سه شنبه 29 اردیبهشت 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

سالروز تولد دکتر محمد مصدق را گرامی می داريم

پيام جبهه ملی ايران به مناسبت تولد دکتر مصدق
تهران – جبهه ملی ايران

محمد مصدق در روز ۲۹ ارديبهشت ۱۲۶۱ خورشيدی درتهران چشم به جهان گشود واکنون در يکصد و سی و سومين سالروز تولدآن بزرگ مرد تاريخ ايران قرارداريم.

او در طول زندگی ۸۴ ساله پرفراز و نشيب و پرافتخارش همواره در راه کسب آزادی ملت ايران واستقلال اين سرزمين و برقراری عدالت اجتماعی تلاش کرد و دراين راه بارها خود و خانواده اش را در معرض خطر و نابودی قرارداد.
او به آزادی به مثابه کليد اصلی برای گشودن راه سعادت مردم واعتلای کشور می نگريست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اولين بخش نامه او در مقام نخست وزيری به شهربانی کل کشور مبنی براين که هرکس، هر چيز که درباره او نوشته باشد، شهربانی حق تعرض به نويسنده راندارد، اعتقاد عميقش را به آزادی بيان و آزادی قلم و گام برداشتن در راه اجرای اين عقيده را به اثبات رسانيد.

مصدق به استقلال کشور و قطع کردن دست نفوذ قدرت های استعماری باور داشت.
ولی او با راه ها و روش های اصولی و مطابق با عرف ديپلماسی متداول در جهان باقدرت های سلطه گر مقابله می کرد و در زمانی که کارشکنی ها و دسيسه های دولت انگليس در راه ملی کردن نفت و اجرای خلع يداز شرکت نفت انگليسی را مشاهده کرد، باز هم خردمندانه و با روشی شايسته وانسانی و در مجامع ذيصلاح جهانی بادولت انگليس برخورد کرد و اجازه نداد به حيثيت و فرهنگ و تمدن ايران کم ترين خدشه ای وارد گردد.

پس از اقدامات ضداستعماری مصدق و ملی کردن صنعت نفت ايران و خلع يداز شرکت نفت انگليسی بود که جمال عبدالناصر از مصدق به نام رهبر ملل شرق ياد کرد و به پيروی از او کانال سوئز را ملی اعلام کرد.

و احمد سوکارنو او را آغازگر جنبش های آزاديخواهانه واستقلال طلبانه در کشورهای جهان سوم دانست.

مصدق به عدالت اجتماعی و توزيع عادلانه ثروت به عنوان محوری مهم برای بقاء و شکوفائی و پيشرفت وامنيت کشور نگاه می کرد و در هر فرصتی به تامين حقوق کارگران و کشاورزان و اقشار ضعيف جامعه تاکيد می ورزيد.

مصدق در طول زندگی هرگز به هموطنان خود دروغ نگفت و خدعه نکرد و صداقت و تقوای سياسی از مشخصات بارز او محسوب می شد.
او در طول زندگی خود مناصب و مقامات دولتی مختلفی راعهده دار گرديد ولی در هر موقعيتی جز پاکی و پاکدستی و ساده زيستی و دوری جستن از تجملات از او ديده نشد.

مصدق هيچ گاه در حوزه مديريت خود اجازه سوء استفاده از اموال مردم را به کسی نداد.

امروز نام مصدق به منزله نمادی از آزادی واستقلال وعدالت اجتماعی دراذهان آحاد ملت ايران نقش بسته است .

در روزهای پس از انقلاب در سراسر کشور و در تمام شهرهای کوچک و بزرگ، مردم شريف و حق شناس ايران، بهترين خيابان ها و يا مهم ترين بناها و موسسات شهر خود را به نام مصدق مزين کردند ولی دريغ و تاسف که امروز ۳۷ سال پس از انقلاب، انحصارطلبان نگذاشتند تا اثری از آن ابراز علاقه ملت ايران بر جای بماند. و حاکميت جمهوری اسلامی حتی از ادای احترام ملت ايران به آرامگاه مصدق در سالروز تولد و سالروز درگذشت آن قهرمان ملی ممانعت به عمل می آورد.

جبهه ملی ايران به عنوان خانه سياسی مصدق سالروز تولد آن بزرگ مرد تاريخ را به ملت ايران و همه پيروان او تبريک می گويد و تاکيد می کند که امروزهم، راه اعتلای ايران، دستيابی به آموزه های سياسی مصدق يعنی برقراری آزادی واستقلال و عدالت اجتماعی و جداکردن حوزه دين از عرصه حکومت ميباشد.

تهران – جبهه ملی ايران
۲۹ / ۲ / ۱۳۹۴


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016