دوشنبه 28 اردیبهشت 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

ظريف: پروتکل الحاقی دسترسی بدون دليل را فراهم نمی کند

تهران - ايرنا - وزير امورخارجه گفت: پروتکل الحاقی به هيچ وجه اجازه دسترسی بی رويه و بدون دليل به ساختارهای کشورها را فراهم نمی کند بلکه چارچوبی قاعده مند را ايجاد می کند که هم اکنون در ۱۲۴ کشور در حال اجرا است.

به گزارش خبرنگار سياسی ايرنا، محمد جواد ظريف در نشست خبری مشترک با پيتر سيارتو وزيرامورخارجه مجارستان اظهارداشت: ما از ابتدا هم اعلام کرده ايم جمهوری اسلامی براساس مقررات حقوق بين الملل آماده شفاف سازی در حوزه فعاليت هسته ای خود است البته اين روزها بحث های مربوط به دسترسی و نظارت به صورت هيجانی از سوی برخی مقامات غربی برای آرام کردن برخی گروه های فشار مطرح می شود و طبيعتا از سوی مسوولان ايرانی هم پاسخ مناسب را دريافت کرده اند.

وزير امورخارجه خاطرنشان کرد: چارچوب های موجود در صورتی که توافق شکل بگيرد و پروتکل الحاقی براساس چارچوب های موجود در کشور داوطلبانه اجرا شوند کاملا مشخص است. پروتکل الحاقی به هيچ وجه اجازه دسترسی بی رويه و بدون دليل به ساختارهای کشورها را فراهم نمی کند بلکه چارچوب قاعده مندی را فراهم می کند که امروز اين چارچوب در نزديک به ۱۲۴ کشور در حال اجرا است.

ظريف يادآور شد: مقررات موجود مانع از سوء استفاده از اين گونه دسترسی ها است ضمن اين که اينها بازرسی نيست بلکه دسترسی است که براساس چارچوب مشخص و مديريت شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی يادآور شد: زمانی که پروتکل الحاقی در دهه ۹۰ ميلادی مورد مذاکره قرار گرفت چارچوب ها برای اين که دسترسی ها به اسرار نظامی و حتی اقتصادی کشورها نباشد ، فراهم شد.

ظريف اظهار داشت: در بسياری از کشورها فناوری غنی سازی و يا ساير فناوری های هسته ای جزو اسرار هسته ای است و نياز نيست موضوعی صرفا نگرانی امنيتی داشته باشد بلکه رقابت صنعتی هم باعث می شود چارچوب های قانونمندی برای نظارت ها تدوين شود. بايد هدف اين باشد که اطمينان حاصل شود برنامه هسته ای اعضا کاملا صلح آميز است که الزامی ندارد دستيابی به چنين نتيجه ای نيازمند نقض حاکميت و مقررات و موازين امنيتی و صنعتی کشورها باشد.

ظريف در پاسخ به سوال ديگری در خصوص تغيير مواضع مقامات آمريکايی در قبال مذاکرات اظهارداشت: برداشت های گوناگونی از مواضع مذاکرات ايالات متحده آمريکا مطرح شد و ما از ابتدا هم اصرار کرديم که هيچ زياده خواهی را نخواهيم پذيرفت و هيچ تلاشی برای تحميل را نمی پذيريم . کما اين که بعد از لوزان هم اعلام کرديم که چارچوب هايی که مشترکا برای پاسخ به موضوعات مورد بحث در لوزان رسيده ايم نتيجه ۱۸ ماه مذاکره سنگين بود و پاسخ هايی است که به نفع همه طرف ها و جامعه بين المللی و همچنين برای کنار گذاشتن بحران ساختگی است.

وی تصريح کرد: لازم است اين چارچوب ها پيگيری شود تا مذاکرات به نتيجه نهايی برسد. اين کار کاملا ممکن است و زياده طلبی تنها باعث طولانی شدن مذاکرات می شود و هيچ نتيجه ای برای طرفی که زياده طلبی می کند نخواهد داشت.

وزير امور خارجه با اشاره به حضور وزير خارجه مجارستان در ايران بعد از ۱۴ سال گفت: مجارستان کشوری با تاريخ ديرينه در اروپاست که دارای روابط طولانی با ايران است . اين کشور برای ما هم در ارتباطات منطقه ای هم در اتحاديه اروپا و هم در روابط دوجانبه شريک مهم و قابل توجهی است.

ظريف با بيان اين که امکان گسترش روابط دو جانبه در حوزه های مختلف وجود دارد اظهار داشت: بيش از دو هزار دانشجوی ايرانی در مجارستان تحصيل می کنند و زمينه همکاری های فرهنگی و آموزشی با توجه به سابقه فرهنگی دو طرف فراهم است.

وی با اشاره به زمينه های مشترک همکاری های اقتصادی و انرژی اظهار داشت: زمينه برای گسترش همکاری ها و ارتباطات گسترده فراهم است ضمن اين که دو طرف ديدگاه مشترکی در ضرورت حل و فصل صلح آميز و سياسی اختلافات منطقه ای و مبارزه با افراط گرايی و تروريسم دارند و اينها زمينه همکاری سياسی دو کشور را فراهم می کند.

وزير امور خارجه با بيان اين که در حوزه های مختلف مشغول بررسی و مذاکره هستيم، گفت: در زمينه جلوگيری از اخذ ماليات مضاعف ، همکاری های فرهنگی و گفت وگوهای سياسی؛ اسناد در دو وزارت خارجه در حال نهايی شدن است و به زودی اين اسناد امضا می شود.

وی خاطرنشان کرد: امروز همچنين درباره موضوعات منطقه ای ، مشکلات سوريه ، عراق ، يمن و افغانستان صحبت کرديم و همچنين ضرورت تداوم آتش بس در يمن که متاسفانه با مشکلاتی مواجه شده است.

ظريف ضمن تاکيد بر ضرورت ارسال کمک های انساندوستانه به يمن تصريح کرد: راه حل بحران يمن ، سياسی است و اين مساله مورد توجه دو کشور است.

وزير امور خارجه همچنين در پاسخ به سوالی پيرامون مسئوليت جامعه بين الملل و شورای امنيت سازمان ملل در قبال بحران يمن اظهار داشت: جامعه بين الملل و شورای امنيت بر اجرای مسئوليت های خود برای قوانين و منشور سازمان ملل و همچنين محکوم کردن تجاوزات وحشيانه به غيرنظاميان يمنی شکست خوردند.

ظريف با بيان اين که ۴۰ هزار يمنی که بخشی از آنها زنان و کودکان بودند در اين حملات کشته شدند اظهارداشت: حملات در مناطق غيرنظامی ادامه می يابد و تاسف بارتر اين که کمک های بشردوستانه به اين مناطق نمی رسد و اين يک چالش جدی است.

وی بر لزوم توقف بمباران اين مناطق و فرودگاه های غيرنظامی تاکيد کرد و گفت: ما از سازمان ملل خواسته ايم که مسووليت های خود را اجرا کند تا آتش بس ادامه يابد البته نشانه هايی وجود دارد که اين آتش بس ادامه نيابد.

وزير امور خارجه گفت: سازمان ملل متحد نياز دارد تا برای دسترسی به کمک های بشردوستانه منطقه حفاظت شده در يمن تشکيل دهد. البته طرح قبلی هم انجام نشد و کمک های بشردوستانه عليرغم تلاش های دبيرکل سازمان ملل و نماينده ويژه وی ارسال نشد.

ظريف تاکيد کرد: زمان آن است که سازمان ملل کنترل اوضاع را در اختيار بگيرد و کمک های بشردوستانه به يمن ارسال شود. اطمينان می دهم کمک های ارسالی از نوع بشردوستانه است و مردم يمن نياز به کمک های دارويی دارند که اين مساله مورد غفلت واقع شده است . ما نگرانی جدی در بحران يمن داريم.

وزير امور خارجه تصريح کرد: راه حل سياسی و ديالوگ يمنی ـ يمنی تنها راه حل بحران يمن است.

ظريف در بخش ديگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی ديگر در خصوص طرح ۴ ماده ای ايران برای حل بحران يمن اظهارداشت: دولت تدبير و اميد از ابتدا هم اعلام کرده و اولويت سياست خارجی ما هم اين است که روابط صلح آميز در منطقه و همچنين همکاری های منطقه ای ضرورت غيرقابل اجتناب است.

وی گفت: جمهوری اسلامی ايران با سابقه درازمدت خويشتن داری و ديدگاه مبتنی بر اعتماد به نفس و خودباوری با همسايگان خود رفتار کرده و آن را ادامه می دهد و معتقديم کشورهای منطقه بايد نقش اساسی در تامين امنيت منطقه ايفا کنند.

وزير امور خارجه تصريح کرد: در اين حرکت حذف بازيگران مهم منطقه خليج فارس نتيجه ای جز ناامنی دارد و به همسايگان هم توصيه کرده ايم که با ديدگاه های واقع بينانه و توجه به الگوهای فرهنگی و مذهبی از فجايعی که در يمن جريان دارد و فقط به نفرت دامن می زند و زمينه همکاری های آينده را ناکارآمد می کند خوددرای کنند.

ظريف خاطرنشان کرد: طرح جمهوری اسلامی تنها طرح منطقه ای موجود است که دارای ابعاد انسانی و حقوقی است و در بردارنده آتش بس، کمک های انسان دوستانه، گفت و گوهای طرف های يمنی بدون مداخله خارجی و نهايتا تاسيس دولت فراگيری است که با همسايگان خود روابط خوبی داشته باشد.

وی گفت: اگر طرف های مذاکره کننده در چارچوب عقلانيت اقدام کنند اميدواريم کشورهايی که براساس برداشت ناصواب و خطای استراتژيک و پرهزينه وارد عمليات شده اند هر چه سريع تر واقعيت منطقه را درک کنند و اجازه دهند طرف های يمنی تحت نظارت سازمان ملل پای ميز مذاکره حاضر شوند و اجازه دهند کمک های انسان دوستانه به مردم يمن برسد.

وزير امورخارجه خاطرنشان کرد: محدوديت هايی که ائتلاف به سرکردگی عربستان عليه مردم يمن وضع کرده غيرقابل قبول، مخالف مقررات بين الملل و نقض مقررات حقوق بشردوستانه است.

ظريف تصريح کرد: آتش بس بايد در يمن ادامه يابد و سازمان ملل بايد به داخل يمن دسترسی داشته باشد تا کمک های انسانی و پزشکی به مردم يمن برسد و ما توقع داريم هر چه سريع تر اين اقدامات انجام شود.

وی با اشاره به رايزنی هايی که طی روزهای گذشته با دبير کل سازمان ملل متحد و معاونان و نمايندگان وی در مورد يمن داشته است ابراز اميدواری کرد که اين دستور کار پيش برود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016