شنبه 9 خرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

روحانی: انتخابات باید سالم و شفاف برگزار شود

154252.jpg
رییس جمهور روز شنبه در همایش فرمانداران سراسر کشور، با تاکید بر اینکه " در انتخابات اسفندماه ، رییس جمهوری به عنوان مجری قانون اساسی وارد عمل خواهد شد"، گفت: پیروزی دولت در این است که امسال یک انتخابات پرشور، رقابتی، آزاد و سالم به حول و قوه الهی برگزار کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا٬ روحانی با اشاره به اینکه دولت فرای جناح و حزب است و در انتخابات مجری قانون است، اظهارداشت: رای مردم بسیار مهم است و در اسلام نیز بر آن تاکید شده است و استانداران و فرمانداران در برابر هیچ حزب و فشاری نباید مرعوب شوند.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه باید انتخاباتی برگزار کنیم که مایه آبروی نظام شود، افزود: هیچ تفکر سیاسی و جناحی در کشور به دلیل داشتن ریشه‌های دینی، فکری، اعتقادی و علمی قابل حذف نیست و البته انتخابات نیز بدون رقابت امکان پذیر نیست. در جامعه ما افکار متفاوت وجود دارد و همه در بیان نظر و افکار خود آزادند، بنابراین در این جامعه جناح‌ها و به نوعی احزاب حضور دارند.

روحانی تصریح کرد: انتخابات بدون رقابت امکان‌پذیر نیست و باید همه شرایط رقابت را فراهم کنیم تا الگوی جمهوری اسلامی ایران را آنگونه که شایسته است به دنیای اسلام، منطقه و جهان معرفی کنیم.

رییس جمهور با ابراز تأسف از اتهامات، شایعات و برچسب‌هایی که به افراد مختلف زده می‌شود، گفت: همه ما در درون جامعه اسلام، قانون اساسی، انقلاب، امام(ره) و رهبری را قبول داریم، بنابراین هر گروه جناح و حزبی که قانونی است، باید بتواند فعالیت قانونی کند. معیار صلاحیت و عدم صلاحیت افراد در چارچوب قانون، بر مبنای نظرمراجع قانونی است و نه چیز دیگر. به هیچ وجه در انتخابات به اتهامات و شایعات نمی توانیم توجه کنیم.

روحانی افزود: دولت به هیچ‌وجه به عنوان حامی این جناح یا آن جناح وارد انتخابات و درگیر جریان‌های سیاسی نخواهد شد، زیرا دولت، فرای جناح‌ها ، احزاب و تجمعات سیاسی است و تنها به عنوان مجری قانونی وارد عمل می‌شود. درست است که دولت باید پایش را از رقابت‌های سیاسی بیرون بکشد، اما نباید اینگونه باشد که قوای دیگر و شبه دولتی‌ها و سایر جمع‌های قدرتمند حق داشته باشند، به عنوان حامی جریان‌های سیاسی وارد انتخابات شوند.

رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه رییس‌ جمهوری دارای دو حیثیت رییس دستگاه اجرایی و پاسدار قانون اساسی است، تصریح کرد: نباید بخاطر انتخابات کاری کنیم که دینمان را برای دنیای دیگران بفروشیم. بدون تردید مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری جایگاه رفیعی دارند، مهم این است که مردم چه کسی را از بین افراد صاحب صلاحیت به عنوان اصلح برمی‌گزینند.

رییس جمهوری ادامه داد: مبادا در هیچ‌کجا به سمع و گوش کسی این حرف بخورد که دولت، سپاه، ارتش، صدا و سیما، استاندار و فرماندار و یا دفتر امام جمعه، طرفدار نامزد خاصی است زیرا این حرف برای انتخابات سم است. همه مقامات و صاحبان قدرت و مدیران رده بالای کشور که مسئولیتشان فراتر از احزاب و جناح‌ها است باید به شیوه ای عمل کنند که این تهمت به آنها زده نشود.

روحانی با تأکید بر اینکه باید گذاشت انتخابات شفاف و رقابتی برگزار شود و مردم مطمئن باشند که رأی آنها به عنوان حق‌الناس بر کرسی خواهد نشست، خطاب به فرمانداران و مدیران انتخابات وزارت کشور، گفت: به همه شما به صراحت می‌گویم در ماجرای انتخابات در برابر هیچ حزب، جریان و گروهی مرعوب واقع نشوید و در عین حال در برابر هیچ جریانی نیز مفتون نباشید و به آنچه حق و اصل است پایبند باشید، زیرا انتخابات یعنی عدالت و عدالت یعنی فرصت برابر برای همه مردم.

رییس شورای عالی امنیت ملی با اشاره به تفاوت انتخابات در رژیم پهلوی و نظام جمهوری اسلامی گفت: در نظام اسلامی انتخابات تشریفاتی و تزیینی نیست و مشروعیت سیاسی و حتی بخشی از مشروعیت دینی از آرای مردم بدست می آید.

روحانی با بیان اینکه در روند برگزاری انتخابات نباید هیچ‌سوء ظنی ایجاد شود، گفت: جریان رأی‌گیری و شمارش آرا باید به گونه ای باشد که شفافیت و سلامت انتخابات پیش‌روی همه مردم آشکار شود. ان‌شاء‌الله انتخابات خوب، شفاف و رقابتی که مایه آبروی نظام است، برگزار خواهد شد و دست‌اندرکاران وزارت کشور، همانطور که رهبر معظم انقلاب گفتند صندوق‌ رای را حق‌الناس و امانت در نظر خواهند گرفت.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه استانداران و فرمانداران سراسر کشور، نمایندگان عالی نظام در سراسر میهن اسلامی هستند و اعمال و رفتار آنها به عنوان، اعمال و رفتار نظام تلقی می‌شود، گفت: به همین دلیل اعمال و رفتار ما اهمیت خاصی دارد و عمل، رفتار، نگاه، برخورد و تعامل ما به عنوان نحوه‌ای از برخورد و تعامل نظام تلقی می‌شود.

روحانی به برگزاری انتخابات پرشور ۲۴ خرداد دو سال قبل اشاره کرد و گفت: مردم از طریق صندوق آرا و به صورت امانتی ۴ ساله قدرت را در اختیار این دولت گذاشته است، آنها حرف‌های خود را اینگونه زدند که قدرت را به شرط عدالت، اجرای قانون اساسی به دولت واگذار می‌کنیم و انتظار داریم دولت ما متعادل و تعامل‌گرا باشد. اخلاق، راستگویی و امانتداری را مدنظر داشته باشد.

رییس جمهوری گفت: مردم از اختلافات و دعواهای سیاسی و شعارهای بی‌محتوا خسته شده بودند. ملت ما ملتی صلح‌طلب و آشتی‌خواه و خواهان تعامل سازنده با جهان است. امروز ما در جامعه نیازمند وحدت هستیم، اقوام و اقلیت‌ها باید محترم باشند و امنیت پایدار در کشور و منطقه وجود داشته باشد.

روحانی با تأکید بر اینکه این نداها و مطالبات با زبان آشکار و بلند، فریاد زده شده و ما شنیدیم، گفت: در رقابت‌های انتخاباتی و در تمام سخنرانی‌ها آنگاه که حرف از آشتی، صلح، تعامل، رونق اقتصادی و احیاء اخلاق مطرح می‌شد، مردم با فریاد بلند آن را تأیید می‌کردند.

رییس جمهور با اشاره به اینکه هر یک از ما ممکن است دارای نظرات شخصی، فردی و جناحی باشیم، گفت: اما هنگامی که در جایگاه فعلی قرار گرفته‌ایم، اجازه نداریم تمایلات فردی و جناحی خود را ابراز کنیم. این دولت شعارش فراجناحی است و تمام کارگزاران دستگاه‌های اجرایی باید مسایل حزب، جناح، شخص، قوم و قومیت را فراموش کنند زیرا مسئولیت سنگینی در برابر خدا و قانون اساسی بر عهده گرفته‌اند.

روحانی ادامه داد: مردم با ما خویشاوند نیستند و به دلایل واهی به ما رای ندادند آنها در انتخاباتی شگفت‌انگیز که نتیجه آرا در پایتخت و دورافتاده ترین روستاها یکسان بود، این پیام عمومی را اعلام کردند که مردم به برنامه‌ها و وعده‌های رییس‌ جمهوری رأی دادند و اگر امروز رییس‌ جمهور، وزرا و استانداران، فرمانداران و مدیرکل‌ها به آن وعده‌ها عمل نکند، خلاف وعده عمل کرده و به امانت مردم خیانت کردند.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه " دولت به عنوان منتخب مردم در یک انتخابات رقابتی پرشور بار مسوولیت را بر دوش گرفت"، گفت:مردم قدرت بی قید و شرط به مسوولان نداده اند . به مردم وعده آرامش دادیم و همه نهادها همانند دولت در برابر رای مردم مسوول هستند و این رای مردم درانتخابات ملی، برای همه دستگاه های اجرایی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روحانی در ادامه با بیان اینکه به مردم وعده داده بودیم تا در زندگی و اقتصاد آنها آرامش و ثبات را حاکم کنیم، گفت: به مردم گفتیم که اقتصادی خواهیم ساخت که نوسان آن همپای نوسان معمولی باشد، گفتیم ثباتی در اقتصاد حاکم خواهیم کرد که صفی برای طلا و سکه نباشد، مردم به این وعده‌ها که به صراحت در سخنرانی‌های انتخاباتی بیان شد، رأی دادند.

رییس جمهوری روحانی که سخنانش با تشویق حاضران همراه بود، با تاکید بر اینکه "باید به تمام وعده هایمان که به مردم دادیم، عمل کنیم " ، افزود: مسیری که دولت انتخاب کرده ، مسیر درستی است. ما دارای عصمت نیستیم، خواب هم متاسفانه نمی بینیم و به فال و جن گیر هم معتقد نیستیم . مبنای هر اقدام دولت ما ، مشورت با صاحبنظران بوده و هست.

رییس شورای عالی امنیت ملی در عین حال افزود: همه نهادها همانند دولت در برابر رأی مردم مسئول هستند، رأی مردم تنها برای دستگاه اجرایی نیست، زیرا آنها در انتخاباتی ملی به پای صندوق‌های آرا آمدند و به یک نفر و برنامه‌هایش به عنوان رییس‌ جمهوری رأی دادند که فکر، مطالبات و رویکردشان در این اتفاق مشخص است.

روحانی با اشاره به اختلاف ۱۳ میلیونی آرا میان نامزد اول و دوم انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲، گفت: معنای این اختلاف رأی آن است که مردم دقیق، آگاهانه و حساب‌شده مسیر را برگزیده‌اند. ما در برابر ۲۴ خرداد ۹۲ بار مسئولیت سنگینی بر دوش داریم و احساسم این است که دولت همه توان خود را با وجود برخی نقص‌ها که طبیعی است، برای اجرای وعده‌ها به کار گرفته است.

رییس جمهوری گفت: امروز بخش خصوصی حاضر است سرمایه‌اش را به روی زمین منتقل کند، سرمایه‌داران و کارآفرینان ایرانی مقیم خارج و یا خارجی‌ها برای سرمایه‌گذاری اظهار تمایل می‌کنند و معنای آن این است که راه دولت درست است.

رییس شورای عالی اقتصاد با اشاره به اینکه امروز حرص و ولعی برای انبار کردن کالا وجود ندارد و صف‌های طولانی تحقیرکننده ملی در تهران و شهرستان‌ها شکل نمی‌گیرد، گفت: اینکه عده‌ای آزادانه و به راحتی و بدون لکنت زبان از دولت انتقاد می‌کنند، نشان می‌دهد که حتی منتقدان نیز به دولت اعتماد دارند و بیانگر این حقیقت است که مسیر ما مسیر درستی است.

روحانی با بیان اینکه مردم از هیچ قوه‌ای به اندازه قوه مجریه به راحتی و بدون دغدغه و لکنت زبان انتقاد نمی‌کنند، گفت: هرگاه که بحث انتقاد از دولت و رییس‌ جمهوری مطرح می‌شود زبان‌ها باز می‌شود و گل از گل شکفته می‌شود، البته ما باید نقد شویم، زیرا دارای عصمت نیستیم .

رییس شورای عالی اقتصاد گفت: در دولت قبل و در سال‌های ۹۱ و ۹۲ به دلیل برخی تصمیمات نادرست مجموعاً ۹ درصد رشد منفی داشتیم که معنای آن کاسته شدن از ثروت مردم بود، در حالی که باید در تمام تصمیم‌گیری‌ها کل ملت و زندگی آنها را پیش‌روی خود قرار دهیم.

روحانی خطاب به حاضران گفت: اولین درخواستم از استانداران و فرمانداران به عنوان اساس کار این است که ثبات اقتصادی و آرامش در بازار را فراهم کرده و مردم را تشویق به سرمایه‌گذاری و حرکت به سمت رونق اقتصادی کنند، زیرا از هر چیزی می‌توان گذشت، اما از هیچ گروه و یا دسته‌ای که بخواهند به امید مردم نسبت به آینده لطمه بزنند، نمی‌توان گذشت.

رییس جمهور ادامه داد: امروز خالق امید، نشاط و لبخند، خود مردم هستند و چه نعمتی برای ما مسئولان بالاتر از آنکه چهره بشاش و خوشحال مردم را در خیابان‌ها ببینیم که این بالاترین مزد الهی است. وظیفه ما خوشحال کردم مردم و برداشتن بار از دوش آنهاست و در این هدف، راه طولانی پیش رو داریم.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با طرح این پرسش که چرا در زمینه هسته‌ای دولت این همه تلاش کرده و گاهی زخم‌زبان‌های زشت را تحمل می‌کند؟ ، گفت: زیرا نتیجه مذاکرات در زندگی مردم، در توفیق اقتصادی و ثبات بازار و حفظ ارزش پول مردم تأثیرگذار است و ما باید هم چیز را در نظر بگیریم.

رییس جمهور ادامه داد: ثبات امروز اقتصادی مرهون این باور مردم به دولتمردان و دستگاه‌های اجرایی است که - ان‌شاء الله درست باشد – آنها افرادی راستگو، متدین، متخصص و دلسوز هستند که برای کشور و آینده آن عاقلانه تصمیم‌ می‌گیرند.

روحانی با ابراز تأسف از سیاسی‌تر شدن فضای جامعه، گفت: امروز همه متخصص حقوق، امنیت و مسایل ملی شدند و مدام درباره این مسایل سخنرانی می‌کنند، اما نکته مهم آن است که به مردم دروغ نگوییم زیرا دروغ‌ها دیر و یا زود آشکار خواهد شد.

رییس جمهوری تصریح کرد: چه کسی حق دارد با لحن بی‌ادبانه نسبت به سردار جبهه دیپلماسی کشور، حرف بزند؟ این بی‌ادبی از کجا نازل شده است؟ این زبان زشت، بد و تندحرف زدن و بی‌احترامی کردن از کجا نشأت می‌گیرد؟ در حالی که همه مؤمنین و مردم ایران عزیزند و باید محترم باشند، مخصوصاً کسانی که خدمت بیشتری انجام می‌دهند.

روحانی خاطر نشان کرد: بگذارید به حول و قوه الهی این مذاکرات در سایه روح بلند پیامبر(ص) و توجهات حضرت ولی عصر(عج) با موفقیت به پایان برسد، بعد برای مردم شرح خواهیم داد که مذاکره‌کنندگان کشورمان چه کشیدند و چه سختی‌هایی تحمل کردند، خیلی از شما و بنده افتخار حضور در جبهه و مذاکرات سیاسی را داشته‌ایم، اما مذاکرات فعلی سخت‌تر، پیچیده‌تر و دلهره‌آورتر نسبت به شب‌های عملیات در میدان جنگ است چرا که در آنجا شهادت و یا زنده ماندن افتخار بود اما اگر در مذاکرات شکست بخوریم، ندامت و پشیمانی بزرگ تاریخی در انتظار ماست و اگر پیروز شویم عده‌ای زخم زبان می‌زنند و با حیثیت ما بازی می‌کنند.

رییس جمهور افزود: چرا عده‌ای تا می‌بینند دولت با تدبیر مذاکرات هسته‌ای را پیش می‌برد، ناخرسند می‌شوند و می‌خواهند کار مردم شیرین نباشد، مگر آنها از لبخند مردم می‌ترسند؟

روحانی که سخنانش با تشویق پی در پی حضار همراه بود، ادامه داد: بگذاریم کام مردم شیرین باشد، مسأله هسته‌ای مسأله این جناح و آن جناح، این حزب و آن حزب و این قوه و آن قوه نیست، مسأله‌ای ملی است و بار آن بر دوش نظام است و نظام جمهوری اسلامی است که دارد قدم به قدم راه را جلو می‌برد تا به هدف برسد.

رییس جمهور با انتقاد از برخی توصیه‌ها که بدیهیات را یادآور می‌شود، گفت: می‌گویند اسرار کشور محفوظ بماند، مگر کسی در این خصوص شک دارد، حال اگر رهبر معظم انقلاب نصیحت می‌کنند، ایشان رهبر هستند و وظیفه‌شان است، نه اینکه هر کسی راه افتاده و به دولت توصیه‌هایی از این قبیل می‌کند که اگر تشنه شدی به شما می گویم باید آب بخوری!

روحانی ضمن بیان اینکه مذاکره‌کنندگان که بار مسئولیت را بر عهده گرفتند از لحاظ سیاسی، حقوقی، قضایی و فنی در سطح بالای تخصصی هستند، اظهار داشت: بدانیم مردم در این انتخابات به این مهم رأی دادند که چرخ اقتصاد و زندگی مردم باید همراه با سانتیریفیوژ‌ها بچرخد. این رأی مردم است و ما بر مبنای آرا و نظرات و خطوط قرمز ترسیم‌شده حرکت خواهیم کرد. تیم هسته‌ای ما کاملاً با مسایل آشناست و می‌داند که چگونه باید حرف بزند و مسیر درست را انتخاب کند. آنها بعد از خدا در این کارزار بین‌المللی امیدشان به ملت است و ملت نیز پشتیبان آنهاست، حتی کسانی که طور دیگر حرف می‌زنند.

رییس شورای عالی امنیت ملی افزود: می‌خواهیم ثابت کنیم که ایران فعالیت هسته‌ای‌اش خلاف ادعای بدخواهان صلح‌آمیز است و آنچه در ایران به عنوان دستاورد فناوری هسته‌ای ایجاد خواهد شد، به نفع ملت ایران و ملت‌های منطقه است و به ضرر کسی نخواهد بود.

رییس جمهور تصریح کرد: می‌خواهیم بگوییم ملت ایران آنقدر قدرت و توان دارد که می‌تواند پای میز مذاکره و در برابر قدرت‌های بزرگ، حقوق خود را به کرسی بنشاند و از دستاوردهای خود دفاع کند و تحریم ظالمانه را از دوش مردم بردارد، باید در این مسیر متحد و منسجم حرکت کنیم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016