جمعه 15 خرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

داعش: بمباران از سر بریدن وحشیانه‌تر است

150223115836_isis_afghanistan.jpg
بی بی سی - مولوی عبدالرحیم مسلم دوست که خود را از رهبران گروه موسوم به دولت اسلامی، (داعش) در افغانستان می‌خواند در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفته است که بمباران از سر بریدن وحشیانه‌تر است و سربریدن، "رحیمانه‌ترین" شیوه کشتن است.

او همچنین گفته که از اخبار مربوط به سربریده شدن ۱۰ عضو گروه طالبان به دست افراد داعش در جنوب شرق افغانستان بی‌اطلاع است.

روز گذشته یک مقام دولتی افغانستان که نخواست نامش فاش شود، این خبر را در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی تایید کرد. براساس گزارش‌ها این حادثه در ولسوالی آچین ولایت ننگرهار در شرق افغانستان رخ داده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


با این حال عبدالرحیم مسلم دوست درگیری میان نیروهای وابسته به گروه دولت اسلامی و اعضای طالبان را تایید کرد و گفت که گروه طالبان آغازگر جنگ بوده و نیروهای تحت امر او از خود دفاع می‌کنند.

او گفت که هرکس با داعش بجنگد، کشته می‌شود.

در هفته‌های اخیر گزارش‌هایی از درگیری شدید میان دو گروه در جنوب شرق افغانستان منتشر شده است.

'طالبان به دستور اطلاعات پاکستان می‌جنگد'

عبدالرحیم مسلم دوست که گفته می‌شود در گذشته روابط نزدیکی با گروه طالبان داشته، گفت که این گروه "به نام اسلام و جهاد، به آزار و اذیت مردم افغانستان پرداختند."

او افزود: "طالبان به دستور آی اس آی (سازمان اطلاعات ارتش پاکستان) می‌جنگد. ما آنها را شناختیم و راه دیگری برای جهاد پیدا کردیم که گروه دولت اسلامی است و عضو آن شدیم."

او می‌گوید که در زمان حاکمیت طالبان بر افغانستان هیچ سمت رسمی نداشته است اما از این گروه به دلیل اینکه "کفر جهانی یک جا شده و علیه آنها می‌جنگید"، پشتیبانی کرده است.

عبدالرحیم مسلم دوست که مدتی هم در گوانتانامو زندانی بوده می‌گوید که "به جرم مسلمان بودن در آنجا زندانی شده بود."

او در بخش دیگری از گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفت که بمباران هوایی که "نه کوچک و بزرگ می‌شناسد و نه زن و مرد"، از سربریدن "وحشیانه‌تر" است.

با این حال او می‌گوید که نیروهای تحت امرش، سر افراد بیگناه را نمی‌برند.

در گزارش‌های منتشر شده از سوی سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری، نیروهای مسلحی که علیه دولت افغانستان می‌جنگند در چهارده سال گذشته همواره عامل اصلی تلفات غیرنظامیان در این کشور معرفی شده‌اند.

آقای مسلم دوست ادعا می‌کند که "مردم عادی هیچگاه هدف آنها نیستند" و او از افرادش خواسته تا "غیرنظامیان را نجات بدهند."

حدود هشت ماه پیش تعدادی از رسانه‌های منطقه از انتخاب عبدالرحیم مسلم دوست از سوی گروه دولت اسلامی، به عنوان "امیر خراسان" خبر داده بودند.

اما یک ماه پس از آن خبرگزاری پژواک در افغانستان گزارش داد که این روحانی افغان به ارسال یک فایل صوتی به این خبرگزاری، گفته است که "او با داعش بيعت کرده اما از سوى اين گروه، به عنوان امير خراسان تعيين نشده است."

آقای مسلم دوست یک ماه و نیم پیش نیز در گفت‌وگو با همین خبرگزاری، خود را "عضو شورای علمی گروه داعش در منطقه خراسان" معرفی کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016