چهارشنبه 13 خرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

وزير اطلاعات: حمله کردن به تيم مذاکره‌کننده با شعار سال منافات دارد

وزير اطلاعات تاکيد کرد: در شرايط حساس نقش منفی بازی کردن، وحدت ملی را خدشه دار می کند؛ اين که عده ای وحدت ملی را خدشه‌دار می‌کنند درست نيست . حمله کردن به تيم مذاکره کننده با شعار سال منافات دارد.

به گزارش ايلنا، حجت الاسلام و المسلمين سيد محمود علوی سه شنبه در همايش پيشگامان انقلاب اسلامی که به مناسبت گراميداشت قيام ۱۵ خرداد مردم دشت ورامين در مسجد امام صادق (ع) دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامين–پيشوا برگزار شد اظهار داشت: اتفاقات انقلاب اسلامی برای ما صفحاتی از درس های آموزنده را ثبت کرده که بايد بر پايه تقوا از آن استفاده کنيم تا دچار لغزش نشويم؛ حادثه ۱۵ خرداد سال ۴۲ بايد واکاوی شود و از منظرهای مختلف به درس های آموزنده آن به گونه ای پرداخته شود تا فرزندان ما بدانند که سرمايه انقلاب و عزت و استقلال کشور به چه قيمتی به دست آمده است.

وی با اشاره به وقايع اتفاق افتاده در تاريخ ايران گفت: در جريان جنگ جهانی دوم متفقين شامل آمريکا، انگليس و شوروی سابق در برابر آلمان با هم متفق شدند و در ايران حضور يافتند و هر کدام بخشی از ايران را تحت سلطه خود در آوردند .



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



وی گفت: پس از جنگ جهانی دوم، در سال ۱۳۲۴ آمريکا و انگليس به لحاظ ظاهری، ايران را ترک کردند ولی شوروی با باقی ماندن در ايران، زمينه تجزيه آذربايجان را فراهم کرد .

وزير اطلاعات افزود: باقی ماندن شوروی، منجر به شکايت ايران به سازمان ملل متحد و اعتراض آمريکا به حضور شوروی در ايران گرديد و اين امر سرآغاز جنگ سردی بين دو متفق جنگ جهانی دوم يعنی آمريکا و شوروی شد و همچنين مقدمه ای برای تبديل جهان به دو بلوک شرق و غرب جهان را فراهم آورد و يک سری از کشورها به سمت شوروی و سری ديگر به سمت آمريکا گرايش پيدا کردند و هر کدام تلاش داشتند کشورهايی را تحت سلطه خود در آورند.

علوی افزود: آمريکا تلاش داشت تا با کودتای نظامی، حکومت های مورد نظر خود را به وسيله نظاميان روی کار آورد که نمونه اين امر را می توان در جريان ملی صنعت نفت ايران مشاهده کرد که حکومت قانونی سرنگون شد .

وزير اطلاعات افزود: همسايگی ايران و شوروی از حساسيت بالايی برخوردار بود و اين امر از يک طرف خطر نفوذ کمونيسم به ايران را در پی داشت و اين موضوع، ايران را به خاکريز بلوک غرب در برابر بلوک شرق تبديل کرده بود.

وی اظهار داشت: در زمان رياست جمهوری «جان اف کندی» برآورد آمريکا اين بود که بايد به کشورهای حامی غرب به غير از کمک نظامی، کمک های تکنولوژيکی نيز ارائه کند و به اين منظور طرح اصلاحات در ايران مطرح شد تا طی آن زمين ها به کشاورزان و سهام کارخانه ها به کارگران واگذار شود تا وقتی کمونيست ها دم از کشاورزان و کارگران می زنند بستری برای شعار آنان وجود نداشته باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: در زمان حيات آيت الله بروجردی شاه احساس می کرد که اگر اصلاحات ديکته شده آمريکا در ايران انجام شود، با واکنش شديد علما مواجه شود زيرا او قدرت بسيج مردم توسط علما را در جريان ملی شدن نفت ديده بود که چگونه آيت الله کاشانی با اعلاميه های خود مردم را به خيابان آورد و سياست های دربار را مختل کرده و شرايط سياسی را به نفع مليون عوض کرد.

علوی تصريح کرد: آمريکا اعلام کرده بود زمانی ايران می تواند از کمک ۳۵ ميليون دلاری آمريکا برخوردار شود که اصلاحات در اين کشور اجرا شود و برای اين منظور اعلام کرده بود که نخست وزير ايران بايد با پيشنهاد آمريکا تعيين شود .

وی افزود: پس از رحلت آيت الله بروجردی، شاه که احساس می کرد اين سد مستحکم از ميان رفته، خود در سفری يک ماهه به آمريکا و رفع کدورت های کندی، متعهد شد که اصلاحات ديکته شده آمريکا را، خود در ايران اجرا کند .

وی تصريح کرد: آمريکا اسلام را سدی پولادين در مقابل مارکسيسم و کمونيسم می دانست؛ در حرکت اصلاحی خود اسلام را نشانه گرفت و در قانون انجمن های ايالتی و ولايتی، شرط مسلمان بودن افراد را حذف و اعلام کرد که همه افراد می توانند در انتخابات شرکت کرده و به جای قسم خوردن به قرآن، می توانند به هر يک از کتب آسمانی قسم ياد کنند.

وی افزود: علما در برابر اين تغيير قانون بی تفاوت نبودند و با صدور اعلاميه های متعدد و با تشکيل انجمنی ۹ نفره، اعلاميه ها را به تمامی مردم می رساندند .

وزير اطلاعات گفت: در اين ميان، امام راحل اعلام کردند که ما برای اسلام احساس خطر می کنيم و در مقام ادای تکليف بر آمده و نمی توانيم به اميد نتيجه بنشينيم؛ بايد از اسلام دفاع کنيم و نتيجه آن با خدا است که نتيجه اين روشنگری ها باعث شد تا اين لايحه لغو شود.

وی تصرح کرد: رژيم شاه با برگزاری رفراندومی صوری، در صدد اجرای لوايح شش گانه اصلاحات برآمد و در ششم بهمن ماه سال ۴۱ اين رفراندوم برگزار شد، ولی با اعلام حضرت امام مبنی بر تحريم رفراندوم، مردم در هفتم بهمن به خيابان ها آمده و با عوامل رژيم شاه درگير شدند .

وزير اطلاعات افزود : با آغاز ماه مبارک رمضان، ساواک به روحانيونی که قصد عزيمت به مناطق مختلف کشور داشتند اخطار داد که در سخنرانی های خود حق بيان ارتباط شاه با رژيم اسرائيل را ندارند و هرکس وارد اين مسائل شود بازداشت خواهد شد .

علوی گفت: امام راحل علما و مردم را به حضور در مساجد و اقامه نماز جماعت تشويق کردند و علما در مساجد به سياست های نادرست شاه اعتراض کرده و و اعلام کردند که خاستگاه لوايح شش گانه منافع ملت ايران نيست و با تفکر آمريکا و برنامه ای که در آمريکا طراحی شده به ايران ديکته شده است .

وی تصريح کرد: شاه برای اجرای اين رفراندوم، دو مجلس کشور را تعطيل کرد که اين نشان از استبداد شاه دارد .

علوی با اشاره به اين که امام راحل از مردم خواست نوروز سال ۴۲ را عيد نگيرند اظهار داشت: اين ايام مصادف با روزهای شهادت امام صادق (ع) بود و علما ضمن بيان مصائب امام صادق (ع) از ظلم و جنايات شاه مطالبی را برای مردم اظهار می کردند که نيروهای ساواک در روز دوم فروردين سال ۴۲ با حمله به فيضيه و مدرسه حجتيه عده ای از مردم و طلاب را شهيد و مجروح کردند .

نماينده مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری گفت: در چهلمين روز از شهادت شهدای فيضيه قم، امام راحل در سخنرانی معروف خود خطر اسرائيل را برای استقلال کشور بيان کرده و رفراندوم را غير قانونی اعلام کردند که اين سخنرانی منجر به دستگيری امام شد .

وی افزود: با منتشر شدن خبر دستگيری امام، مردم تهران، شيراز، مشهد، کاشان، ورامين و پيشوا با سردادن شعار يا مرگ يا خمينی به خيابان ها آمدند. مردم ورامين و پيشوا نيز در روز ۱۵ خرداد سال ۴۲ کفن بر تن کرده و به سمت تهران به راه افتادند و در پل باقرآباد به دست عوامل رژيم ستم شاهی به شهادت رسيدند .

وزير اطلاعات تصريح کرد: شاه فکر کرد با شهادت هزاران نفر در ۱۵ خرداد سال ۴۲ مهر پايان برحرکت حماسی مردم در دفاع از دين، غيرت دينی و هميت دينی می زند ولی با آغاز قيام، مردم ايران بار ديگر حرکت خود را از ۱۹ دی ۵۷ از قم آغاز کردند و طومار رژيم شاه را در هم پيچيده و آن را به زباله دان تاريخ انداختند .

وی تأکيد کرد: اين نظام الهی به قيمت خون شهدای ۱۹ دی، ۲۹ بهمن و شهدای ۸ سال جنگ تحميلی به دست آمده است، امروز انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی با اقتدار درصحنه بين المللی حضور دارد؛ ايرانی که در گذشته به حساب نمی آمد، امروز در برابر شش قدرت جهانی نشسته و آنان را وادار به مذاکره می کند .

علوی گفت: مقام معظم رهبری اعلام کرده اند که نياز، ايران را به پای ميز مذاکره نکشانده بلکه آنان بيش از ما به توافق با ايران نياز دارند.

وی افزود: همچنين مقتضای دست يابی به اقتصادی پويا مبتنی بر اقتصاد مقاومتی اين است که با ساير کشورهای جهان تعامل داشته باشيم، روابط اقتصادی و علمی داشته باشيم و با آنها تبادل تکنولوژی داشته باشيم .

وزير اطلاعات تأکيد کرد: بايد موانع برداشته شود تا ايران از موضع اقتدار و استقلال با ديگر کشورها ارتباط داشته باشد. در اين مسير نبايد درهای کشور را به روی ديگر کشورهای بست و بايد با ساير کشورها نيز تعامل داشت.

وی تأکيد کرد: اقتصاد مقاومتی با شعار محقق نمی شود بلکه برای اين امر بايد برنامه ريزی کرد، با جهان روابط بين المللی داشت و ضمن حمايت از بخش خصوصی با مفاسد اقتصادی که مانع توليد است مبارزه کرد .

علوی با انتقاد از عملکرد برخی در تضعيف تيم مذاکره کننده هسته ای گفت: در شرايط حساس نقش منفی بازی کردن، وحدت ملی را خدشه دار می کند؛ اين که عده ای وحدت ملی را خدشه دار می کنند درست نيست .

وی گفت: مقام معظم رهبری در اين خصوص حکيمانه ترين موضع را اتخاذ کردند که ما مذاکره می کنيم تا بگوييم اهل منطق هستيم و ايشان همواره اعلام کرده اند که به مذاکره کنندگان اعتماد دارم.

علوی گفت: مقام معظم رهبری اعلام می کنند که از تيم مذاکره کننده حمايت می کنم ولی به طرف مقابل اعتماد نداريم و اين مهم را تيم مذاکره کننده استفاده کرده و به طرف مقابل می گويد که فصل الخطاب ما مقام معظم رهبری است و آنها هستند که بايد اعتماد ملت ايران را جلب کنند .

وزير اطلاعات تأکيد کرد: شرط موفقيت، حفظ وحدت است و اين مهمترين اصلی است که نبايد آسيب ببيند؛ دشمن هر وقت احساس کرده وحدت ما کم شده، به ما چنگ و دندان نشان داده است.

وی با اشاره به شعار سال گفت: مقام معظم رهبری امسال را به عنوان همدلی و همزبانی نامگذاری کرده اند و حمله کردن به تيم مذاکره کننده با شعار سال منافات دارد.

وی افزود: خوشبختانه با اقدامات انجام شده توسط دولت حرکت کارهای عمرانی شتاب بيشتری گرفته ولی بايد با برنامه ريزی مناسب فعاليت ها را به گونه ای پيش برد که گره های کشور باز شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016