديده است، به فرارو گفت: آقای کريمی قدوسی به ما گفتند که اين نامه ای برای حمايت از فرمايشات رهبری در خصوص مذاکرات است.

وی با تاکيد بر غير اخلاقی بودن اين شيوه برای جمع آوری امضا گفت: در جلسه روز چهارشنبه مجلس حتما موضوع را پيگيری خواهيم کرد.

روح الله بيگی، عضو کميسيون اقتصادی مجلس نيز در گفت‌و‌گو با فرارو از امضا کردن يک نامه برای حمايت از صحبت‌های رهبری گفت.

وی با اشاره به اينکه فرمايشات رهبری در همه زمينه‌ها به خصوص مذاکرات هسته ای فصل الخطاب است، گفت: با توجه به اين اصل نامه را امضا کرديم.

بيگی همچنين با تاکيد بر غيراخلاقی بودن اقدام صورت گرفته، گفت: اين اقداماتشان مجلس و نمايندگان را زير سوال می‌برد. فردی که امضا جمع می‌کند وظيفه دارد همکاران را از متن مورد نظر به درستی آگاه کند زيرا فرصت مطالعه دقيق آن در صحن وجود ندارد اما اين عدم فرصت نبايد موجب اين رفتار‌ها باشد.

علی سامری، عضو کميسيون کشاورزی مجلس نيز از ديگر نمايندگانی است که يک نامه برای حمايت از مواضع مقام معظم رهبری در خصوص مذاکرات را امضا کرده و از طرح سه فوريتی بی‌اطلاع است.

وی در گفت‌و‌گو با فرارو ضمن ابراز بی‌اطلاعی از چنين طرحی گفت: آنچه که امضا کردم تنها يک نامه حمايت از صحبت‌های رهبری بود.

گفتنی است که محسن بيگلری نماينده سقز و بانه نيز در گفت‌و‌گويی با ايرنا گفته بود که ما به هيچ عنوان اين طرح را امضا نکرده‌ايم.

او امضای خود پای اين طرح را "جعلی" خواند و گفت "طراح اين طرح با جملاتی متفاوت با متن آن از نمايندگان امضا گرفته است."

وی در توضيح اين مطلب گفت: زمانی که کريمی قدوسی برای گرفتن امضا پيش ما آمد فقط جمله انتهايی برگه‌ای که در بالای آن هم اکنون به عنوان سه فوريتی نوشته شده است را نشان داد و گفت می‌خواهيم نامه‌ای به رييس جمهوری بنويسيم تاشان خود را در مذاکرات هسته‌ای حفظ کنيم.

همچنين محمدحسين فرهنگی با تائيد اين مسئله گفته است که تعدادی از نمايندگان روز سه شنبه به هیأت رئيسه مراجعه کرده و تذکر کتبی خود را نسبت به اين اقدام نماينده مردم مشهد اعلام کردند و نسبت به آن شکايت داشتند. ما نيز برای بررسی بيشتر موضوع اين شکايت را به اداره قوانين مجلس ارجاع داديم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016