پنجشنبه 14 خرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

وزير اطلاعات: دشمن به دنبال دو قطبی کردن فضای جامعه است

وزير اطلاعات با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس دهم و خبرگان رهبری در سال جاری اظهار کرد: در اين سال حساس دشمن در تلاش است که ميان مردم اختلاف و شکاف ايجاد کند و جامعه ما را به يک جامعه دو قطبی تبديل کند. بايد در سال جاری شعار مقام معظم رهبری مبنی بر «همدلی و همزبانی بين دولت و ملت» را عملی و محقق سازيم تا بتوانيم نقشه‌های شوم دشمنان را همچون گذشته خنثی کنيم.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)-منطقه کوير، حجت الاسلام والمسلمين سيد محمود علوی پيش از ظهر امروز ۱۴ خردادماه در جمع عزاداران بيست و ششمين سالگرد ارتحال حضرت امام خمينی (ره) در حسينيه ثارالله کرمان ضمن تسليت سالروز ارتحال حضرت امام خمينی (ره) و با گراميداشت ياد و خاطره شهدای حماسه ۱۵ خرداد که بسترساز خيزش مردم ايران در سال های بعد پيروزی انقلاب است، گفت: ۱۵ شعبان سالروز تولد امام زمان(عج) را به محضر رهبر معظم انقلاب و مردم ايران تبريک می گويم و خدا را شاکرم که توفيق حضور، در مراسم ارتحال امام در جمع شما مردم ولايتمدار کرمان را دارم.

علوی افزود: از استاندار دلسوز استان کرمان آقای رزم حسينی؛ که موجبات حضور بنده را برای حضور در جمع شما را فراهم کرد تشکر می کنم ضمن آنکه از مرد علم، ادب و اخلاق آيت الله «سيد يحيی جعفری» امام جمعه کرمان که در هر سفر سعادت حضور خدمت ايشان را داشته‌ام و پدرانه اين طلبه کوچک را مورد تفقد و بزرگواری قرار دادند تشکر می کنم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزير اطلاعات با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در سال جاری اظهار کرد: در اين سال حساس دشمن در تلاش است که ميان مردم اختلاف و شکاف ايجاد کند و جامعه ما را به يک جامعه دو قطبی تبديل کند. بايد در سال جاری شعار مقام معظم رهبری مبنی بر «همدلی و همزبانی بين دولت و ملت» را عملی و محقق سازيم تا بتوانيم نقشه‌های شوم دشمنان را همچون گذشته خنثی کنيم.

علوی گفت: سالروز ارتحال امام راحل و برگزاری مراسم بزرگداشت امام خمينی (ره) فرصت ارزشمندی را فراهم می کند که بار ديگر مروری بر حرکت حضرت امام و دستاورهای آموزنده آن بزرگوار را داشته باشيم.

وی با اشاره به اينکه، تجديد ميثاق با آرمان های امام (ره) يادآور تحکيم و ادامه راه امام در جهت تحقق آرمانهای انقلاب خواهد بود افزود: ويژگی امام خمينی (ره) اين است که در نقطه نااميدی و بن‌بست که سياسيون به بن‌بست رسيدند و نااميد شدند، با ياری خدا حرکت خود را آغاز کردند و سرانجام انقلاب اسلامی را به پيروزی رساندند.

علومی با اشاره به حرکت امام در راه پيروزی انقلاب اسلامی گفت: حرکت امام راحل دو مقطع داشت که يکی در سال های ۴۱و ۴۲ که منتهی به ۱۵ خرداد و سرانجام ۱۳ آبان ماه که امام خمينی (ره) را به ترکيه تبعيد کردند است و ديگری مربوط به سال ۵۷ و حرکتی که منجر به پيروزی انقلاب اسلامی گشت.

وزير اطلاعات با بيان اينکه در هر دو مقطع امام راحل ملت ايران را رهبری کردند و نهضت قيام ملت ايران را سبب شدند تصريح کرد: در شرايطی امام راحل دست به اين اقدام زدند که هيچ کس اميد نداشت در آن شرايط يک حرکت و يک جنبش فراگير شود و مردم و اقشار مختلف جامعه از آن استقبال کنند.

وی با بيان اينکه، شرايط داخلی و خارجی مساعد برای به وقوع پيوستن يک انقلاب نبود تصريح کرد: در سال۴۱، ۴۲ و ۴۳، شرايط داخلی به گونه ای بود که امکان مبارزه فراهم نمی شد زيرا که خاستگاه قيام به شرايطی نياز داشت.

علوی با اشاره به اينکه، شرط اول يک حرکت و قيام وحدت رهبری است، افزود: بايد در يک جامعه يک رهبر باشد که بتواند يک قيام فراگير را ايجاد کند.

وی ادامه داد: در آن زمان مرجعيت تقليد از حالت منحصر به فردی خارج شد و در بين چندين مرجع تقليد تقسيم شد و ديگر مرجع واحد نبود که به صورت منحصر به فرد بتوانند حرکت های اعتراضی عليه رژيم پهلوی را رهبری و هدايت کنند.

علوی گفت: يکی ديگر از قوی‌ترين خاستگاه‌های قيام در آن زمان، دانشگاه بود که در آن زمان جنبه مذهبی نداشته و بيشتر تمايل به مارکسيسم و سوسياليسم داشتند و حتی برخی از دانشجويان که می خواستند نماز بخوانند بايد زير سر پله آهسته نماز می خواندند که به آنها امل يا کهن پرست نگويند.

وزير اطلاعات ادامه داد: در چنين فضايی يک مرجع تقليد انتظار جواب مثبت را از اينگونه دانشگاهی نبايد داشته باشد. آن دسته از دانشجويان و اساتيدی که می خواستند مبارزات سياسی داشته باشند و اعتقادات مذهبی خود را نيز حفظ کنند، يک جمعيت مسلمانان سوسياليسم را تشکيل دادند. آنها می خواستند با اين حزب اذعان کنند که ما هم نماز می خوانيم و هم مبارزه سياسی می کنيم و در اين شرايط قطعا صدای همراهی از سوی دانشگاه ها بلند نخواهد شد.

وی با بيان اينکه بازاريان با دعوت علما در صحنه ها حضور پيدا می کردند ادامه داد: بازاريان هميشه در اعتصاب و راهپيمايی و حضور در تجمعات در دوره مشروطيت و در دوره ملی شدن صنعت نفت مبارزات حضور داشتند اما در سال ۴۱ و ۴۲ آمادگی حضور را نداشتند به اين علت که در ۷ يا ۸ سال پيش در جنبش صنعت نفت حضور پيدا کرده بودند و عاقبت آن چيز ديگری شده بود و اين موضوعات بازاريان را سرخورده کرده بود و از حضور در حرکت های سياسی سرخورده شده بودند.

علوی افزود: ديگر خاستگاه قيام، حوزه های علميه و روحانيون بودند که آنها نيز در جريان مشروطه و ملی شدن صنعت نفت همراه انقلابيون بودند و با سخنرانی های خودشان در بين مردم نقش بی بديلی در ملی شدن صنعت نفت ايفا کرده بودند ولی آنها نيز به واسطه آنچه که بر سر صنعت ملی شدن نفت آمده بود سر خورده شده بودند و بيشتر به سمت کارهای فرهنگی رفته بودند و به عبارت ديگر عطای سياست را به لقايش بخشيده بودند و چون از صحنه سياست سر خورده شده بودند اين آمادگی در بين روحانيون نيز وجود نداشت که بازهم در اين شرايط امام به سمت اين گروه ها رفتند.

وی افزود: خاستگاه ديگر قيام مربوط به سياسيون و جبهه ملی بود. آنها در آن زمان درگير پارلمان بازی و انتخاب در مجلس شورای ملی بودند و عملا حرکت و مبارزه رودرو عليه رژيم را کنار گذاشته بودند.

وزير اطلاعات گفت: در چنين شرايطی که هيچ خاستگاهی، آمادگی حرکت نداشت و خلأ رهبری با فوت آيت الله بروجردی وجود داشت و شاه نيز آيت الله حکيم يعنی مرجعيت شيعه را به بيرون از مرزهای ايران سوق داده بود ديگر در اين شرايط همه احساس می کردند که احتمال وقوع يک قيام اعتراضی به سياست های ديکته شده آمريکايی وجود ندارد.

وی با اشاره به آغاز مديريت اصلاحات آمريکايی تصريح کرد: اصلاحات آمريکايی با تعرض به اسلام در قوانين کشور آغاز شد. امام خمينی (ره) در آن زمان خطر را احساس کردند و به دنبال پر کردن خلأ رهبری برآمدند و ۹ نفر از علما که در تراز مرجعيت بودند را در قم جمع کردند و با برنامه‌ريزی ۱۵۰ نامه به علمای بلاد نوشتند و خواستند تا دور هم جمع شوند و مسائل را رصد کنند و اطلاعات را بفرستند و لحظه‌ ای غافل نباشند.

علوی با بيان اينکه در آن زمان بيانيه ‌هايی را در قم ‌نوشتند و در تهران و مشهد با امضای ۱۱ مجتهد صادر کردند افزود: انجمن‌های اسلامی در دانشگاه‌ها يکی پس از ديگری به دستور امام خمينی (ره) شکل گرفتند و آنها با حرکت امام همراهی کردند ضمن آنکه امام(ره) سران هيئت‌های مذهبی و بازاريان را فرا خواندند و گفتند، هيئت‌ها با هم موتلف شوند و دست به دست هم دهند تا دشمن دعوای حيدری و نعمتی راه نيندازد و از آنها به نفع سياست‌های رژيم استفاده نکند.

وی تصريح کرد: امام خمينی (ره) می‌دانستند، رفتن در سينه رژيم و مقابله با شاه شامل قربانی دادن، شکنجه، زندانی و تبعيد است و امام فرهنگ شهادت را در جامعه ترويج کرد و فرمود «سينه خود را برای سرنيزه‌های شما آماده کرده‌ام» و خون شهادت را در رگ‌های ملت به جريان انداخت.

وزير اطلاعات با تاکيد بر اينکه شرايط داخلی و خارجی با قيام امام خمينی (ره) همراه نبود، افزود: شوروی همکاری نمی‌کرد، آمريکا هم پشتيبان شاه بود و از اين قيام حمايت نمی‌کرد، اما شجاعت و هوشمندی امام راحل تمام اين موانع را در هم شکست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016