دوشنبه 28 اردیبهشت 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
15 اردیبهشت» خودسوزی و خودکشی؛ احساس بی قدرتی در برابر نظام، محمود خادمی
پرخواننده ترین ها

اعتياد و مواد مخدر؛ ابزاری مؤثر در سلطه نظام، محمود خادمی


آمار بالای قاچاق مواد مخدر و رشد فزاينده آمار معتادين کشور ؛ جامعه ايران را در لبه پرتگاه هولناک يک تراژدی انسانی قرار داده است . مصيبت تلخی که گريبان هزاران خانواده ايرانی را گرفته و شيرازه هزاران خانواده معتاد را از هم فرو پاشنده است . و بويژه زنان با رشدِ اعتيادی ۳ برابر مردان ؛ در اين باتلاق فرو برنده در غلطيده اند . ۹/۶ در صد معتادان کشور را زنان تشکيل ميدهد ؛ بر اساس آمارهای وزارت بهداشت نسبت زنان معتاد به مردان نسبت ۱ به ۸ است .

بر اساس اظهارات قائم مقام دبير ستاد مبارزه با مواد مخدر " حدود ۶ در صد دانشجويان وزارت علوم و حدود ۶ در صد دانشجويان دانشکده های علوم پزشکی کشور ؛ مصرف کننده مواد مخدر هستند " و ميانگين سنی شروع به مصرف مواد مخدر در ايران ۱۵ سال است و سازمان بهزيستی کشور ميگويد روزانه ۱۱ نفر در اثر اعتياد به مواد مخدر جان خود را از دست ميدهند . محمدرضا باقر زاده معاون امور فرهنگی و پيشگيری گفت " ۴۱ در صد مراجعه کنندگان به مراکز دولتی برای ترک اعتياد ؛ از نو جوانان زير ۲۰ سال تشکيل ميشوند " .

امروزه اعتياد بيک مشکل جدی و حاد اجتماعی تبديل شده است و بسياری از خانواده های محروم و فقير با اين بلای خانمان سوز مواجه اند . بگفته " رحمانی فضلی " وزير کشور دولت روحانی ۶۵ در صد همسر آزاريها ؛ ۳۰ در صد کودک آزاريها و ۲۵ در صد از قتل های عمد نيز توسط معتادين انجام ميگيرد . مدير کل آسيب های اجتماعی وزارت تعاون کار ؛ روزبه کردونی به خبر گزاری مهر ميگويد : " بر اساس گزارشهای دريافت شده ؛ استفاده از مواد مخدر در ايران از نيم در صد در سال ۲۰۰۵ به ۲۶ در صد در سال ۲۰۱۳ افزايش يافته است ــ يعنی در عرض ۸ سال ؛ ۲۶ در صد افزايش داشته است ــ . همچنين بر اساس اظهارات " رضا ملک زاده معاون تحقيقات و فن آوری وزارت بهداشت " ايران بزرگترين مصرف کننده ترياک دنياست " بطوريکه بر اساس گزارشهای رسمی فقط در تهران روزانه ۴ تن ترياک مصرف ميشود .

بر اساس آمار جهانی ؛ در کل جهان ۲۱۴ ميليون معتاد وجود دارد که سهم ايران بر اساس آمار رسمی ــ حکومتی ــ ۳ ميليون و به گفته منابع غير حکومتی ۶ ميليون نفر است ؛ حتی اگر تعداد معتادين را ۳ ميليون نفر بگيريم با احتساب آمار افراد خانواده ی آنها ؛ حدود ۱۰ ميليون نفر در ايران با اين بليه خانمانسور ؛ دست و پنجه نرم ميکنند . گزارش سال ۲۰۰۸ دفتر کنترل مواد و جرائم سازمان ملل متحد اعلام کرد " نزديک به ۳ در صد جمعيت ۱۵ تا ۶۴ سال ايران ؛ مواد مخدر مصرف ميکنند که اين بالاترين در صد مصرف در جهان است .

بر اساس گزارش روزنامه ابزرور چاپ انگلستان " ۹۳ در صد ترياک و فرآورده های آن در جهان از مرزهای ايران گذشته و در سراسر جهان پخش و بفروش ميرسد " . به عنوان مثال ؛ از ۳۸۰ تن هروئين توليدی در افغانستان ۱۴۰ تن آن ؛ از مرزهای ايران گذشته و به کشورهای ديگر جهان ميرسد .

همچنين در آخرين گزارش سازمان ملل در کنار افغانستان و پاکستان ؛ ايران يکی از بزرگترين مصرف کننده های ترياک در جهان ميباشد. " محسن وزيريان " مدير کل پيشگيری از مواد مخدر ؛ آمار معتادان در سال ۸۰ ؛ سه ميليون هفتصد هزار اعلام شده که با توجه به رشد ۸۰/۰ اکنون آمار خيلی بيشتر از اين است " .

بر اساس گزارش سازمان ملل ايران بالاترين آمار مصرف مواد مخدر در جهان را دارد و تهران نيز يکی از کلان شهرهای اعتياد در جهان ميباشد . بر اساس اين گزارش ۱۵ در صد کل مواد مخدر جهان در ايران مصرف ميشود . در ماه اکتبر ۲۰۱۴ دفتر مقابله با مواد مخدر در گزارش سالانه خود ايران و روسيه را کشورهائی اعلام کرد که بالاترين مصرف مواد مخدر را دارا ميباشند و گردش مالی تجارت مواد مخدر در ايران بيش از ۳ ميليارد دلار يعنی بيشتر از ۱۰ هزار ميليارد تومان است .

اما علت گسترش اين بلای خانمان سوز در ايران چه ميباشد؟!



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


الف ــ علت گسترش اعتياد در ايران

يکم ــ بحرانهای اجتماعی : رواج فاجعه بار اعتياد در ايران از آسيبها و بلايای جدائی ناپذير روابط و مناسبات اين حکومت ضد بشری با جامعه ايران است . حکومتی که بر پايه خشونت و خونريزی بنا شده و مرگ و نيستی قانون و دينش ميباشد و عزا و ماتم را به ارکان سيستم تربيتی و آموزشی اش سرايت داده است .

در جامعه ای که فقر و بيکاری بيداد ميکند ؛ در جامعه ای که جوانان از کمترين امکانات تفريحی سالم محرومند ؛ در جامعه ای که دانش آموزان و دختران و پسران بجرم تفريحات سالم ــ و حتی آب پاشی در پارکها ــ سرکوب ؛ تحقير و بازداشت و راهی زندان ميشوند ؛ در جامعه ای که کوهنوردی و قدم زدن دختر و پسر در کنار هم جرم است و در همان حال بيش از ۲۰ مورد انواع مختلف مواد مخدر از شيشه و کراک گرفته تا حشيش و ترياک و هروئين مانند نقل و نبات در دسترس همگان قرار دارد و در جلوی درب مدارس و مراکز آموزشی توزيع ميشود ؛ طبيعی است که مصرف مواد مخدر عمومی شده و تا سطح مدارس نيز کشيده شود .

از طرف ديگر گسترش فقر و بيکاری ؛ عدم امنيت شغلی ؛ سر خوردگيهای اجتماعی و سياسی ؛ تبعيض و بی عدالتی و ..... که ريشه در نظام ارتجاعی سراسر تبعيض و سياست دولتِ دينی دارد ؛ باعث شده است که جوانان کشور برای فرار از اينهمه فلاکت ــ که نظام برايشان بوجود آورده ــ برای کسب آرامشی کاذب و لحظه ای ؛ بسمت مصرف مواد مخدر ــ که برکت همين نظام و نهادها و ارگانهايش به وفور و با قيمت ارزان در هر کجای کشور قابل تهيه است ــ ؛ روی بياورند .

در نظامی که زنان آن ؛ در کنار معضل بيکاری از تمام آزاديهای فردی و اجتماعی هم محروم هستند ؛ در نظامی که زنان همواره در معرض انواع ستم و تبعيض ؛ تعرض و سرکوب دولتی و غير دولتی قرار دارند ؛ روی آوردن زنان به مواد مخدر و بعد از آن تن دادن به تن فروشی برای تهيه مواد مخدر ــ حتی در ميان زنان تحصيلکرده ــ به امری عادی تبديل شده است .

در زمان شاه ؛ اعتياد و قاچاق مواد مخدر ؛ معمولا" جرم و اتهامی مردانه بود و محدود زنان زندانی هم عمدتا" به جرم منافی عفت و ارتباطات فاحشگی زندانی بودند و جرائم ديگر و از جمله اعتياد در ميان زنان به ندرت ديده ميشد . اما در اين رژيم بيش از ۵۰ در صد جرائم زنان زندانی ؛ مربوط به مواد مخدر است . ضمن اينکه جرائم مربوط به تن فروشی و فاحشگی را هم که عمدتا" محصول اعتياد و به آن مربوط است ؛ بايد بآن اضافه کرد . چرا که در ايران علاوه بر فقر و ناداری ؛ اعتياد هم بشکلی نقطه شروع تن فروشی است .

به آمار خود رژيم توجه کنيد ؛ ۶۰ در صد زنان زندانی ؛ بدلايل اعتياد به مواد مخدر به زندان راه پيدا کرده اند . ۴ در صد زنان معتاد ديپلمه ؛ ۹ در صد فوق ديپلم و ۱۰ در صد مدرک کارشناسی دارند . در گذشته و قبل از سرکار آمدن آخوندها ؛ حتی کشيدن سيگار برای زنان تابو بود ؛ در حاليکه اکنون در نظام جمهوری اسلامی زنان بی هيچ عيب و عار ؛ رعب و وحشتی در پارکها و اماکن عمومی و پشت ماشين سيگار می کشند و بشکلی گسترده به مواد مخدر روی آورده اند .

وقتی دانشجويان و تحصيلکرده های کشور آينده ای برای خود متصور نمی بينند و يا با عدم امنيتِ دائمی شغلی خود را مواجه ميبينند ؛ وقتی آنان بعد از سالها تحصيل خود را از هر نوع امکانات رفاهی و ديگر نيازمنديهای فردی و اجتماعی محروم می بينند ؛ طبيعی است که بيش از ۳۳ در صد معتادان و قاچاقچيان دارای مدارک تحصيلی ليسانس به بالا باشند .

مهمتر اينکه گسترش اعتياد بخصوص در ميان قشر آگاه و تحصيلکرده جامعه ؛ رابطه ای مستقيم با گسترش انحطاط اخلاقی و جرائم اجتماعی دارد . چرا که قشر روشنفکر و آگاه و تحصيلکرده هر جامعه ای منادی و مروج ارزشهای اخلاقی و هنجارهای فرهنگی در جامعه ميباشد . آلودگی اين قشر به اعتياد زمينه ساز رواج يابی ضد ارزشها ؛ بی فرهنگی ها و ناهنجاريهای اخلاقی در جامعه و از جمله گسترش جرائم اجتماعی باشيم .

بنابراين نبود افقی واقعی و روشن برای زندگی در جوانان ؛ فشارهای روحی ؛ سرخوردگی ها و ناکامی ها ؛ بيکاری ؛ نابسامانی و مشکلات زندگی خود و خانواده ؛ نبودن آزادی ؛ سرکوب و اختناق ؛ فضای مرگ ؛ عزا و ماتم های دينی و .... باعث مشکلات روحی ؛ افسردگی و نهايتا" پناه بردن به اعتياد در ميان جوانان ميباشد .

دوم ـ نقش سپاه و کارگزاران نظام در قاچاق و ترويج اعتياد

در دهه ۶۰ يکی از ديپلماتهای سابق رژيم بنام ابوالفضل اسلامی فاش ساخت که همزمان با کاهش قيمت نفت و نياز رژيم به خريد سلاح از بازار سياه با موافقت خمينی ؛ خامنه ای و رفسنجانی ؛ فعاليت سپاه در زمينه قاچاق مواد مخدر به ايران ؛ منطقه و اروپا شروع شد که هنوز هم ادامه دارد . باين ترتيب ترافيک مواد مخدر از افغانستان و ايران به نقاط مختلف جهان و توزيع آن در داخل کشور ؛ يکی از منابع در آمدهای مالی سپاه ميباشد .

گزارشات رسمی و حکومتی ؛ دست داشتن دستگاه های نظامی و امنيتی ايران بخصوص سپاه پاسداران در قاچاق مواد مخدر را تائيد می کنند . سران رژيم بويژه سران سپاه و از جمله پاسدار نقدی ــ فرمانده بسيج ــ از گردانندگان مافيای مواد مخدر در ايران هستند که در چند سال پيش ؛ بهمين جرم دستگير و زندانی شد که بعدا" بفرمان ولی فقيه آزاد گرديد .

سرتيپ دوم عبدالله عراقی فرمانده واحد سپاه در تهران بزرگ و محسن رفيقدوست وزير پيشين سپاه از گردانندگان ديگر باندهای مخوف قاچاق در ايران بودند که در گذشته با قاچاقچيان اروپای شرقی کار ميکردند . سجاد حق پناه از مسئولان پيشين اطلاعات سپاه گفته است " شماری از فرماندهان سپاه در قاچاق مواد مخدر مستقيما" دست دارند و ترياک خريداری شده از افغانستان ؛ زير نظر آنان در آزمايشگاههای داخل ايران به هروئين و مرفين تبديل ميشود " . اين فرمانده در ادامه می افزايد " هروئين و مرفين توليد شده در ايران از طريق شبکه های شريک در خارج و با استفاده از امکاناتی چون اسکله ؛ فرودگاه ؛ کشتی و کاميون که در اختيار سپاه پاسداران است در داخل و يا خارج ارسال و توزيع ميشود " .

بعلاوه سجاد حق پناه همچنين گفته است " سپاه از دهها اتوبوس حامل زائران ايران به عراق ؛ ترکيه و سوريه برای نقل و انتقال هزاران کيلو مواد مخدر استفاده ميکند " .

بدليل همين دست داشتن فرماندهان سپاه و کارگزاران رژيم در کنترل ترافيک قاچاق مواد مخدر به ايران و ديگر نقاط جهان بود که چند سال پيش ؛ وزير اطلاعات سابق و دادستان کل کشور " دری نجف آبادی " اروپا را تهديد ميکرد که در صورت ادامه فشار به ايران ؛برای توافق بر سر برنامه هسته ای ؛ درب ورود قاچاق مواد مخدر به اروپا را خواهد گشود .

و يا مصطفی پور محمدی وزير کشور دولت نهم و وزير دادگستری فعلی ؛ با اشاره به دست داشتن مقامات رژيم در قاچاق مواد مخدر در دی ماه ۱۳۹۱ گفته بود " ترانزيت مواد مخدر با هر شکلی خيانت به بشريت است ؛ هيچ منفعت و خيری در آن نيست که يک دستگاه آن را انجام بدهد " .

منابع خارجی هم بر دخالت سپاه پاسداران در قاچاق مواد مخدر تأکيد دارند ؛ مثلا" روزنامه واشنگتن پست در اواخر سال ۲۰۱۱ طی مقاله ای نوشت " سپاه قدس ــ بفرماندهی قاسم سليمانی ــ با حزب الله لبنان و کارتل های قاچاق در امريکای لاتين در تجارت و ترانزيت مواد مخدر در سراسر جهان حتی به امريکای لاتين همکاری دارند " .

و يا وزارت خزانه داری امريکا در تاريخ ۷ مارس ۲۰۱۲ طی بيانيه ای ؛ سر تيپ پاسدار " غلامرضا باغبانی " از فرماندهان ارشد سپاه قدس را قاچاقچی بين المللی مواد مخدر معرفی کرد و او را تحت تعقيب قضائی قرار داد . وی متهم شده بود که به قاچاقچيان افغان اجازه داده است که با عبور از خاک ايران ؛ مواد مخدر را به کشورهای اروپائی بفرستند .

همچنين در سال ۲۰۱۱ نيز ۲۵ عضو يک شبکه قاچاق مواد مخدر در باکو دستگير شدند ؛ حداقل ۸ نفر از دستگير شدگان از افراد کارمند محلی سفارت ايران در شهر باکو بودند . آنها بعد از دستگيری به عضويت در فعاليتهای برون مرزی سپاه اعتراف کردند . همچنين سايت افشاگر " ويکی ليکس " به نقل از روزنامه " دی ولت " با اشاره به نقش سپاه پاسداران در قاچاق مواد مخدر می نويسد " درآمد سپاه پاسداران از قاچاق مواد مخدر به اروپا ؛ بالغ بر چندين ميليارد بورو است " .

يکی از انواع مواد مخدرِ اعتيادی " شيشه " يا " کريستال " نام دارد . اين ماده مخدر ؛ بيشتر مورد علاقه جوانان ميباشد که عمدتا" در تهران و اسلام شهر توليد ميشود . بعد از توليد ؛ علاوه بر توزيع در داخل کشور ؛ بکمک شبکه های قاچاق سپاه بکشورهای همسايه هم صادر ميشود که به خاطر آن کشورهای ارمنستان و ترکيه ؛ بارها به ايران اعتراض کرده اند .

واقعيت اين است که سپاه پاسداران متهم اصلی قاچاق و ترانزيت مواد مخدر توليد شده در افغانستان به ترکيه و اروپا و ..... است . سپاه همچنين مالک و مؤسس شمار زيادی از لابراتورهای توليد شيشه و توزيع آن در ميان جوانان ايران ميباشد و بسياری از سر شبکه های قاچاق مواد مخدر زير بال و پر سپاه پاسداران قرار دارند . بنابراين نمايشات دروغين و ظاهری کشف شبکه های قاچاق و يا امحای مقداری مواد مخدر کشف شده توسط آنان ؛ بقصد فريب افکار عمومی و لاپوشانی نقش خود در ابتلای ميليونها جوان مأيوس از زندگی و آينده خود به مواد مخدر؛ صورت ميگيرد .

مواد مخدر يک تجارت پر سود برای برخی از وزارت خانه ها و سازمانهای دولتی ايران ميباشد که برای جبران کسری درآمد خود از آن استفاده ميکنند . بنابراين توليد و توزيع مواد مخدر بعنوان يک تجارت پر سود چنان با منافع اقتصادی رژيم ؛ سپاه و وزارت اطلاعات نظام گره خورده است که رهايی قطعی جامعه ايران از بلای مهلک اعتياد جز با رهايی از دست اين رژيم جنايتکار ميسر نمی شود .

باين ترتيب روشن ميشود که رژيم نه تنها علاقه ای به جلوگيری از توزيع مواد مخدر و اعتياد در جامعه ندارد بلکه خود ترويج دهنده و توزيع کننده مواد مخدر نيز هست . يعنی اين رژيم به يمن شبکه های مافيائی سپاه و ارگانهای ذی نفوذ بجای مقابله با پديده اعتياد و توزيع مواد مخدر ؛ عملا" مديريت توزيع و خريد و فروش آن در جامعه را بر عهده دارد .

ب ــ هدف رژيم از مبارزه ظاهری با قاچاقچيان مواد مخدر

در حالی که همه مرزهای کشور در اختيار و تحت کنترل و نفوذ سپاه پاسداران و وابستگان رژيم است ؛ قاچاق سالانه صدها تن مواد مخدر به کشور نمی تواند کار افراد عادی و غير مرتبط و قاچاقچی های معمولی باشد . يعنی عبور کاميونهای پر از ترياک و ديگر مواد مخدر از افغانستان به درون ايران تنها با چراغ سبز ؛ خواسته و کمک سپاه پاسداران و گروههای همکار آنان امکان پذير است .

در کشوری که دستهای آفتابه دزد براحتی قطع ميشود و متقابلا" دزدان و غارتگران اصلی ــ مقامات ؛ کارگزاران و وابستگان رژيم ــ با ميلياردها تومان دزدی ؛ آزادانه به کار خود ادامه ميدهند ؛ نبايد مبارزه ای جدی و مؤثر با قاچاقچيان اصلی مواد مخدر يعنی سران سپاه و مقامات نظام را از کارگزاران نظام و ارگانهای های قضائی آن ؛ انتظار داشت .

اعدام گسترده قاچاقچيان خرده پائی که بعضا" خود قربانی شرايط نامطلوب اقتصادی ؛ اجتماعی و فرهنگی هستند ؛ نوعی پاک کردن صورت مسئله است که ضمن فريبکاری و لاپوشانی نقش سران سپاه و نيروی انتظامی در اين فاجعه ؛ با بيرون کردن رقبا از ميدان ؛ خريد و فروش و توزيع مواد مخدر را به انحصار خود در می آورند . بعلاوه با کثرت اعدام قاچاقچيان ؛ هم اعدام زندانيان سياسی را به حاشيه ميرانند و هم اعدام و کشتار را به امری عادی و روزمره در جامعه بدل ميکنند و حمله و هجوم به خانه های مردم را موجه نشان ميدهند .

در حالی قائم مقام دبير کل " ستاد مبارزه با مواد مخدر " از تأثير مثبت اعدام قاچاقچيان و بگير و به بند آنان صحبت ميکند که به اقرار خود وی ؛ از ۸۶ هزار تن مواد مخدر وارد شده به کشور ؛ تنها ۸ هزار تن آن يعنی کمتر از يکدهم آن توسط نيروی انتظامی کشف و ضبط شده است ؛ يعنی ۷۸ هزار تن آن وارد کشور و مورد استفاده قرار گرفته است .

همچنين ؛ در کنار کشتار جمعی و پيوسته زندانيان سياسی به بهانه ها و اتهامهای ظاهرا" سياسی مانند " محاربه " ؛ " توهين به مقدسات " ؛ " اقدام عليه امنيت کشور " و ....... ؛ راه ديگر تصفيه مخالفان سياسی ؛ اعدام آنان تحت عنوان قاچاقچی مواد مخدر ميباشد .

سازمان عفو بين الملل در سال ۱۹۹۱ طی گزارشی خاطر نشان کرد که "بنظر ميرسد سرکوب جنبش ملی بلوچ بشکلی مستمر با فعاليت عليه قاچاق مواد مخدر مخدوش شده باشد . اين امر تمايز ميان زندانيانی را که بخاطر فعاليت سياسی دستگير شده و آنهايی را که بعلت قاچاق مواد مخدر به زندان افتاده اند ؛ مبهم ساخته است " .

روزنامه ابزرور چاپ انگلستان در تاريخ ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۲ از کشتار جمعی و سيستماتيک متهمين ؛ به بهانه قاچاق مواد مخدر در زندانهای سراسر کشور بويژه زندان وکيل آباد مشهد گزارش ميدهد و می نويسد : " سازمانهای حقوق بشری مدعی هستند ؛ کشتار پی در پی زندانيان سياسی به عنوان قاچاقچی برای ترس رژيم از پيدايش و وقوع انقلابی در ايران ؛ بدنبال انقلاب کشورهای عربی است ــ منظور بهار عربی است ــ " .

ج ــ چرا رژيم به ترويج اعتياد در ميان جوانان روی آورده است

تأمين هزينه تروريسم برون مرزی ؛ جبران کسری درآمد دولت ؛ درآمدهای سريع و سودهای ميلياردی تنها انگيزه سران سپاه و مقامات رژيم از قاچاق مواد مخدر ؛ خريد و فروش و توزيع آن نيست ؛ بلکه معتاد کردن جامعه بخصوص جوانان و فلج و زمين گير کردن آنان و مانع ورود آنها به عرصه های سياسی ؛ اجتماعی و عرصه اعتراضات و خيزشهای اجتماعی از ديگر اهداف رژيم ميباشد . و از پخش نسبتا" ارزان مواد مخدر بعنوان ابزاری عليه جوانان ؛ استفاده ميکند .

سران سپاه و نيروهای نظامیِ امنيتی با پخش ارزان مواد مخدر بعنوان ابزاری برای تباه کردن نيروهای جسمی و فکری مردم و جوانان استفاده ميکنند و با اشاعه و دامن زدن به اعتياد در ميان جوانان ؛ باعث بی اعتنائی و عدم احساس مسئوليت آنان در قبال مسائل سياسی ؛ اجتماعی و آينده خود و کشورشان ميشوند .

مگر غير از اين است که اگر مردم و جوانان کشوری معتاد و نعشه و خمارِ مواد باشند ؛ آنان نسبت به مشکلات اقتصادی ؛ تبعيض ؛ فساد و سرکوب ؛ تورم و گرانی ؛ نقض حقوق شهروندی ؛ اختلاس های ميلياردی و ..... غافل و بی تفاوت می مانند و به بی عملی و انفعال در قبال حوادث و رويدادهای سياسی و اجتماعی کشانده ميشوند و تنها دغدغه آنها تهيه مواد و رفع خماری در حال و آينده ؛ خواهد بود .

اما برای مبارزه با معضل اعتياد ؛ قبل از هر چيز بايد دلايل مادی و زمينه های گسترش و روی آوردن مردم و جوانان به اعتياد را از ميان برداشت . علت اصلی گسترش جوانان به پديده اعتياد ؛ در درجه اول به بيکاری ؛ نداشتن افق و چشم اندازی بهتر برای زندگی ؛ نبود امنيت شغلی و روانی در جامعه ؛ بر ميگردد . با وجود ۸ ميليون بيکار و فقر طاقت فرسا در جامعه ؛ طبيعی است که نه تنها اعتياد کاهش نيابد بلکه بسياری از جوانانِ بيکار برای فرار از وضعيتی که دارند و يا بوسوسه کسب درآمدی سريع و آسان از طريق فروش و توزيع مواد مخدر هم مواد مورد نياز خود را تأمين کنند و هم راهی برای برون رفت از معضل بيکاری و کسب معاش بيابند .

بنابراين برای ريشه کنی اعتياد و پاکسازی جامعه از سموم مرگ آور اعتياد بايد ؛ حقوق شهروندی ؛ آزاديهای فردی و اجتماعی ؛ کار و امنيت شغلی ؛ رفاه و آسايش روانی و ..... برای مردان و زنان ايران تأمين و تضمين شود . امری که در گرو سرنگونی رژيمی است که ؛ بستر مناسبِ چنين شرايطی را فراهم کرده است .

arezo1953@yahoo.de


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016