دوشنبه 11 خرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

ولايتی: برخی مأموران آژانس عامل سيا هستند، کری صداقت ندارد

رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: جمهوری اسلامی ايران اجازه بازديد از مراکز نظامی را نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، علی‌اکبر ولايتی رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام شب گذشته در برنامه زنده تلويزيونی متن و حاشيه در پاسخ به اين سؤال که آيا شما از جزئيات مذاکرات هسته‌ای خبر داريد يا خير، گفت: بنده در حد معمول که شغل بنده ايجاب می‌کند از مذاکرات هسته‌ای مطلع هستم.

وی افزود: بنده به عنوان مشاور مقام معظم رهبری و رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام و عضو مجمع، اطلاعاتی که دارم متناسب با شغلم بيشتر از افرادی است که در اين جايگاه نيستند.

رئيس مرکز تحقيقات و استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به اين سؤال آيا اطلاعاتی کافی پيرامون مذاکرات به مردم داده می‌شود يا خير، گفت: شايد يک مقدار اطلاعات بيشتر داده شود به نفع مذاکره‌کنندگان و به نفع ملت و در جهت منافع ملی باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اينکه مسئولان مربوطه با مصاحبه‌های مستقيم خود آخرين اخبار را اعلام می‌کنند، تصريح کرد: بعضی‌ خبرها هست که چون چيزی شکل نگرفته و به نتيجه خاصی نرسيده اينکه لحظه به لحظه جزئيات مذاکرات منتشر شود شايد خيلی هم مطلوب نباشد اما در آن حدی که بايد به اطلاع مردم برسد را يک مقداری بيشتر در اين زمينه پرداخته شود تا روابط بين مسئولان مذاکره‌کننده و مردم بيش از اين بازتر شود.

ولايتی در پاسخ به اين سؤال که تصميم‌گيری در خصوص مذاکرات هسته‌‌ای به چه صورتی انجام می‌گيرد و برعهده کيست، گفت: تصميم‌گيری برعهده دولت، رئيس جمهور و وزير خارجه است زيرا وزير خارجه مسئول سياست خارجی است و مسئوليت با آنها است و ما هم سعی می‌کنيم در حد بضاعت خودمان کمک کنيم.

رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به اين سؤال که قرار بود مذاکرات هسته‌ای در دور جديد در ۶ ماه انجام شود اما به مدت ۲ بار اين مذاکرات تمديد شد علتش چه بود، اظهار داشت: علتش زياده‌خواهی‌های آمريکا است. اين مسئله را دوستانی که مذاکره می‌کنند برای ما نقل کردند.

وی ادامه داد: يکی از مواردی که باعث تمديد مذاکرات شد توافق بر سر تعداد سانتريفيوژها بود آنها در لوزان توافق کرده بودند که هزار سانتريفيوژ در اختيار جمهوری اسلامی باشد اما در نوبت بعدی مذاکرات نيز دبه درآوردند و گفتند تنها بايد ۳۵۰ سانتريفيوژ در دو زنجيره کار کنند و مابقی به انبار انتقال يابد که اين موضوع خلاف آن چيزی بود که قبلاً توافق کردند.

ولايتی گفت: پيش از اين هم از طريق يکی از کشورهای منطقه که رابطه دوستی با ما دارند آنها قول داده بودند که حق غنی‌سازی ايران را بپذيرند و بعد که مذاکراتی در عمان بين وزير خارجه ايران و آمريکا انجام شد آنچه که آنجا قرار گذاشته بودند بعداً در جلسات ۱+۵ از آن مواضع‌شان عقب‌نشينی کردند و عذرشان هم اين بود که ما يک توافقی کرديم اما دوستان ما نپذيرفتند.

رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: همچنين در اجلاس ژنو که مذاکرات صورت گرفت در پشت درهای بسته حرف‌های شيرين زدن و خوش‌وبش کردن انجام شد اما وقتی که از آنجا بيرون آمدند آقای جان‌کری که خيلی اوقات صداقت از ايشان ديده نمی‌شود مصاحبه عليه ايران می‌کند و معلوم است ايشان آدمی نيست که تصميم‌گير جدی در صحنه آمريکا باشد و يا خبر نداشته باشد از ناتوانی آمريکا از اينکه بخواهد قدرت نظامی عليه جمهوری اسلامی را اجرا بکند معلوم است که نمی‌توانند اين کار را بکنند.

وی خاطرنشان کرد: آنها بلوف می‌زنند که گزينه نظامی روی ميز است که تبديل به يک مضحکه شده است اگر می‌توانستند اين کار را انجام دهند لحظه‌ای درنگ نمی‌کردند. همانطور که به افغانستان و عراق حمله کردند به ايران هم حمله می‌کردند اما قدرت ايران مانع از اين کار شده است.

ولايتی با تأکيد بر اينکه آمريکا هيچ وقت قابل اعتماد نبوده و نيست، گفت:‌ دموکرات‌‌ها و جمهوری‌خواهان هيچ موقع قابل اعتماد نيستند و نخواهند بود و اوباما و هم‌پيمانانش نيز هيچ وقت به عنوان دوست جمهوری اسلامی ايران به حساب نمی‌آيند.

رئيس مرکز تحقيقات و استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه ما بايد به مذاکره ادامه دهيم اما همواره بايد برخی احتياط‌ها را داشته باشيم، افزود: اگر آنها قولی دادند و اجرا نکردند ما هم بايد در مقابل اهرمی داشته باشيم و به قول‌هايی که داده‌ايم عمل نکنيم تا اين موازنه و توازن بين ما و آنها به وجود بيايد.

وی ادامه داد: اينطور نباشد که ما کارهای مربوط به خود را انجام دهيم و بعد از اينکه آژانس بيايند بررسی کنند که خود آنها هم پيش‌بينی کردند اين کار ۶ ماه به طول می‌انجامد و بعد بيايند بررسی کنند تا تأييدات لازم را انجام دهند که به اين نتيجه برسند که جمهوری اسلامی کار خود را انجام داده تا آنها به تدريج نسبت به برداشتن تحريم‌ها اقدام کنند. اين در حالی است که ابتدا قرار بود برداشتن تحريم‌ها و محدود کردن فعاليت‌ها همزمان انجام بگيرد.

ولايتی افزود: همزمانی برداشتن تحريم‌ها و محدود کردن فعاليت‌ها مورد تأکيد مقام معظم رهبری و همچنين رئيس جمهور بوده است که اگر غير از اين بود بايد به اين موضوع شک کرد.

رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه مقدمه دبه‌سازی از سوی مقابل همواره فراهم است و نمی‌توان گفت آنها به صددرصد توافقات خود عمل می‌کنند، گفت: مذاکره‌کنندگان با تجربه ما بايد صددرصد مراقبت‌های لازم را داشته باشند.

وی در پاسخ به اين سؤال که چرا جمهوری اسلامی ايران نسبت به رفع يکباره تحريم‌ها تأکيد دارد، اظهار داشت: يکی از دلايل تأکيد جمهوری اسلامی ايران بر رفع يکباره تحريم‌ها اين است که طرف مقابل هر زمانی که زمينه و فرصت را مناسب ببيند، حتماً دبه می‌کند.

ولايتی افزود: آنها به خاطر اينکه به تعهدات‌شان عمل نکنند از هيچ اقدامی دريغ نخواهند کرد و اينکه ما تأکيد داريم که تحريم‌ها بايد يکباره برداشته شود به دليل اين است که بخشی از اين تحريم‌ها حداقل در يک زمان مشخص برداشته شود زيرا آنها بعداً مسائل ديگری همچون حقوق بشر، موشک‌های بالستيک و حمايت از تروريسم را مطرح می‌کنند تا بهانه‌جويی کنند.

رئيس مرکز تحقيقات و استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: موشک‌های بالستيک و ساير تجهيزات نظامی وسائل دفاعی ايران است و آيا ملت ايران اجازه می‌دهد که خلع سلاح شود؟ ما اجازه امکانات دفاعی‌مان را نمی‌توانيم از آمريکايی‌ها بگيريم و اصلاً اجازه اين کار را نمی‌دهيم، ما آنچه صلاح بدانيم در دفاع از خودمان عمل می‌کنيم زيرا آنها با توجه به قطعنامه‌ای که در گذشته تصويب کردند به دنبال اين هستند که بحث موشک‌های بالستيک را مطرح کنند.

وی تأکيد کرد: فرمانده معظم کل قوا حتی اجازه بازديد از مراکز نظامی هم نمی‌دهند چه برسد به اينکه آنها برای ما بيايند و تعيين و تکليف کنند زيرا مراکز نظامی ما رگ حياتی ما هستند. مردم، دولت، پاسداران و ارتشی‌ها اين همه تلاش کردند که از ميهن‌مان دفاع کنند تا جنگی بر ما تحميل نشود بنابراين ما اجازه بازديد از مراکز نظامی را نخواهيم داد.

ولايتی گفت: يکی از اختلالاتی که امکان دارد به وجود آيد در حين اين بازرسی‌ها است. زيرا امکان دارد طرف بگويد به ما خبر‌هايی داده‌اند و بايد فلان‌جا را بازديد کنيم و به بهانه اين بازديدها بخواهند درباره توان دفاعی و امنيتی ما اطلاعاتی به دست آورند و اين که اين خبرسازی‌ها نيز به راحتی از سوی آنها صورت می‌گيرد. بنابراين ما محکم روی موضع خود ايستاده‌ايم و بدون ترديد اجازه بازديد از مراکز نظامی را نخواهيم داد.

رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگری از سخنان خود گفت: ما می‌خواهيم انرژی صلح‌آميز هسته‌ای داشته باشيم و می‌خواهيم با مجامع بين‌المللی تعامل داشته باشيم اما اين طور نيست که از منافع حياتی‌مان بگذريم به دليل اينکه آمريکايی‌ها خشنود نيستند که ما موشک بالستيک داشته باشيم اين در حالی است که بسياری از کشورهای منطقه از جمله پاکستان، هند و عربستان از موشک‌هايی با برد چند صد کيلومتر برخوردارند.

ولايتی گفت: ما به چه دليل بايد اجازه دهيم که مراکز نظامی‌مان در معرض بازديد مأموران آژانس قرار بگيرد که البته بدون شک تعدادی از اين مأموران آژانس عامل CIA هستند.

وی ادامه داد: کدام کشور مستقل اجازه می‌دهد که دشمن بالقوه و بالفعلش از امکانات دفاعی‌اش با خبر شود تا طبق آن نقشه‌‌های خود را طراحی کند معلوم است که اين اجازه را نخواهيم داد.

رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به اين سؤال که نظر شما درباره تقاضای طرف مقابل نسبت به مصاحبه با ۲۳ نفر از دانشمندان و مقامات ايرانی چيست، گفت: بنده از ليست ۲۳ نفره خبر ندارم البته شايد نام من هم باشد که نمی‌دانم و هدف آنها از اين تقاضا ربانی نيست بلکه شيطانی است.

ولايتی تأکيد کرد: اولين برداشت از چنين ادعايی تحقير دانشمندان هسته‌ای ما است، آنها می‌خواهند با سؤال کردن در واقع از دانشمندان ما بازجويی کنند.

وی ادامه داد: اگر آنها اقدام به تحقير کردند ما هم بايد آنها را تحقير کنيم.

رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين با بيان اينکه ما با اميد وارد مذاکرات شده‌ايم تا به نتيجه برسيم، گفت: اين مذاکرات همچون مذاکرات ايران و عراق بعد از جنگ است که ۲ سال طول کشيد و در نهايت با پايمردی ايران به نتيجه رسيد که در آن مذاکرات نيز آقای ظريف، روحانی، تخت‌روانچی و سردار رشيد با مسئوليت بنده فعاليت می‌کرديم.

ولايتی در بخش ديگری از سخنان خود در پاسخ به اين سؤال که ارزيابی شما از وضعيت اين روزهای منطقه و به خصوص تحولات سوريه چيست، گفت: دست برتر در سوريه با گروه‌های تروريستی نيست و نبرد بسيار سخت نفس‌گير با فراز و نشيب زيادی در حال اتفاق افتادن است.

وی افزود: به طور صد درصد تروريست‌ها نخواهند توانست پيش‌روی کنند و دولت و ملت سوريه در مقابل اين تروريست‌ها مقاومت خواهند کرد.

رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به اين سؤال که هدف شما از سفر به لبنان و ديدارهای اخير چه بود، گفت: اولين هدف بنده ايجاد هماهنگی بين محور مقاومت بود و همچنين بنده به عنوان مدعو در کنفرانس فلسطين در بيروت شرکت کردم که علمای زيادی از اهل سنت و شيعه در آن کنفرانس حضور داشتند که بنده موضع جمهوری اسلامی ايران را بيان کردم و همچنين در جريان اين سفر با نخست‌وزير لبنان، سيدحسن نصرالله و فرمانده مسيحيان لبنان و با بشار اسد نيز ديدار و گفت‌وگو داشتم.

ولايتی تأکيد کرد:‌ در اين ديدارها گفته شد جمهوری اسلامی ايران در کنار شما خواهد بود زيرا آنچه در حال اتفاق افتادن است به همه ما ارتباط دارد.

وی در پاسخ به اين سؤال که چرا آمريکايی‌ها و هم‌پيمانانش نسبت به برخی از کشورهای منطقه از جمله قطر واکنشی نشان نمی‌دهند، اظهار داشت: قطر پايگاه آمريکايی‌ها است، قطر کشوری است که هيچ هزينه‌ای از آنها نمی‌گيرد و پايگاه در اختيارشان قرار می‌دهد و هزينه‌های جاری آمريکا را پرداخت می‌کند همچنين بحرين مرکز ناوگان پنجم آمريکايی‌ها است.

رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به اين سؤال که آيا دستگاه ديپلماسی ما نسبت به حوادث اخير از جمله حمله عربستان به يمن فعاليت مناسبی داشته است يا خير، گفت: دستگاه ديپلماسی ما اشتغال مهمی تحت عنوان مذاکرات هسته‌ای دارد که هم‌اکنون در چارچوب‌هايی که مقام معظم رهبری تعيين کردند در حال پيش‌روی است که البته موضوعات يمن در حال غفلت نبوده و نيست.

ولايتی ادامه داد:‌ ايران از هرگونه کمک به يمن به جز کمک‌های تسليحاتی دريغ نخواهد کرد. البته بنا به پيش‌بينی‌های بنده تحولات يمن، سوريه و... زمان‌بر است اما در نهايت پيروزی از آن مردم خواهد بود و غير ممکن است که منصور هادی به يمن برگردد و رئيس جمهور شود.

وی با اشاره به طرح آمريکا برای منطقه به خصوص سوريه گفت:‌ در تاريخ معاصر چنين اوضاعی بی‌سابقه بوده به طوری که اقدام گروه‌های تروريستی از سوريه به عراق و يمن و ساير کشورها کشيده شده و پيش‌بينی می‌شود که سوريه‌ حلقه‌ای از طرح‌های آنها برای تسلط بر کشورهای خاورميانه باشد که بشار اسد در اين رابطه و در مبارزه با تروريست‌ها و اين طرح آمريکايی‌ها پايمردی کاملی در اين قضيه داشته است.

رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به ديدار پادشاه عربستان در زمان ملک عبدالله با بشار اسد گفت: در اين ديدار پادشاه عربستان وعده پول داده بود تا بشار اسد و دولت سوريه بر عليه محور مقاومت عمل کند که بشار اسد اين پيشنهاد را قبول نکرد و با اين تصميم مانع از سقوط اين کشور عربی شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016