پنجشنبه 14 خرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

تشنج هنگام سخنرانی روحانی در مراسم سالگرد درگذشت خمینی + ویدئو

در مراسم سالگرد درگذشت آیت‌الله خمینی، رهبر انقلاب ایران، در حالی‌که حسن روحانی، رئیس‌جمهور، سخنرانی می‌کرد گروهی از مخالفان مذاکرات هسته‌ای شعارهایی سر دادند و در مقابل طرفداران دولت نیز با شعارهایی به آن‌ها پاسخ گفتند. این اقدام واکنش‌هایی در پی داشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


واکنش‌ها به شعارهای "دلواپسان" در سخنرانی روحانی
رادیو زمانه ـ خبرگزاری کار ایران (ایلنا) نوشته است افرادی که شامگاه چهارشنبه ۱۳ خردادماه از ساعت‌ها قبل در مقابل تریبون حضور یافته بودند در آغاز سخنرانی روحانی اقدام به سردادن شعارهای “ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند”، “این همه لشگر آمده به عشق رهبر آمده”، “خونی که در رگ ماست؛ هدیه به رهبر ماست”، کردند که در مقابل گروه طرفداران دولت شعارهایی در پشتیبانی از روحانی سر دادند.

بنا به این گزارش این افراد که از آنان به عنوان «دلواپس» یاد می‌شود، پلاکاردهایی نیز علیه سیاست‌های دولت و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در دست داشتند.

این گروه چندین بار در حین سخنرانی حسن روحانی ایجاد اخلال کردند که در مقابل طرفداران دولت علیه آن‌ها شعار «مرگ بر منافق» سردادند.

برخی از طرفداران دولت نیز پلاکاردهایی با مضمون «دلواپس آگاه باش روحانی تنها نیست» در دست داشتند.

به‌رغم این شعارها حسن روحانی به سخنرانی خود ادامه داد و آن را به پایان رساند.

روحانی در سخنرانی خود در مراسم شب بیست‌وششمین سالگرد درگذشت خمینی از اتکا به «وحدت و انسجام» در داخل کشور صحبت کرد و گفت: «اگرچه ما در کشور، جناح‌ها و حزب‌های مختلف داریم اما برای وحدت جهان اسلام و منافع ملی صدایمان واحد است.»

در واکنش به اخلال در سخنرانی رئیس‌جمهور ایران، محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت «شعارهای این روزها… فقط و فقط باید شعارهای وحدت‌بخش باشد و از هرگونه شعار تفرقه‌انگیز جداً پرهیز شود.»

او گفت مراسم بزرگداشت خمینی «باید مظهر وحدت و یکپارچگی باشد و جای اعلام مواضع جناحی و حزبی نیست.»

رئیس سازمان بسیج مستضعفین افزود: «اهانت و شعارهای تضعیف‌کننده علیه هر جناح و شخصیت در چنین مراسمی، خواست دشمن است و فقط آمریکا و آل‌سعود از آن سود می‌برند.»

آیت‌الله محسن غرویان، از حوزه علمیه قم حاشیه‌سازان سخنرانی رئیس‌جمهور ایران را «جمع اندک اما سازمان‌یافته» نامید.

او گفت: «برخی با یونیفرم خاص حاشیه‌سازان را هدایت می‌کردند که صورت خوبی نداشت و بسیاری از این قضیه گلایه‌مند بودند.»

به‌گفته غرویان «فعالیت این افراد از قبل هم قابل پیش‌بینی بود؛ چرا که اخیراً روش این دلواپسان، این شده که در این‌گونه جلسات یک نمایشی می‌دهند.»

محسن غرویان همچنین این گفته را که عده‌ای به خاطر حضور محمد خاتمی، رئیس‌جمهور پیشین ایران «شلوغ کردند» رد کرد و گفت خاتمی در این مراسم حضور نداشت.

کمال‌الدين پيرمؤذن، نماینده مجلس ایران نیز در نامه‌ای به رئيس قوه قضائيه از او خواسته است تا به «قصه تکراری تشنج‌آفرينی» در مراسم مختلف، به‌ویژه سخنرانی‌های سالگرد درگذشت آیت‌الله خمینی واکنش نشان دهد و «به اين وضع ناهنجار» پايان دهد.

در ماه‌های اخیر اختلافات درون حکومت ایران بر سر مذاکرات هسته‌ای شدت گرفته است. پس از مذاکرات هسته‌ای لوزان سوئیس در نیمه نخست فروردین‌ماه سال جاری این اختلافات بیشتر شد و بارها مخالفان آن با برگزاری گردهمایی و سخنرانی توافق‌های کلی بین ایران و کشورهای گروه ۱+۵ شامل آمریکا، بریتانیا، روسیه، فرانسه، چین و آلمان را عقب‌نشینی جمهوری اسلامی دانسته‌اند.

مراسم اصلی سالگرد درگذشت آیت‌الله خمینی روز پنج‌شنبه ۱۴ خردادماه با سخنرانی آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016