چهارشنبه 13 خرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

رسانه‌های آمریکا: بلاتر هدف اف‌بی‌آی قرار دارد

رادیو زمانه ـ چهار روز پس از انتخاب مجدد سپ بلاتر به ریاست فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) او استعفایش از این سمت را اعلام کرد اما توضیحات او مبهم بود. اکنون برخی از رسانه‌های آمریکا می‌گویند در رابطه با فساد مالی فیفا بلاتر نیز هدف پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) قرار دارد.

یک روز پس از اعلام استعفای سپ بلاتر بحث بر سر انگیزه‌های‌ او برای چنین اقدامی ادامه دارد. او خود در این‌باره چیزی نگفت و تنها به این بسنده کرد که فکر نمی‌کند دیگر به وی اعتمادی وجود داشته باشد و یا این‌که «فیفا به یک تغییر اساسی نیاز دارد».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اما رسانه‌های آمریکا «انگیزه» دیگری یافته‌اند. رویترز، نیویورک ‌تایمز و شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا بر این نظرند که در پیوند با رسوایی مالی اخیر که منجر به بازداشت چند تن از مسئولان فیفا شد، پلیس فدرال و دفتر دادستانی آمریکا تحقیقات درباره بلاتر را آغاز کرده‌اند. دستگاه قضائی آمریکا و اف‌بی‌آی در این‌باره اظهارنظری نکرده‌اند.

صبح چهارشنبه ۲۷ ماه مه / ۶ خرداد هفت تن از مقام‌های فیفا به اتهام فساد مالی و پول‌شویی در زوریخ بازداشت شدند. آن‌ها از جمله ۱۴ مظنونی هستند که به اخاذی و تقلب در دو دهه گذشته متهم شده‌اند. اتهامات حول گرفتن رشوه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار است. افزون بر این، مقامات سوئیس در حال بررسی اتهامات رشوه‌خواری در ارتباط با اعطای برگزاری جام جهانی به روسیه و قطر در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ هستند.

از دو روز پیش نیز نام جروم والکه، دست راست بلاتر به میان آمد و رسانه‌ها نوشتند که او ۱۰ میلیون دلار به رئیس اتحادیه فوتبال آمریکای مرکزی و کارائیب رشوه داده‌ است اما او این اتهام را رد کرد.

تا کنون مقامات قضائی همواره گفته‌اند که بلاتر جزو متهمان نیست.هفته گذشته لرتا لینچ، دادستان کل آمریکا نیز بر این موضوع تأکید کرد. روز سه‌شنبه دفتر دادستانی فدرال سوئیس نیز یک بار دیگر اعلام کرد که بلاتر متهم نشده است. استعفای او اما تأثیری بر دادرسی قضائی در حال انجام نگذاشته است.

با استعفای بلاتر، رئیس جدید فیفا در کنگره ویژه‌ای که قرار است بین دسامبر ۲۰۱۵ و مارس ۲۰۱۶ برگزار شود انتخاب خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016