جمعه 1 خرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

آیا خامنه ای درپی شکست مذاکرات است؟٬ علی کشتگر

علی کشتگر
آقای خامنه ای البته بهتر از هرکس دیگری می داند که رهبری وی ایران را در آستانه یک فاجعه اقتصادی بزرگ قرار داده و راه و رفتارهای گذشته قابل ادامه دادن نیستند.منتها ایشان می خواهد در هر صورت خود را محق و صاحب بصیرت جلوه دهد. اگر مذاکرات به نتیجه رسید دستاوردهای آن را به حساب مواضع آشتی ناپذیر و داهیانه خود بگذارد و اگر هم به شکست انجامید، آن را صرفا به گردن زیاده خواهی های "دشمن" بیندازد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


"من هرگز اجازه نمی دهم که بیگانگان بیایند و از مراکز نظامی ما بازرسی و یا از دانشمندان هسته ای ایران بازجویی کنند" (آقای خامنه ای در دانشگاه امام حسین)."برق شمشیر"، "توازن وحشت"، "آشتی ناپذیری" و به "زبان سلاح" نازیدن خامنه ای و نظامیان با دیپلماسی و روند آشتی جویانه ای که دولت روحانی تا به امروز برای دستیابی به توافق هسته ای دنبال کرده است، منافات دارد.

آقای خامنه ای در مراسم دانش آموختگی دانشجویان افسری و تربیت پاسداری دانشگاه امام حسین گفت: "من هرگز اجازه نمی دهم که بیگانگان بیایند و از مراکز نظامی ما بازرسی و یا از دانشمندان هسته ای ایران بازجویی کنند." پیش از خامنه ای و در همین مراسم فرمانده سپاه پاسداران گفته بود: "پاسداری انقلاب اسلامی در برابر دشمنان در سایه برق شمشیرهایمان و قدرت ایمان و فناوری هایی است که توازن وحشت و خطر را برای دشمنان برقرار می سازد... دشمنان با زبان سلاح بیشتر آشنا هستند و ما هم قصد داریم با همین زبان با آنان روبه رو شویم."

همزمان با این سخنان، رئیس جمهور حسن روحانی خطاب به مخالفان توافق هسته ای ایران و 1+5 گفت: پایان دادن به این نزاع "افتخار" ایران است او گفت: " اگر کسی می خواهد شعار دهد از جیب خودش شعار بدهد و ما حق نداریم کاری انجام دهیم که باعث نگرانی از آینده کشور شود." او اضافه کرد که مردم ایران پشتیبان "سرداران مذاکرات و دیپلماسی" هستند.

سخنان صریح خامنه ای با مواضع روحانی و تیم مذاکره کننده هسته ای و با نفس "تفاهم نامه" و روندی که قرار است به توافق میان ایران و غرب بیانجامد منافات دارد.

قبول بازرسی از مراکزی که از نظر آژانس هسته ای مشکوک به فعالیت های هسته ای نظامی باشد، از الزامات دستیابی به توافق نهایی میان ایران با آمریکا و متحدان اروپایی آن است. بازرسی از مراکز مشکوک نه مغایر استقلال ایران است نه امنیت ملی ایران را به خطر می اندازد و نه خدشه ای به عرق ملی وارد می سازد. اتفاقا به سود ایران است چرا که وقتی در بازرسی ها معلوم شود که ایران به هیچ روی در پی جنگ افزارهای هسته ای نیست موضع کشور و دولت در عرصه بین المللی تقویت می گردد و همه ی بهانه ها از محافلی که از نظر آقای خامنه ای "دشمن" محسوب می شوند و درصدد تضعیف و ویرانی ایران اند گرفته می شود. امنیت و منافع ملی ایران ایجاب می کند که از این گونه بازرسی ها که صحت ادعاهای ایران مبنی بر صلح آمیز بودن صنایع هسته ای را اثبات می کند، استقبال شود. مگر آن که جمهوری اسلامی بطور پنهانی در پی ساخت سلاح اتمی باشد. طبعا آقای خامنه ای نیز این حقایق ساده را می داند. پس چرا او خطاب به سرداران سپاه بر مواضعی تاکید دارد که اصرار برآن مذاکرات را به شکست می کشاند؟ حقیقت آن است که رهبر جمهوری اسلامی که سیاستهای ماجراجویانه و نسنجیده ی او بویژه در دوره ی 8 ساله احمدی نژاد به انزوا و تحریم بی سابقه ی ایران انجامید و اقتصاد کشور را در آستانه ورشکستگی قرار داد، امروز نمی تواند علنا از مصالحه ای حمایت کند که شکست سیاستها و شعارهای پوچ و زیان آور گذشته را آشکار می سازد.ادبیات خامنه ای در مراسم دانشگاه امام حسین آمیخته ای از احساسات ناسیونالیستی و مذهبی است با هدف کمک گرفتن از ناسیونالیسم ایرانی. گویی در گذشته هیچ گونه اقدام قابل سرزنشی از جمهوری اسلامی سرنزده و این شخص رهبر و ایادی او نبوده اند که با شعارنابودی این و آن و به هیچ انگاشتن قطعنامه های شورای امنیت، جهانیان را در کار تحریم علیه ایران متحد و همراه کرده اند. خامنه ای رندانه می خواهد چنین القاء کند که غرب هیچ دلیلی برای تحریم ایران در دست نداشته است. که غرب از رشد علمی و فناوری مستقلانه ایران به هراس افتاده و می خواهد راه پیشرفت ایران را سد کند. و طبعا آن کس که این گونه تبلیغات را باور کند با آقای خامنه ای در اتخاذ مواضع "آشتی ناپذیر" در مذاکرات هسته ای همراه می شود و از دیپلماسی مذاکره و مصالحه روی برمی گرداند.

آقای خامنه ای البته بهتر از هرکس دیگری می داند که رهبری وی ایران را در آستانه یک فاجعه اقتصادی بزرگ قرار داده و راه و رفتارهای گذشته قابل ادامه دادن نیستند.منتها ایشان می خواهد در هر صورت خود را محق و صاحب بصیرت جلوه دهد. اگر مذاکرات به نتیجه رسید دستاوردهای آن را به حساب مواضع آشتی ناپذیر و داهیانه خود بگذارد و اگر هم به شکست انجامید، آن را صرفا به گردن زیاده خواهی های "دشمن" بیندازد.

اگر تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی مجبور باشد سخنان تند وتیز خامنه ای در دانشگاه نظامی امام حسین را مبنای توافق نهایی هسته ای قرار دهد از هم اکنون می توان به شکست مذاکرات مطمئن بود.

آیا خامنه ای تغییر موضع داده است؟

اگر ترس از عواقب تحریم های اقتصادی که ادامه ی آن حتی موجودیت جمهوری اسلامی را به خطر می اندازد نبود، خامنه ای زیربار توافق هسته ای نمی رفت. او هنوز هم مردد است و احتمالا بر آن است که شاید بشود از طریق همکاری نظامی و اقتصادی با حکومت روسیه که ماهرانه با کارت ایران در مناسبات خود با غرب بازی می کند، از قبول توافق هسته ای که مواضع میانه روها و طرفداران عادی سازی مناسبات ایران و غرب را به زیان تندروها تقویت می کند سرباز زند. البته خامنه ای با توافقی که بشود آن را پیروزی شخص او و محصول مقاومت وی در برابر غرب قلمداد کرد موافق است. اما همان گونه که اشاره شد از مصالحه ای که برملا کننده خطاهای گذشته رهبر جمهوری اسلامی و نشان دهنده عدول او از مواضع گذشته باشد به شدت می ترسد. خامنه ای برخلاف خمینی شخصیت و بنیه ی ضعیفی دارد و نمی تواند همچون او جام زهر سرکشد و زنده بماند. و همین ضعف نفس به تنهایی می تواند مذاکرات را در آخرین مراحل خود به شکست بکشاند.
علاوه بر این در بسیاری موارد مبنای تحلیل ها و مواضع خامنه ای توهماتی است که اطرافیان نظامی و امنیتی وی به او القاء می کنند. خامنه ای بارها گفته است که غرب و بویژه آمریکا در حال فروپاشی است. اسرائیل به زودی از میان می رود، "بیداری اسلامی" نتیجه روی آوردن ملتهای منطقه به جمهوری اسلامی است و...
و حالا با وجود آن که داعش نیمی از عراق و سوریه را به تصرف درآورده و به دروازه های بغداد و دمشق نزدیک شده، خامنه ای هنوز هیچ تردیدی به "بصیرت" و "درایت" خود پیدا نکرده و برآن است که حوزه ی نفوذ جمهوری اسلامی در خاورمیانه و در جهان اسلام به سرعت در حال گسترش است. او از این تحلیل توهم آمیز حرکت می کند که آمریکا و اروپا بیش از جمهوری اسلامی به توافق هسته ای محتاج اند و اگر تیم مذاکره کننده ایران از پذیرش بازرسی هایی که از الزامات توافق است سرباز زند، 1+5 از مواضع خود عقب خواهد نشست.

می گویند در سالهای گذشته مسئوولان میز اسرائیل در اطلاعات سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات که برای اسرائیل جاسوسی کرده اند با ارائه ضد اطلاعات در ترغیب مواضع تند و افراطی رهبر جمهوری اسلامی و احمدی نژاد نقش ایفا کرده اند و از این طریق به چرخش افکار جهانی علیه ایران و به سود دولت اسرائیل کمک کرده اند. هیچ بعید نیست که سازمان کارکشته و با تجربه موساد همچنان در رساندن اطلاعات و آدرس های غلط به رهبر جمهوری اسلامی و اطرافیان او فعال باشد. بدون تردید سخنان فرمانده سپاه و شخص خامنه ای در دانشگاه امام حسین، دولت اسرائیل را در تلاشهای خود برای به شکست کشاندن مذاکرات هسته ای امیدوار کرده است.

"برق شمشیر"، "توازن وحشت"، "آشتی ناپذیری" و به "زبان سلاح" نازیدن خامنه ای و نظامیان با دیپلماسی و روند آشتی جویانه ای که دولت روحانی تا به امروز برای دستیابی به توافق هسته ای دنبال کرده است، منافات دارد. گویا خامنه ای هنوز در خواب غفلت است و نمی داند که آنچه او و نظامیانش در دانشگاه امام حسین گفتند، اصرار بر همان راهی است که از یکسو به تحریم های اقتصادی و انزوای ایران انجامید و از سوی دیگر بازار محافل دست راستی بین المللی و اسرائیلی را رونق بخشید. ادامه این راه شکست مذاکرات را به دنبال خواهد داشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016