سه شنبه 12 خرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

اوباما: راه‌حل مناقشه اتمی ايران مذاکره است نه گزينه نظامی

رئيس جمهور آمريکا در مصاحبه با تلويزيون اسراييل گفته است که "نگرانی و هراس" مردم اسراييل در مورد برنامه‌ی هسته‌ای ايران را درک می‌کند اما تنها توافقی بر بستر مذاکره را راه‌حل برنامه اتمی ايران می‌داند، نه حمله نظامی.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دویچه وله ـ باراک اوباما در گفت‌وگويی با تلويزيون اسراييل گفته است که مذاکرات در حال انجام بين ايران و قدرت‌های جهانی تنها راه بازداشتن ايران از دستيابی به سلاح‌های هسته‌ای است. اوباما تاکيد کرده‌است که گزينه نظامی قادر به نابودی فعاليت‌های هسته‌ای ايران نخواهد بود.

مصاحبه باراک اوباما روز دوشنبه (۱ ژوئن / ۱۱خرداد) با شبکه دو تلويزيون اسراييل انجام شد. اوباما در اين مصاحبه گفت که عمليات نظامی عليه ايران اين کشور را از دستيابی به سلاح‌های اتمی بازنخواهد داشت و تنها "يک توافق قابل راستی‌آزمايی و سخت" راه‌حل برون‌رفت از اين مناقشه است.

اوباما در ادامه مصاحبه گفت: «فکر می‌کنم می‌توانم با دليل و نه بر پايه اميد بلکه بر پايه مدارک، شواهد و تجزيه و تحليل، ثابت کنم که بهترين راه برای بازداشتن ايران از دستيابی به سلاح هسته‌ای يک توافق قابل راستی‌آزمايی است.»

خبرنگار تلويزيون اسراييل با اشاره به رابطه دشوار اوباما و نتانياهو در چند ماه گذشته بر سر موضوع ايران، از رئيس جمهور آمريکا در مورد امکان حمله اسراييل به ايران بدون اطلاع آمريکا پرسيد. پاسخ اوباما به اين امکان اين چنين بود: «نمی‌خواهم در اين باره گمانه زنی کنم.» اوباما اما خطاب به مردم اسراييل گفت:« نگرانی و ترس شما را هم می‌فهمم.»

اوباما همچنين با رد گزينه نظامی افزود: «گزينه نظامی به طور موقت روند برنامه هسته‌ای را کند می‌کند اما قادر به نابودی آن نخواهد بود.»

۳۰ ژوئن مهلت ايران به پايان می‌رسد

اوباما در تلاش است تا از راه مذاکره و ديپلماسی به مناقشه ۱۲ ساله هسته‌ای غرب با ايران پايان دهد. آمريکا به همراه ديگر اعضای دائم شورای امنيت يعنی روسيه، چين، فرانسه، بريتانيا به همراه آلمان (موسوم به ۵+۱) در حال مذاکره با ايران بر سر رافتن راهی برای محدودسازی فعاليت‌های هسته‌ای ايران هستند.

در اوايل فروردين سال جاری، ايران و گروه ۵+۱ در لوزان بر سر چارچوبی توافق کردند که در آن نکات اصلی توافق جامع هسته‌ای بيان شده است. مضمون اصلی توافق لوزان محدودسازی برنامه هسته‌ای ايران در ازای رفع تحريم‌های اقتصادی عليه اين کشور است. در لوزان همچنين توافق شد که تا ۳۰ ژوئن متن نهايی يک قرارداد جامع تهيه و امضا شود.

مصاحبه اوباما با تلويزيون اسراييل در حالی انجام می‌شود که کمتر از چهار هفته تا مهلت ۳۰ ژوئن (۱۰ تير) باقی مانده است.

نتانياهو و مشکلی به نام ايران

روز يکشنبه (۳۱ مه) نتانياهو به فرانک اشتاين‌ماير، وزير امورخارجه آلمان که در جريان سفر به خاورميانه با نخست‌وزير اسراييل ديدار کرد، گفت، ايران بزرگترين تهديد برای امنيت اسراييل، منطقه و صلح جهانی به شمار می‌رود. نتانياهو بارديگر نسبت به هرگونه تفاهم هسته‌ای با ايران هشدار داد و با اشاره به موضوع دشمنی ايران با اسرائيل گفت: «موجوديت اسرائيل قابل مذاکره نيست.»

بنيامين نتانياهو از منتقدان سرسخت تفاهم اتمی لوزان ميان گروه ۵+۱ و ايران است و تا کنون بارها هشدار داده، توافقی که قرار است بر مبنای اين تفاهم تدوين ‌شود، راه ايران را برای ساخت بمب ‌اتمی هموار می‌کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016