چهارشنبه 13 خرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
26 فروردین» هاشمی رفسنجانی: عربستان به اشتباهاتش ادامه دهد، گرفتارتر می‌شود
پرخواننده ترین ها

حائری شيرازی: هاشمی جزء طراحان شورايی‌ شدن رهبری بود

عضو مجلس خبرگان رهبری با بيان اينکه هاشمی رفسنجانی جزء طراحان شورايی شدن رهبری بود گفت: يکی از ويژگی‌های بارز رهبری ذلت باطنی ايشان و عزت ظاهری‌شان است.

به گزارش حوزه احزاب خبرگزاری فارس، آيت‌الله محی‌الدين حائری شيرازی از جمله علمايی است که در مرحله حساس انتخاب رهبری بعد از رحلت امام نقش آفرينی ويژه‌ای داشت و از جمله کسانی بود که اذهان خبرگان را از شورايی بودن رهبری به رهبری فردی هدايت کرد.

آيت‌الله محی‌الدين حائری شيرازی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، درباره ويژگی انقلاب اسلامی اظهار داشت: مسئله مهمی که در نظام ما وجود دارد اين است که ما هم قرآن را قبول داريم ‌و هم اهل بيت (ع) را؛ داعش ادعا می‌کند که قرآن را قبول دارد البته منهای اهل بيت (ع). القاعده و النصره،‌ بوکوحرام، ‌طالبان و سلفی و وهابی هم می‌گويند با قرآن به تنهايی می‌تواند حکومت داشته باشيم و حکومت را اداره کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نبايد اختلاف بين اصولگرا و اصلاح‌طلب را تشديد کنيم

وی افزود: ديديم که در مصر هم اخوان المسلمين قيام کردند و بيداری اسلامی شد و آخر حسنی مبارک را زندانی کردند و مرسی را سر کار آوردند ولی نتوانستند انقلابشان را نگه دارند. اختلافی که بين مردم و مخالفان آقای مرسی و موافقان ايشان ايجاد شد باعث شد به تدريج مردم ضعيف شوند و ارتش وابسته به آمريکا وارد ميدان شود و کودتا کند و الان با تسلط مصر را در اختيار خود گرفته است و اداره می‌کند.

آيت‌الله حائری شيرازی با تاکيد بر اينکه بايد از اتفاقات مصر عبرت بگيريم، گفت: نبايد اختلاف بين اصلاح‌طلب و اصولگرا را تشديد کنيم. اين طرف يک چيزی می‌گويد و آن طرف هم چيزی می‌گويد. اگر يک دفعه به خيابان کشيده شود آن وقت بهترين زمان برای ورود دشمن و سوء استفاده دشمن است.

عضو مجلس خبرگان رهبری در مورد شعار سال «دولت، ملت، همدلی و همزبانی» و در پاسخ به اين پرسش که عده‌ای می‌گويند اين همدلی صرفاً بين مردم و دولت است، نظر شما چيست، تصريح کرد: اگر بين مردم و مردم همدلی صورت نگيرد چگونه می‌توانند با دولت همدلی و هم‌زبانی کنند؟ بايد اين مسئله وحدت را جدی‌تر گرفت.

وی با تاکيد بر اينکه مسئولين اصلاح‌طلب و اصولگرا بايد با هم معاشرت داشته باشند،‌ اظهار کرد: اصولگرايان و اصلاح‌طلبان نبايد مقابل هم حالت قهر و صف آرايی داشته باشند. مخصوصاً در زمان انتخابات فقط رقابت باشد که رقابت خوب است اما رقابتی که بر پايه رفاقت باشد نه بر پايه عداوت.

به گفته آيت‌الله حائری شيرازی سالگرد امام راحل بهترين فرصت است که بگوئيم تمام کسانی که بر امام راحل و رهبر انقلاب مشترک هستند با هم اتحاد داشته باشند. کسی نمی‌تواند بگويد من امام را فقط قبول دارم و رهبری را قبول ندارم. ولايت يک امر مستمر است. شيعيان به امام يازدهم عليه السلام، نامه نوشتند که مبالغی خدمت شما ارسال کرده‌ايم و ميزان مخارج و مصرف آنها را برايمان بنويسيد که کجا مصرف شده است. حضرت فرمودند اگر امامت امر مستمری است اين سئوال را پدران شما از پدرم نکردند. از آن به بعد ارتباط با مردم را تنزل دادند. ارتباط صوتی شد صرفاً بدون تصوير. پرده‌ای در اتاق ايشان نصب شد که مردم بايد از پشت پرده با ايشان صحبت می‌کردند و چهره حضرت را نمی‌توانستند ببينند.

وی در پاسخ به اين پرسش که عربستان سعودی هم قاعدتاً در حال حاضر جزء ولايت طاغوت محسوب می‌شوند، چرا وضع‌شان اينگونه شده با اينکه در مکه و مدينه هستند عليه دين و اسلام کار می‌کنند، گفت: تعجب است اگر غير از اين رفتار کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: يهود در صدر اسلام يک توطئه‌هايی کردند و روشن نشد. خدای تعالی يهود را دوباره برگردانده است که آنچه در صدر اول اسلام مخفی بود را آشکار کند. يهود آمده که اسلام منهای ولايت را به ولايت يهود منتهی کند. اسلام منهای ولايت «الله» می‌شود اسلام در ولايت طاغوت. مگر نشينيديد شاهزاده سلمان چه گفت؟ گفت: خدا پدرمان ما و ساير ملوک يهودی را بيامرزد. بعد گفتند آلزايمر دارند.

وی در ادامه سخنان خود تصريح کرد: يک ماه قبل از رحلت امام،‌ من دوست داشتم به جايی اينکه امام جمعه باشم همين کار تبليغی و فرهنگی که در سطح کشور انجام می‌دهم،‌ که محدود به يک شهر نيست را انجام بدهم. نامه‌ای نوشتم و رئيس جمهور وقت،‌ بعد از اينکه نامه را نوشتم و به ايشان دادم عرض کردم دوره رياست جمهوريتان دارد تمام می‌شود و بعد از آن می‌خواهيد چه کار کنيد؟

«مقام معظم رهبری که آن زمان رئيس جمهور وقت بودند به بنده فرمودند:‌ بعد از رياست جمهوری دوست دارم بحث طلبگی را ادامه بدم و به دروس طلبگی و دينی بپردازم. البته اگر امام نهی‌ام بکنند و بعد از رياست جمهوری امام بفرمايند عقيدتی سياسی يک ژاندارمری در يک روستايی در سيستان و بلوچستان بشو می‌روم و می‌شوم. اين علامت چيست؟ علامت ذلت باطنه‌ست که من رياست جمهوری را هم برای فرمان خدا گرفته‌ام حالا اگر تبديل شد به عقيدتی سياسیِ ژاندارمری سيستان و بلوچستان قبول می‌کنم و فرقی نمی‌کند. وقتی کسی اين ذلت باطنه را دارد،‌ و در باطن در مقابل خدا خودش را هيچ بداند عزت ظاهری را به چه کسی بهتر از اين شخص بايد بدهند؟ ذلت باطنی جلوی انحرافِ‌ کسی که عزت ظاهری دارد را می‌گيرد. اين بالابرهای بزرگ و جرثقيل‌های ثابت را می بينيد؟ وقتی می‌خواهند وزنه سنگينی را بالا ببرند چطور می‌تواند ايستاده باشد و خم نمی‌شود و نيفتد؟ سنگی پشت آن است که باعث تعادل جرثقيل می‌شود. آن سنگ را ذلت باطنه بدانيد که تعادل ايجاد می‌کند و آن وزنه بلند کردن را عزت ظاهری بدانيد.»

يکی از ويژگی‌های بارز مقام معظم رهبری ذلت باطنی ايشان و عزت ظاهريشان است

به گفته اين عضو مجلس خبرگان رهبری مقام معظم رهبری در مدت رياست جمهوری ۸ ساله ذلت باطنی‌شان بيشتر شد، بنابراين وقتی می‌خواهند رهبر انتخاب کنند کسی بايد انتخاب شود که ذلت باطنی آن بيشتر باشد. اگر کم باشد می‌شود رهبرانی مثل رهبران کشورهای منطقه.

هاشمی جزو طراحان شورايی شدن رهبری بود

آيت‌الله حائری شيرازی در پاسخ به اين پرسش که چه کسی طرح شورايی شدن رهبری را مطرح کرد، گفت: آن روز اول بحث شورايی شدن مطرح بود. آقای هاشمی گفتند که ببينيم رای خبرگان در اين خصوص چيست؟ شورايی بشود يا رهبری فردی؟

وی ادامه داد: قانوناً بايد اول مخالف شورا صحبت کند چرا که موضوع شورايی شدن مطرح بود. گفتند از اين آقايانی که نطق قبل از دستور داشتند و صحبت نکردند چه کسی مانده آقای طاهری خرم‌آبادی اسم مرا بردند. آقای هاشمی گفتند شما می‌خواهيد به عنوان مخالف شورای رهبری صحبت کنيد؟ گفتم بله. اول من و بعد آقای جنتی در اين خصوص صحبت کردند. زمانی که خواستند رای بگيرند گفتند مخالفين قيام کنند.

اين عضو مجلس خبرگان رهبری علت قيام مخالفين قبل از موافقين را ملحق کردن رای ممتنعين به موافقان دانست و گفت: اول گفتند مخالفين قيام کنند و فکر می‌کردند، مخالفين منهای ممتنعين رای نخواهند آورد. ولی اينگونه نشد و مخالفين اکثريت مجلس شدند و رای آورديم.

آيت الله حائری شيرازی در پاسخ به اين پرسش که اولين نفر چه کسی بحث شورايی شدن رهبری را مطرح کرد، گفت: اعضاء هيات رئيسه از جمله آقای هاشمی مطرح کردند. البته آن وقت معلوم نبود که رهبری هم مخالف باشند. آن وقت همه موافق بودند تقريباً.

وی با بيان اينکه من نيز خيلی با شورايی شدن رهبری مخالف نبودم، تصريح کرد: من در فاصله تنفس آمدم بيرون و آقای شرعی من را ديد و گفتند که نظر شورايی شدن رهبری باعث می‌شود که دل مردم خالی شود. چيزی که باعث می‌شود که دل مردم قرص شود رهبری فردی است. در هنگام صحبت کردن نطق پيش از دستور نوبت من نشد ولی موقع رأی‌گيری وقتی نوبت به صحبت مخالفين شورايی شدن شد چون من اول ثبت نام کرده بودم و رفتم و صحبت کردم. آنهايی که مخالف شورايی بودند دليل داشتند. ولی موافقين دليل خاصی نداشتند. می‌خواستند از هر طيفی يک نفر بياورند تا به قولی بعد از امام وحدت به وجود بيايد.

«بنا شد يکی از اعضا شورای رهبری برای رهبری واحد رای بياورند. يک نفر اسم آيت‌الله خامنه‌ای را آورد. من يادم نيست چه کسی اول بار گفت. تا اسم ايشان آمد ايشان عصبانی شدند و آمدند پشت تريبون و گفتند چه می‌کنيد و می‌خواهيد چه بر سر من بياوريد؟ گفتند چرا قانون را رعايت نمی‌کنيد و چرا جلوی اجرا قانون می‌خواهيد بايستيد. رأی‌گيری شروع شد و حدود چهار پنجم آرا به ايشان رأی دادند. اول مخالف بودند ولی بعد از آن عزيزترين مسئله برای آيت‌الله خامنه‌ای حفظ و صيانت از جايگاه رهبری و ولايت فقيه بود. يعنی اگر کسی به خود ايشان شخصاً چيزی بگويند تحمل می‌کنند ولی اگر به رهبری چيزی بگويند تحمل نمی‌کنند. علتش هم اين است که رهبری امروز در جلد ايشان است. بايد اصل رهبری حفظ شود. اصل ولايت نبايد شکسته شود. اين ميزان حساسيت که ايشان نسبت به ولايت فقيه دارند برای شخص خودش نيست،‌ بلکه وظيفه دارند که از اين جايگاه صيانت کنند.»

بزرگ ترين آرزويم ريشه‌کن شدن رباست

اين عضو مجلس خبرگان رهبری در پايان اين گفت‌و گو بزرگترين آرزوی خود را خلاص شدن از دست گناه ربا عنوان و خاطرنشان کرد: اينکه گناه ربا برابر است با ۷۰ مرتبه زنا کردن با محارم خود در خانه کعبه به کنار، ما بهره را می‌گيريم و می‌گوييم خدا حلال کرده است و اين افترا زدن به خداوند است و حرام است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016