چهارشنبه 6 خرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

کامران دانشجو: انسان عاقل از سوراخ پروتکل دو بار گزيده نمی‌شود

خبرگزاری تسنيم: وزير سابق علوم با اشاره به تبعات بسيار منفی پروتکل الحاقی و همچنين با اشاره به تجربه ايران در پذيرش اين پروتکل در سالهای ابتدايی دهه ۹۰ و مواردی که متعاقب آن حاصل شد، تأکيد کرد که انسان عاقل نبايد از يک سوراخ دو بار گزيده شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کامران دانشجو وزير علوم دولت دهم در گفت‌وگو با خبرنگار سياسی خبرگزاری تسنيم، درخصوص طرح مصاحبه آژانس بين المللی اتمی با تعدادی از دانشمندان هسته‌ای جمهوری اسلامی ايران گفت: عدم مصاحبه و معرفی نکردن دانشمندان هسته‌ای، فناوری‌های نوين و حساس مانند هوا‌فضا، علوم موشکی، کامپوزيت کربن کربن و موارد مشابه، يک امر عقلايی و تدبير عقلانی است لذا نبايد دولت سياست‌های متفاوتی در اين زمينه اتخاذ کند.

وی ادامه داد: شايد در دوره‌ای که همه فعاليت‌های هسته‌ای ما تعليق شده بود، ما به‌اشتباه پروتکل الحاقی را پذيرفتيم و به دشمن مستمسک قانونی داديم تا از دانشمندان هسته‌ای ما مصاحبه (بازجويی) انجام دهند، قطعاً اين کار اشتباه است، در همان سال دانشمندان خود را به آنها معرفی کرديم و آنها ليست ترور خود را منتشر کردند و علنی گفتند: ما اين افراد را ترور خواهيم کرد.

اين کارشناس مسائل سياسی تصريح کرد: چرا بايد يک اشتباه آزمايش شده را مجدداً آزمون کنيم، پذيرش پروتکل اشتباه محض است زيرا زمينه قانونی بازجويی از دانشمندان هسته‌ای و علوم و فنون حساس مانند بالستيک برای دشمن به وجود خواهد آمد، ما تصور می‌کنيم که افراد بازجو بی‌طرف هستند؛ خير، اين امر يک اشتباه بزرگ است؛ آژانس به هيچ عنوان مستقل عمل نمی‌کند، افراد بازجو از همان اسرائيل غاصب، آمريکای جنايتکار، انگليس فريبکار و فرانسه ضد اسلام ضد مسلمان است.

دانشجو با بيان اينکه مجلس به‌عنوان نماينده ملت پروتکل الحاقی را نمی‌پذيرد، گفت: مجلس شورای سلامی که عصاره اين ملت غيور و شجاع مسلمان و ضد استکباری است حتماً جلوی اين پروتکل را خواهد گرفت، اين پروتکل تبعات بسيار بدی برای کشور دارد، اگر دانشمندان در علوم و فناوری حساس در معرض بازجويی قرار بگيرند، پيش خودشان حساب و کتاب می‌کنند، اين افراد نخبه کشور هستند، پيش خود می‌گويند، امروز کشور به من نياز دارد و فردا که کارشان با من تمام شد بايد بروم مقابل اجنبی و دشمن اين ملت بازجويی پس دهم، اساساً اين‌چنين رخدادی برای کشور يک فاجعه است، اين بازجويی برای کشور برای تحقيقات حساس در ايران يک فاجعه بزرگ است است.

وی در ادامه اظهار داشت: عده‌ای در دفاع از پروتکل الحاقی می‌گويند چهل و اندی کشور اين پروتکل را قبول کرده‌اند و هيچ اتفاقی برای آنها رخ نداده است، بايد در پاسخ به اين افراد گفت: اين چهل و اندی کشور با ما بسيار بسيار فرق دارند به صدها دليل که فقط به دو دليل آن اشاره می‌کنيم، نخست آنکه کدام کشور از ميان اين چهل و اندی کشور دانش هسته‌ای بومی دارد؟ همه آنها اين دانش را وارد کرده‌اند و خود به هيچ عنوان در حوزه هسته‌ای تخصصی ندارند، دوم آنکه هيچ‌کدام از اين کشورها دانشمندان خود را در ترور از دست نداده‌اند و نگران عقوبت پذيرش پروتکل در خصوص دانشمندانشان نيستند، کدام‌يک از اين کشورها دانشمندانشان شناسايی شدند و به بدترين نحو ترور شدند؟ حالا عده‌ای اعتقاد دارند بايد ديگر اسامی دانشمندان نيز جهت اطلاع‌يابی دشمن منتشر شود که مشخص است که اين مسئله کاملاً از تدبير و عقلانيت خارج است.

دانشجو در پاسخ به سؤال ديگری در خصوص بازديد از مراکز نظامی توسط مأمورين و بازرسان آژانس اظهار داشت: بازديد از مراکز نظامی يک لفظ است و هدفشان بازرسی از مراکز نظامی ايران است، مسئولين وقت در زمان پذيرش پروتکل شاهد بودند که در زمان اجرای آن در کشور، بسياری از اطلاعات ما در دست کشورهای معاند همچون اسرائيل قرار گرفت، قدم اول که انجام شد يعنی پذيرش پروتکل امری بسيار اشتباه بود، چرا ما بايد يک مستمسک قانونی به دست دشمن و البته آژانس بدهيم که صدها مشکل ديگر برای ما به وجود بيايد؟ چرا بايد دوباره آن تجارب سخت تکرار شود؟

وی در ادامه گفت: اين که می‌گويند: "در بازديدها ما چادری می‌کشيم و آنها با دستمالی خاک را نمونه برداری می‌کنند" بسيار ساده انگارانه است، بايد عقلانی نگاه کنيم، تجربه را نگاه کنيم آن دورانی که پروتکل الحاقی را پذيرفتيم، هم بازرسی‌ها انجام شد و هم مصاحبه‌ها، آيا مشکلات ما حل شد؟ آيا بحث PMD حل شد؟ يا طرف مقابل گستاخ‌تر رفتار کرد؟ هرچه بيشتر اجازه بدهيم طرف مقابل گستاخ‌تر می‌شود، آنها هرچه بيشتر نرمش ببينمد زياده‌خواه‌تر می‌شوند.

وزير اسبق علوم اظهار داشت: کسانی که سينه‌چاک و مبلّغ پذيرش مجدد اين پروتکل منحوس الحاقی هستند بايد از عواقب آن بترسند، اين خيلی بد است، بايد از خودمان بپرسيم برای چه ما مجدداً وارد مذاکره هسته‌ای شديم؟ ما مذاکره می‌کنيم، که اولاً موضوع پی‌ام‌دی حل شود، دوم تحريم‌ها يک‌جا برداشته بشود. اين‌همه امتياز داديم و به‌گفته طرف مقابل ايران به همه تعهدات خود عمل کرد، اما آمريکايی‌ها هم به حرف خود عمل کردند؟ يا هنوز مشغول تصويب تحريم‌های جديد هستند؟ هنوز هم رسماً اعلام می‌کنند نه اينکه در خفا، بلکه رسماً هم آژانس و هم اوباما و هم کری اعلام می‌کنند که موضوع پی‌ام‌دی سر جای خودش است. اين‌همه امتياز داديم، اين‌همه قبول کرديم، هرچه داشتيم داديم باز اينها می‌گويند موضوع پی‌ام‌دی سر جايش هست. تحريم‌های حقوق بشر و ... سر جايش هست.

دانشجو در ادامه گفت: دانشجويان ما را از نروژ اخراج کردند، به‌شدت رفتار تحقير آميز با ايرانی‌ها داشته و دارند، دانشجوی ايرانی را به‌شکل بسيار فجيع می‌کشند، اما باز با لبخند با طرف آمريکايی قدم می‌زنند، ايرانی‌ها به‌روی خودشان نمی‌آورند، اوباما و کری ابتدا اعلام کردند که همه تحريم‌ها را برمی‌دارند و امروز می‌گويند: "ما ساختار تحريم‌ها را حفظ می‌کنيم"، می‌گويند: "اگر مسئله هسته‌ای ايران هم حل بشود تحريم‌های حقوق بشر، مباحث نظامی و تحريم‌های آمريکا حفظ خواهد شد"، علنی به ايران توهين می‌کنند و ما باز می‌گوييم: برای مصرف داخلی خودشان است و به‌رويمان نمی‌آوريم!

وی تصريح کرد: آمريکا به‌دنبال اين است که ايران را برای کشورهای مخالف استکبار الگو کند و نشان دهد: حتی اگر ايران هم باشيد بالاخره مجبور هستيد از مواضع اصلی خود عقب‌نشينی کنيد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016