دوشنبه 28 اردیبهشت 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

کريمی قدوسی در دفاع از کار خود در طرح سه فوريتی توقف مذاکرات هسته ای: من جعل نکرده ام

در بين ۸۰ نفری که طرح را امضا کردند، حداکثر ۱۰ نفر تأکيد داشتند طرح با دوفوريت ارائه شود. حدود ۱۰ نفر هم تأکيد داشتند با همين سه‌فوريت تقديم شود. چندين نفر هم مثل آقای حسينيان گفتند دوفوريت يا سه‌فوريتش مهم نيست، مهم اين است که تهديد آمريکايی‌ها متوقف شود. اکثر افراد هم اظهارِنظری درباره فوريت نکردند.

توضيحات طراح طرح توقف مذاکرات در مجلسروزنامه شرق نوشت: محمدجواد کريمی‌قدوسی، نماينده مشهد که از آغاز مذاکرات تاکنون با طرح سؤال‌های مکرر از وزير امور خارجه و ارائه تذکرها و بيان نطق‌های مختلف، خود را به‌عنوان يکی از مخالفان سرسخت مذاکرات هسته‌ای به همگان معرفی کرده است، حالا و پس از غائله اخير درباره طرح سه‌فوريتی‌اش، که به طرح توقف مذاکرات معروف شد، همچنان از اين طرح دفاع می‌کند.

او اما بر دو نکته تأکيد دارد؛ اول اينکه همه امضا‌کنندگان با علم به سه‌فوريتی بودن طرح آن را امضا کرده‌اند و برای جمع‌آوری امضا، کسی را فريب نداده و امضايی جعل نکرده است و دوم اينکه اساساً اين طرح برای توقف مذاکرات نبوده است.

کريمی‌قدوسی در گفت‌وگو با «شرق»، قسم جلاله ياد کرد و می‌گويد: «اُشهد بالله من می‌خواهم مذاکرات به نتيجه برسد».

* برخی از نمايندگانی که طرح پيشنهادی شما را امضا کرده بودند، گفته‌اند اين طرح را به‌عنوان طرحی سه‌فوريتی امضا نکرده‌اند و به ارائه اين طرح با قيد سه‌فوريت اعتراض داشتند. ماجرا چه بود؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


- قبل از اينکه من اين طرح را برای امضا پيش نمايندگان ببرم، با خبرگزاری فارس مصاحبه کردم و گفتم طرحی سه‌فوريتی تهيه کرده‌ام. روزنامه کيهان هم دراين‌باره با من مصاحبه کرد و تيتر اول روزنامه کيهان يک روز قبل از جلسه مجلس همين بود و عالم و آدم خبردار شدند که طرحی سه‌فوريتی در راه است. وقتی هم به صحن آمديم، بالای طرح نوشته بوديم سه‌فوريتی و من با ۷۰ نفر و با هر نفر بين پنج تا ۲۰ دقيقه صحبت کردم و تشريح و تحليل کردم و بعضی‌ها جدا از توضيح من خودشان طرح را خواندند.
در بين ۸۰ نفری که طرح را امضا کردند، حداکثر ۱۰ نفر تأکيد داشتند طرح با دوفوريت ارائه شود. حدود ۱۰ نفر هم تأکيد داشتند با همين سه‌فوريت تقديم شود. چندين نفر هم مثل آقای حسينيان گفتند دوفوريت يا سه‌فوريتش مهم نيست، مهم اين است که تهديد آمريکايی‌ها متوقف شود. اکثر افراد هم اظهارِنظری درباره فوريت نکردند.

* اما برخی از امضاکنندگان می‌گويند به‌عنوان نامه يا بيانيه آن را امضا کرده‌اند.
- اين يک طرح بوده و مطلقاً بيانيه نبوده است. اگر کسی يک امضای جعلی بين امضاها پيدا کرد، من را به دادگاه معرفی کند.

* آقای بيگلری گفته است من امضا نکردم، ولی اسمم بين امضاکننده‌ها آمده و آقای سليمی هم گفته به‌عنوان طرح سه‌فوريتی از ايشان امضا گرفته نشده است.
- اتفاقاً اصلاً سراغ آقای بيگلری نرفتم. سراغ آقای بياتيان رفتم و آقای بيگلری خودش آمد و طرح را امضا کرد. آقای سليمی هم از جمله کسانی بود که ديد بالای طرح نوشته شده است سه‌فوريتی و با من بحث کرد که بايد دو‌فوريتی باشد. من گفتم آخر کار جمع نظرات را می‌گيريم، ضمن اينکه عنوان طرح توسط طراحان پيشنهاد داده می‌شود و ممکن است مجلس به سه‌فوريت رأی ندهد و وقت رأی‌گيری ممکن است مثل همه طرح‌های دوفوريتی ديگر، مثلاً سه‌فوريتش رأی نياورد و مجلس به دو يا يک فوريتش رأی بدهد. بنابراين نياز نبود قشقرق به راه بيندازيد. صبر می‌کرديد طرح به صحن بيايد و مجلس درباره آن تصميم بگيرد. ما فقط می‌خواستيم مذاکره‌کنندگان در يک فضای امن و بدون تهديد به مذاکره ادامه دهند.

* زمان تيم مذاکره‌کننده قبلی هم مدام گفته می‌شد گزينه نظامی روی ميز است، ولی کسی حرف از توقف مذاکرات نمی‌زد. چطور الان که اين تهديدها از سوی مقام‌های عالی‌رتبه دولت آمريکا صورت نمی‌گيرد و چند نماينده کنگره تهديد می‌کنند، بحث توقف مذاکرات را مطرح کرديد؟
- الان تهديدات ۱۰ برابر بيشتر شده است. خواهشم اين است هرچه می‌گويم، بدون سانسور بنويسيد چون معمولاً در حرف‌های ما دست می‌بريد. ما آن زمان اينها را آورديم در بغداد. می‌خواستيم بگوييم اين همان بغدادی است که با مرکزيتش، هشت‌ سال عليه ما جنگيديد و حالا ما آورديمت اينجا که بنشينی مذاکره کنی، چون دست ما برتر بود. الان ما را بردند به لوزان؛ لوزان جايی است که وقتی می‌خواستند امپراتوری عثمانی را در هم بپيچانند، سندش را آنجا امضا کردند، اينها در ديپلماسی معنا دارد. هم‌زمان با اينها تهديد می‌کنند، اما عنوان طرح، توقف مذاکرات نيست. فقط تأکيد اين ماده واحده اين است که آمريکايی‌ها حين مذاکره تهديد نکنند، چون منطق مذاکره با تهديد سازگاری ندارد. همين شب گذشته رژيم صهيونيستی مردم ايران را به حمله با بمب اتم تهديد کرده است. اين نبايد ادامه پيدا کند. وقتی کسی آمد جلوی خانه شما و تهديد کرد، يک روز يا دو روز می‌توانيد بی‌تفاوت باشيد، ولی روز سوم يک ‌های‌و‌هويی می‌کنيد. شما بدون اينکه بدانيد طرح چيست، آمديد نوشتيد طرح توقف مذاکرات و با اين حرف، مجلس را زير سؤال برديد.

* ما فقط انتقادات برخی از همکاران شما درباره نحوه جمع‌آوری امضا برای اين طرح را پوشش داديم و آنها هم مثل شما از جايگاه نماينده مجلس صحبت کردند. حالا چرا شما به فکر طرح سه‌فوريتی افتاديد؟ يعنی تهديدات اين‌قدر جدی بود؟
- ببينيد همين ديروز اوباما اعلام کرد به‌دنبال توافقی هستند که ما را تحت بازرسی‌های بی‌سابقه قرار دهند. اين يعنی تهديد و به عقيده من اگر از اول انقلاب تا امروز، يک‌بار ارائه طرح سه‌فوريتی، لزومی داشته، همين الان است. اما ممکن است در صحن نمايندگان اين نظر را قبول نداشته باشند و به دو فوريتش رأی بدهند. الان هم داريم سه طرح را در کميسيون باهم تلفيق می‌کنيم که باهم به يک طرح تبديل شود و به صحن بيايد.

* الان وضعيت امضاهای طرح سه‌فوريتی شما چگونه است؟
- من همين امروز (يکشنبه) از اداره قوانين مجلس پرونده طرح را گرفتم و ديدم حدود ۱۰ نفر امضای خودشان را پس گرفته‌اند. ابتدا با اينکه طرح ۸۰ امضا داشت، در مصاحبه به اشتباه گفتم ۷۰ امضا دارد. الان با پس‌گرفتن اين ۱۰ امضا، تازه همان چيزی شده است که من از اول گفتم، يعنی همان ۷۰ امضا پای طرح هست، البته در طرح‌هايی که من امضا برايشان جمع می‌کنم، معمولا بالای صد يا ۱۵۰ امضا جمع می‌شود، ولی اين‌بار عجله داشتم.
من اشهد بالله به فکر آينده شما جوان‌ها هستم و می‌خواهم توافق خوب بشود، نه اينکه جناحی فکر کنم. ما داريم از دولت حمايت می‌کنيم. ما اشهد بالله حتماً می‌خواهيم مذاکره به نتيجه برسد. حتماً می‌خواهيم تحريم‌ها برداشته شود و تهديدات دور شود. من می‌خواستم به شما جوان‌ها بگويم که خودتان را فدای اين سايت‌ها و روزنامه‌ها نکنيد. فردا که ملت توفانی شوند، درِ تمام اينها بسته می‌شود. شما دقت کنيد و منافع ملی را رعايت کنيد. سرنوشت کشورتان دارد رقم می‌خورد، چرا می‌خواهيد بين نمايندگان اختلاف بيندازيد؟

* ما فقط نظرات نمايندگان ديگر را بازتاب داديم. اگر مخالفت آقای لاريجانی و برخی نمايندگان اعلام نمی‌شد و ما چنين اخباری را منتشر می‌کرديم، حرف شما درست بود.
- آقای لاريجانی هم با اصل حرکت موافق بود و به خود من گفت اين شمشير را زود غلاف نکنيد، بلکه به حرکت خود ادامه دهيد. البته سه‌فوريتی‌بودنش در اختيار ماست و ممکن است لحظه آخر دوفوريتی‌اش کنيم. شما چرا اصل دفاع را به‎هم زديد؟ من از صبح با همه آنهايی که مصاحبه کرده بودند، صحبت کردم. آقای کوثری و آقای آقامحمدی و آقای سليمی، ديدند که نوشته سه‌فوريتی و گفتند دوفوريتی باشد. آقای نقوی‌حسينی، جزو کسانی بود که اصلاً اظهارِنظر نکرد.
آنهايی که گفتند حتماً سه‌فوريتی باشد، آقای کوچک‌زاده بود و آقای ابوترابی نماينده نجف‌آباد و آقای بيگی، نماينده شاهين‌دژ که داد زد آقای کريمی‌قدوسی، آن طرح سه‌فوريتی را بياور من امضا کنم. شما چطور جرأت می‌کنيد بگوييد من امضا جعل کرده‌ام؟ طرحی که کلا به ۱۵ امضا نياز دارد، نياز به جعل امضا دارد؟ شما آتش‌بيار ‌معرکه هستيد.

روزنامه شرق در ادامه، توضيحات «يوناتن بت‌کليا» درباره چگونگی امضای طرح کريمی‌قدوسی را منتشر کرده و آورده است:

يوناتن بت‌کليا، نماينده اقليت دينی آشوريان و کلدانی در مجلس، از جمله نمايندگانی است که نامش ميان امضا‌کنندگان طرح سه‌فوريتی کريمی‌قدوسی به چشم می‌خورد. بت‌کليا، روز گذشته و در حاشيه جلسه علنی مجلس درباره امضای اين طرح به «شرق» گفت: «آقای کريمی‌قدوسی به بنده گفتند اين را امضا کنيد. من پرسيدم اين چيست؟ گفتند که حمايت از فرمايشات آقا در محکوميت تهديدات حين مذاکره است. من هم گفتم چشم و امضا کردم. آقای بگلريان، نماينده ارامنه و آقای دکتر محبی هم کنار من نشسته بودند و هر سه بدون اينکه اصلا متن را بخوانيم، به‌عنوان حمايت از فرمايشات آقا، آن را امضا کرديم، اما اصلا به ما گفته نشد اين يک «طرح» است. چون وقتی می‌گويند حمايت، يعنی يا نامه است يا بيانيه.

بعدازظهر آن روز با من تماس گرفته شد و گفتند شما طرح سه‌فوريتی قطع مذاکرات را امضا کرده‌ايد. گفتم من هروقت تيم مذاکره‌کننده از سفر برگشته است، هم در قالب نامه به رئيس‌جمهور و آقای دکتر ظريف و هم در قالب مصاحبه، از اين تيم تقدير و تشکر کرده‌ام. من همان موقع تکذيب کردم و گفتم من هيچ طرحی را امضا نکرده‌ام. گلايه خودم را هم به آقای کريمی‌قدوسی گفتم و به ايشان گفتم کار اشتباهی کرديد بدون گفتن موضوع به ما، از ما برای يک طرح امضا گرفتيد. ايشان گفت مگر خودت امضا نکردی؟ من هم گفتم شما گفته بوديد حمايت از فرمايشات مقام‌ معظم‌ رهبری است و ما هم امضا کرديم. الان هم اگر رهبری بگويند مذاکرات بايد قطع شود، من هم زير نامه حمايت از آن را امضا می‌کنم، ولی وقتی مذاکرات زير نظر آقا انجام می‌شود، چرا بايد ما زير طرح توقف مذاکرات را امضا کنيم؟ اين موضوع را به رئيس محترم مجلس هم گفته‌ام و مسأله از نظر من تمام شده است.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016