سه شنبه 5 خرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

حميد رسايی متن سخنان عراقچی در جلسه غيرعلنی با نمايندگان را منتشر کرد

دیگربان - حمید رسایی٬ نماینده مجلس بخشی از متن سخنرانی عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در جلسه غیر‌علنی مجلس را منتشر کرد.

روز گذشته جواد کریمی قدوسی در گفتگو با خبرگزاری فارس اعلام کرده بود که آقای عراقچی در جلسه غیرعلنی مجلس تائید کرده تیم مذاکره کننده بازرسی «مدیریت شده» از مراکز نظامی را پذیرفته است.

این خبر ساعاتی بعد از سوی عراقچی٬ رسانه‌های و نمایندگان نزدیک به دولت حسن روحانی تکذیب شد که این اقدام با واکنش حمید رسایی نماینده منتقد مذاکرات هسته‌ای مواجه شده است.

آقای رسایی روز دوشنبه (چهارم خرداد) با انتقاد از عملکرد تیم مذاکره کننده هسته‌ای اقدام به انتشار بخش‌هایی از سخنرانی عراقچی در جلسه غیرعلنی مجلس کرده است.

رسایی در مقدمه این متن نوشته عباس عراقچی در این جلسه تصور می‌کرد با «جماعتی کودک» سخن می‌‌گوید.

این نماینده مجلس نوشته عراقچی در این جلسه گفته «من صراحتا عرض می‌کنم در پروتکل الحاقی دسترسی به مراکز غیر هسته‌ای شامل مراکز نظامی وجود دارد.»

آن‌طور که رسایی نوشته٬ عراقچی افزوده «از روز اول به ما اجازه {از سوی خامنه‌ای} داده شد تا روی پروتکل الحاقی معامله کنیم. این خط قرمز نبوده و ما اجازه داشتیم تا پروتکل را بپذیریم.»

این نماینده مجلس همچنین اضافه کرده که عراقچی درباره «دسترسی مدیریت شده» به مراکز نظامی از سوی بازرسان نیز توضیحات «کودکانه‌ای» ارائه کرده است.

به نوشته رسایی٬ آقای عراقچی در این جلسه گفته بازرسان با چشم بسته به مراکز نظامی برده خواهند شد و بر روی تاسیات حساس پارچه‌ای کشیده می‌شود تا از دید بازرس‌ها پنهان باشد.

این نماینده مجلس افزوده عراقچی ادامه داده که بازرس‌ها پس از باز شدن چشمانشان از محل مذکور نمونه‌برداری کرده و بعد آن را آزمایش می‌کنند.

حمید رسایی در واکنش به اظهارات عراقچی نوشته «عجیب این است که تیم مذاکره کننده در جلسات غیرعلنی مجبور به بیان حقایقی می‌شود که از طرح آن در افکار عمومی واهمه دارد.»

مطلب منتشر شده از سوی حميد رسايی به شرح زير است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای عراقچی روز گذشته نکاتی را در جلسه با نمايندگان بيان کرد، که در حقيقت به معنی توجيه عبور از خطوط قرمز بود اما وقتی با اعتراض نمايندگان و رسانه ها مواجه شد، ضمن تکذيب ادعای درست نمايندگان و رسانه های منتقد، آنها را به دروغگويی متهم کرد.

ای کاش روابط عمومی مجلس اين بخش از اظهارات عراقچی را - که تازگی هم نداشت- در دفاع از جايگاه نمايندگان منتشر می کرد.

اين وضع ديگر به روالی برای تيم مذاکره کننده تبديل شده: "اظهارات علنی بر خلاف اظهارات غير علنی و بعد تکذيب و فعال شدن توپخانه رسانه ای برای القای اين نکته که جمعی از نمايندگان و رسانه های منتقد اين روند از مذاکرات، دروغ می گويند و سخنانی را به مذاکرات کنندگان نسبت می دهند که واقعيت ندارد." روز گذشته جلسه غير علنی بود. اين بار اما تيم مذاکره کننده هسته ای، شفاف تر از قبل سخن گفت. طبيعی هم بود چون مطالبات رهبری برای حفظ خطوط قرمز از تيم مذاکره کننده، صريح تر و شفاف تر شده، او وعده داده که به مردم خواهد گفت. اما همانقدر که تيم مذاکره کننده در جلسات غيرعلنی شفاف تر می شود، دلواپسی و نگرانی ما هم بيشتر می شود چون تازه می فهميم که چرا رهبرمان روزی اعلام می کند که هيچ کس مٱذون نيست اجازه بازرسی از مراکز نظامی ما را بدهد و پس از مدتی می گويد: من اجازه نمی دهم.

يکی از موضوعاتی که روز گذشته در جلسه غيرعلنی مطرح شد، موضوع بازديد از مراکز نظامی جمهوری اسلامی بود. همان خط قرمزی که رهبر انقلاب به عنوان فرمانده کل قوا مدتی قبل به آن اشاره کرد و مستقيما در سخنرانی عمومی خود، به پايين ترين رده های نظامی ابلاغ کرد که هيچ کس برای اجازه آن مٱذون نيست. اما همين موضوع به راحتی در جلسه روز گذشته از زبان تيم مذاکره کننده عنوان شد و مورد اعتراض نمايندگان قرار گرفت. آقای عراقچی در جلسه روز گذشته در حالی که تصور می کرد با جماعتی کودک سخن می گويد به تفسير بازرسی از مراکز نظامی به اسم بازرسی مديريت شده پرداخت و اعلام کرد اين بازرسی چيزی نيست، چشم ماموران آ ژانس را می بنديم، روی تجهيزاتی که نمی خواهيم ببينند پارچه می اندازيم، آنها دستمال خود را روی تاسيسات و درب و ديوار می کشند و بعد، تمام! ديگر نمی توانند اتهامی به ما بزنند! آقای عراقچی به صراحت از پذيرش پروتکل الحاقی و بازرسی از مراکز نظامی سخن گفت ولی بعد از انتشار سخنانش و اعتراض نمايندگان و رسانه ها به اين اظهارات، نمايندگان و رسانه منتشر کننده را به خدا واگذار کرد! يعنی منتقدان نسبت دروغ به من داده اند و پازل بعدی، در رسانه های مجازی و تيترها و تصاوير امروز روزنامه های يک جريان خاص تکميل شد.

آقای عراقچی چه چيزی را تکذيب و چه کسی را به خدا واگذار می کند در حالی که در صحن مجلس گفت: "... ما با نظارت مشکل نداريم با سوء استفاده از نظارت مشکل داريم و اجازه نمی دهيم که از مسائل سری و نظامی ما سر دربياورند يا با دانشمندان ما صحبت کنند. البته در اصل نظارت و بازرسی ها مهمترين چيزی که ما پذيرفته ايم پروتکل الحاقی است که اين مهمترين ابزار بازرسی برای آژانس بين المللی انرژی اتمی است برای اينکه اطمينان حاصل کند که هيچ برنامه ای مخفی هسته ای که غير صلح آميز باشد در هيچ کشوری وجود ندارد. پروتکل الحاقی هم فقط برای ما نيست يک معاهده بين المللی در تکميل npt است که ابزارهای بيشتری را در اختيار آژانس قرار می دهد تا از صلح آميز بودن فعاليت های يک کشور اطمينان حاصل کند که بيش از ۱۲۴ کشور هم آن را پذيرفته اند. در پروتکل الحاقی هم تدابير لازم انديشيده شده که هيچ سو استفاده ای از بازرسی ها صورت نگيرد. حتما کشورهای ديگر هم حساس هستند تا از مسائل امنيتی آنها يا تاسيسات نظامی و حتی صنعتی آنها جاسوسی نشود.

من صراحتا عرض می کنم در پروتکل الحاقی دسترسی به مراکز غير هسته ای شامل مراکز نظامی وجود دارد و پذيرش پروتکل الحاقی خط قرمز ما نبوده، از روز اول که حتی مذاکرات در مسقط شروع شد به ما اجازه داده شد تا روی پروتکل الحاقی معامله کنيم. اين خط قرمز نبوده و ما اجازه داشتيم تا پروتکل را بپذيريم و مذاکرات را پيش ببريم. بدون پروتکل الحاقی هم توافقی در کار نخواهد بود.(اعتراض نمايندگان که اين حق مجلس است. عراقچی: بله حق مجلس است درنهايت شما نپذيريد توافق نمی شود! نمايندگان: شما می خواهيد نظام را در برابر عمل انجام شده قرار دهيد) حتی در توافق ژنو هم به پذيرش پروتکل الحاقی اشاره شده است و در پروتکل الحاقی هم دسترسی به مراکز غير هسته ای شامل مراکز نظامی وجود دارد اما اين دسترسی چگونه است؟ اين يک دسترسی مديريت شده است (اعتراض جمع زيادی از نمايندگان) يعنی بازرسين آژانس اگر خواستند از مرکزی بازديد کنند چه نظامی و چه غير نظامی که مدعی هستند در آنجا يک کار خلاف هسته ای در حال صورت گرفتن است، کشور مربوطه می تواند راه های جايگيزين پيشنهاد کند و اگر نپذيرفتند، نقطه ای را که مدعی هستند کار خلاف هسته ای در آن، بدون اطلاع بازرسين آژانس در حال رخ دادن است، آن نقطه مشخص می شود و بازرسين آژانس را به صورت چشم بسته می برند در آن نقطه و چشمانشان را باز می کنند و اگر تاسيساتی هست که نمی خواهيد بازرسان ببينند، روی آن را می پوشانيد و آنجا را آژانس يک نمونه برداری محيطی می کند يعنی يک دستمالی آژانس دارد که می کشد به دستگاه يا به سقف و کف و می برند در وين تا ببينند مواد هسته ای در آن هست يا نه (اعتراض نمايندگان) ببينيد به هر حال دسترسی يک دسترسی مديريت شده است. با اين کار اطمينان حاصل می شود که فعاليت آنجا درست است. عرض من اين است اگر اين دسترسی مديريت شده، در اين چارچوب که چشم بسته مامورين را ببريد داخل مراکز و چشم بسته بياوريدش بيرون، اگر اين بازرسی از مراکز نظامی و دسترسی به اطلاعات سری کشور و آنچه رهبری فرمودند شمرده می شود که ما پروتکل را نمی پذيريم ولی به اعتقاد ما اينطور نيست."

متن بالا بخشی از دست نوشته های ديروز بود که آن را در جلسه علنی با سرعت نوشتم ولی با تکذيب روز گذشته آقای عراقچی در نوشته ام شک کردم، مجددا در اتاق صوت آن را بازبينی کردم و سوگمندانه ديدم تيم مذاکره کننده به جای رفع اشکالات، به منتقدان دلسوزش اتهام می زند! علاوه بر تناقضی که در اظهارات بالا وجود دارد، ظاهرا به اعتقاد تيم محترم مذاکره، اين کار، بازرسی از مراکز نظامی ما نيست بلکه همان بازی کودکانه چشم گذاشتن و قايم شدن است. يکبار ديگر در اظهارات ايشان دقت کنيد، می گويد: اجازه بازرسی از مراکز نظامی را نمی دهيم/ پروتکل الحاقی را پذيرفته ايم/ در پروتکل بازديد از مراکز نظامی هست(!)/ چشم بازرسان را با دستمال می بنديم و روی تاسيسات نظامی را هم می پوشانيم (به همين سادگی)/ اين کار بازديد از مراکز نظامی نيست/ اين کار مصداق منع رهبر انقلاب نيست!/ بدون بازديد از مراکز نظامی توافق نمی شود. در واقع اين کار يعنی عزت پر، استقلال پر، امنيت کشور پر.

طبعا سوال هر کودکی از آقای عراقچی - که اينقدر موضوع را ساده می کند - اين است که اگر ماموران آژانس گفتند: همين مسيری که شما در مراکز نظامی تان چشم ما را بستيد و برديد، می خواهم بازديد کنيم، يا گفتند همان تجهيزاتی که روی آنها را پوشانده ايد، می خواهيم بازديد کنيم يا هر نقطه ديگر نظامی را و... آيا باز هم به اعتقاد ايشان، آنچه تيم مذاکره کننده تصريح می کند پذيرفته، بر خلاف نص صريح منع شده از سوی رهبری انقلاب نيست؟ خوشبينی و خوش خيالی به آمريکا تا کجاست؟! عجيب اين است که تيم مذاکره کننده در جلسات غيرعلنی با پافشاری نمايندگان و ارائه مستندات، مجبور به بيان حقايقی می شود که از طرح آن در افکار عمومی واهمه دارد و بعد به جای پذيرش روند اشتباه، با تکذيب دو پهلو، زمينه تخريب منتقدان دلسوز را توسط رسانه هايی که با آن سوی مرزها هماهنگ هستند، آماده می کند. در موضوع ارائه فکت شيت به مردم و نخبگان هم که آقای صالحی خودش آن را مطرح کرد نيز به همين شکل عمل شد. آقای عراقچی انتشار اين مطالب را موجب سوءاستفاده دشمن می داند، در حالی که آنچه مورد سوءاستفاده دشمن شده، وعده ها و توافقات نامتوازن و انفعال و اعتماد بی جای تيم مذاکره کننده به گرگ صفتانی چون آمريکا در مذاکره است نه بيان حقايق به مردم.

پ ن: اين اظهارات قبلا هم توسط آقای عراقچی به صورت علنی بيان شده و انتشار آن تنها برای رفع اتهامی است که از ديروز در برخی شبکه ها، سايت ها و روزنامه ها به منتقدان دلسوز و رسانه های هوشيار زده می شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016