شنبه 16 خرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

انفجار در همایش انتخاباتی کردهای ترکیه

• در پی انفجار در یک همایش انتخاباتی در شهر دیاربکر٬ دست‌کم دو تن کشته و بیش از صد تن مجروح شدند. این همایش را حزب چپ‌گرای دموکراتیک خلق سازماندهی کرده بود که از مخالفان دولت اردوغان در ترکیه است.

دویچه وله ـ دو انفجار در گردهم‌آیی انتخاباتی حزب چپ‌گرای دموکراتیک خلق در شهر کردنشین دیاربکر ترکیه٬ روز جمعه ( ۱۵ خرداد/ ۵ ژوئن) دو کشته و بیش از صد زخمی بر جای گذاشت. قرار بود صلاح‌الدین دمیرتاش٬ رهبر این حزب٬ دو روز مانده به برگزاری انتخابات پارلمانی ترکیه در این گردهم‌آیی سخنرانی کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس٬ این دو انفجار که ناشی از دستکاری پست برق بود٬ دقایقی پیش از آغاز سخنرانی صلاح‌الدین دمیرتاش رخ داد. در ابتدا خبرگزاری‌ها شمار مجروحان را ۵۰ نفر اعلام کرده بودند.

دیاربکر٬ شهری که این انفجار در آن رخ داده٬ مهم‌ترین شهر کردنشین در جنوب شرقی ترکیه است.

انتخابات پارلمانی ترکیه قرار است روز یک‌شنبه (۱۷ خرداد/ ۷ ژوئن) برگزار شود و آرای کردهای ترکیه هم نقشی حیاتی در تعیین سرنوشت آن ایفا خواهد کرد. حزب دموکراتیک خلق سخت در تلاش است تا بتواند در این انتخابات بیش از ۱۰ درصد آرا (حداقل رای برای ورود به پارلمان) را کسب کند تا بتواند کرسی‌هایی در پارلمان این کشور به دست آورد.

تلاش برای مقابله با سلطه سیاسی حزب عدالت و توسعه

در صورتی که حزب دموکراتیک خلق بتواند بیش از ۱۰ درصد آرا را از آن خود کند٬ می‌تواند امکان کسب اکثریت قاطع در پارلمان آتی را از حزب حاکم عدالت و توسعه بگیرد.

در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد جاه‌طلبی‌های دولت اردوغان برای ارائه قانون اساسی جدید و تغییر ساخت پارلمانی سیاست در سوریه به ساخت ریاست‌جمهوری با چالشی جدی مواجه خواهد شد. اردوغان سخت در تلاش است تا بتواند با تغییر وضعیت از طریق به دست آوردن اکثریت کرسی‌های پارلمان٬ قدرت‌های اجرایی خود را افزایش دهد.

احمد داوداوغلو٬ نخست‌وزیر ترکیه و چندین تن دیگر از مقامات این کشور گفته‌اند که درباره علل وقوع دو انفجار بررسی‌های لازم را انجام خواهند داد. به گفته او «هر کسی که در پس پرده این رویداد باشد٬ صرف‌نظر از این‌که هدف از این کار جابجایی قدرت بوده باشد٬ یا تلاش برای ترور یا تغییر فضای انتخابات با اقدامات تحریک‌آمیز٬ ما باید بررسی‌های لازم را برای یافتن آنها انجام دهیم.»

داوداوغلو همچنین خطاب به "برادران خود در دیاربکر" گفت که باید نسبت به سوء استفاده‌های احتمالی از این رویداد تحریک‌آمیز آگاه باشند. او از همه رقیبان انتخاباتی خواست که دست از تحریک یکدیگر بردارند.

صلاح‌الدین دمیرتاش٬ رهبر حزب دموکراتیک خلق در واکنش به این رویداد از هواداران خود خواست که هوشمندانه عمل کنند و تصریح کرد که "هر اتفاقی که رخ دهد٬ ترکیه محتاج صلح و آرامش است و نباید از این نکته غافل شد."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016