شنبه 2 خرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

ايفای نقش ايران در بازپس‌گيری پالايشگاه نفت بيجی از داعش

• برخی مقامات دولت آمريکا از نقش ايران و گروه‌های شيعه مورد حمايتش در عراق در شکست محاصره پالايشگاه نفت بيجی عراق خبر داده‌اند. در آخرين اطلاعيه ارتش آمريکا اما نامی از ايران برده نشده بوده است.

دویچه وله ـ مقامات وزارت دفاع آمريکا روز جمعه (۲۲ مه/ ۱ خرداد) اعلام کردند ايران به منظور بازپس‌گيری پالايشگاه نفت بيجی از طريق اعزام نيرو٬ توپخانه٬ و ديگر تسليحات سنگين وارد جنگ با گروه تروريستی "دولت اسلامی" شده است.

بر اساس اطلاع‌رسانی دو مقام آمريکايی که نخواستند نام‌شان فاش شود٬ ايران همراه با شبه‌نظاميان شيعه عراق در روزهای اخير نقشی مهم در آزادسازی بخش‌هايی از شهر بيجی عراق که مسير پالايشگاه از آن‌ها می‌گذرد ايفا کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بنا بر گفته‌های منابع خبری اسوشيتد پرس٬ ايران از توپخانه٬ موشک‌های ۱۲۲ ميلی‌متری٬ هواپيماهای بدون سرنشين شناسايی و نظارت، برای کمک به عراقی‌ها استفاده می‌کند. اين در حالی است که در اطلاعيه ارتش آمريکا که در همين روز و درباره کمک آمريکا به نيروهای امنيتی عراق برای راه‌يابی زمينی به پالايشگاه نفت بيجی منتشر شده٬ اشاره‌ای به نقش ايران نشده است.

بر اساس اطلاعيه فرماندهی ارتش آمريکا در کويت٬ عراق تقويت و فراهم آوردن تدارکات برای نيروهای خود را که در داخل پالايشگاه محاصره شده‌اند آغاز کرده است.

به گزارش اسوشيتد پرس٬ مداخله ايران در بحران کنونی عراق برای دولت آمريکا به موضوعی پيچيده تبديل شده است. در حال حاضر آمريکا فعاليت‌های تهران و شيعيان مورد حمايت‌اش در عراق را تا زمانی که زير نظر و کنترل دولت عراق باقی بمانند مشکلی تلقی نمی‌کند.

در اطلاعيه روز گذشته ارتش آمريکا به نقل از ژنرال توماس وايدلی٬ رئيس فرماندهی ارتش آمريکا در کويت٬ گفته شده است که در سه روز اخير نيروهای عراق "پيشرفت آرام اما ثابتی" را در بازپس‌گيری مناطقی از بيجی که به پالايشگاه منتهی می‌شود، داشته‌اند. بنا بر بيانيه ارتش آمريکا "عراق با کمک آمريکا و همپيمانانش٬ راه زمينی پالايشگاه را با موفقيت پاک کرده و گشوده است." در اين اطلاعيه همچنين به ليستی از کمک‌های آمريکا و هم‌پيمانانش به عراق اشاره شده که شامل حملات هوايی٬ عمليات شناسايی٬ و مشاوره می‌شود.

پالايشگاه نفتی بيجی در ۲۰۰ کيلومتری شمال بغداد واقع شده و تا چندی قبل روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت که معادل نيمی از توليد نفتی عراق بود، در اين پالايشگاه فراوری می‌شد. نيروهای گروه "دولت اسلامی" نخستين‌بار در ماه ژوئن سال گذشته به اين پالايشگاه حمله‌ور شدند و کنترل آن را در اختيار گرفتند.

در درگيری‌های بعدی ميان ارتش عراق و "دولت اسلامی"٬ ارتش عرارق اين گروه تروريستی را به عقب‌نشينی از بيجی واداشت و کنترل پالايشگاه را در دست گرفت. با اين‌حال اخيرا بار ديگر شبه‌نظاميان "دولت اسلامی" موفق به پيشروی در اين محوطه‌ی نفتی شده است.

حملات هوايی به رمادی ادامه دارد

دولت آمريکا در حالی برای بازپس‌گيری شهر کليدی بيجی به عراق ياری می‌رساند که در نبرد رمادی نيز نقش ايفا می‌کند. به گزارش رويترز ارتش آمريکا روز جمعه گزارش داد که اين کشور از روز پنج‌شنبه ۱۵ حمله هوايی عليه مواضع نيروهای "دولت اسلامی" در عراق با تمرکز بر رمادی انجام داده است.

آمريکا در همين مدت پنج حمله هوايی نيز در سوريه عليه مواضع "دولت اسلامی" انجام داده است.

ارتش آمريکا در حملات هوايی خود در نزديکی رمادی تجهيزات نظامی "دولت اسلامی" نظير تانک‌ها٬ مواد منفجره و وسايل حمل و نقل متعلق به اين گروه تروريستی را نابود کرده است.

"دولت اسلامی" شهر رمادی٬ مرکز استان انبار٬ را يک هفته پيش تصرف کرد. تصرف اين شهر بزرگ‌ترين پيروزی اين گروه در يک سال اخير محسوب می‌شود. به گزارش خبرگزاری فرانسه٬ و بر اساس آمار سازمان ملل متحد در پی اشغال شهر رمادی ۵۵ هزار نفر از ساکنان آن گريخته ‌و آواره شده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016