یکشنبه 17 خرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

عراقچی: اختلاف هست، کار پيش می رود، اما خيلی کند و آهسته

عباس عراقچی، عضو ارشد تيم هسته ای ايران، با بيان اينکه محصول نهايی توافق هسته ای، سندی بسيار مفصل با ضمايمی جامع خواهد بود، گفت: "قسمت های مختلف اين متن و ضمائم آن هنوز در پرانتز است، اختلاف هست، کار پيش می رود، اما خيلی کند و آهسته."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تهران- ايرنا- عراقچی پيش از ترک وين، با بيان اين مطلب افزود: يک ضميمه مربوط به بحث تحريم ها است و همه جزيياتی که مربوط به تحريم ها می شود، قوانينی که برداشته می شود و تاثير اين قوانين در عمل با جزييات در ضميمه بحث خواهد شد.

عراقچی اظهار داشت: ضميمه ديگر، مربوط به بحث های فنی و ابعاد مختلف هسته ای است؛ اينکه در تصميماتی که گرفته شده و راه حل هايی که در لوزان به دست آمده، چگونه در عمل اجرا می شود.

اين عضو ارشد مذاکره کننده هسته ای خاطر نشان کرد: يک ضميمه ديگر در خصوص همکاری های صلح آميز هسته ای با ايران خواهد بود؛ اينکه کشورها در چه حوزه هايی می توانند با ايران همکاری کنند. در حوزه های مربوط به راکتورهای آب سبک قدرتی، نيروگاه ها و راکتورهای تحقيقاتی، آب شيرين کن هسته ای، تحقيق و توسعه، گداخت هسته ای و همه مسائلی که در حوزه صلح آميز هسته ای قرار می گيرد در اين ضميمه شرح داده خواهد شد.

وی، با اشاره به مشخصات متن و ضمائم متن در حال نگارش، گفت: در صورت رسيدن به توافق نهايی، يک متن اصلی خواهيم داشت و فکر می کنم تا ۵ ضميمه برای آن پيش بينی شده است.

عراقچی افزود: ضميمه ديگر، در خصوص کميسيون مشترکی که قرار است تشکيل شود، نحوه و قوانين کارکرد آن و اينکه چگونه و به چه مسائلی رسيدگی خواهد شد؛ در همه موضوعات مورد توافق و در نهايت ضميمه آخر هم مربوط به برنامه اجرايی خواهد بود؛ اينکه اقداماتی که دو طرف بايد انجام بدهند در چه جدول زمانی صورت خواهد گرفت.

وی تاکيد کرد: آنچه که محصول نهايی خواهد بود يک سند بسيار مفصل و ريزی خواهد بود حدود بيش از ۲۰صفحه متن اصلی و حدود ۴۰و ۵۰صفحه مجموعه ضمائم است و کلمه به کلمه اين سند جای بحث و بررسی دارد و کلمه به کلمه آن بعضا مورد مشاجره و منازعه و اختلاف نظر است.

اين عضو تيم هسته ای ادامه داد: قسمت های مختلف اين متن و ضمائم آن هنوز در پرانتز است، بعضی مواقع مورد اختلاف هست ولی کار پيش می رود، اما خيلی کند و آهسته.

** به طرف مقابل اعتماد نداريم

عراقچی درباره نحوه برگشت پذيری تحريم ها و زمانبندی لغو تحريم ها گفت: برگشت پذيری يک اصل مهمی است که هر دو طرف روی آن نظر دارند؛ بنای ما در اين مذاکرات بر بی اعتمادی است و اين يک واقعيت می باشد.

وی ادامه داد: ما به هيچ وجه به طرف مقابل اعتماد نداريم، طرف مقابل هم اعتماد ندارد و لذا همه ترتيبات در توافق به گونه ای خواهد بود که هر طرف اگر احساس کند که طرف مقابل در حال نقض تعهدات است بتواند برگردد و دوباره آنچه را که قبل از توافق وجود داشته است، اجرا کند.

**همه تمهيدات را پيش بينی کرديم

عضو تيم هسته ای کشورمان تصريح کرد: ما همه تمهيدهای لازم را پيش بينی کرديم که اين اتفاق برای ما هم بيفتد؛ طرف مقابل هم درباره تحريم های خودش به طور طبيعی چنين تمهيدهايی را خواهد داشت.

عراقچی در زمينه دو روز مذاکرات فشرده هسته ای در وين گفت: جلساتی با مجموعه ۱+۵ در سطح معاونان در وين داشتيم و جلسات دو جانبه در حاشيه اين جلسات با هيات های روسيه، چين و مجموعه کشورهای اروپايی و آمريکا برگزار شد.

وی اضافه کرد: يک دور ديگر در کليات مسايل و راه حل هايی که در لوزان به دست آورديم، مرور شد.

عضو ارشد تيم هسته ای کشورمان، با بيان اينکه در کنار جلسات معاونان، کار نگارش متن هم ادامه پيدا کرد، گفت: چندين جلسه کارشناسی برگزار شد که همچنان پس از رفتن ما جلسات کارشناسی ادامه خواهد داشت.

**کار خيلی کند پيش می رود

عراقچی با بيان اينکه در سطح معاونان هم روی متون اصلی کار بيشتری صورت گرفت، اظهار داشت: به هرحال کار سخت و پيچيده ای است و کار خيلی کند پيش می رود؛ اين موضوع حساسيت ها و پيچيده گی های خودش را دارد، ولی به هرحال مشغول هستيم.

**تلاش برای کاهش تعداد پرانتزها

عراقچی همچنين تصريح کرد: در هرجلسه تلاش ما اين است که تعداد پرانتزها را کمتر کنيم.

وی افزود: ممکن است يک يا دو ساعت بحث کنيم و فقط يک پرانتز برداشته شود و روی يک پارگراف و روی يک جمله می توانيم توافق بکنيم.

اين عضو تيم هسته ای کشورمان با بيان اينکه اين کار حساسيت های بسيار حقوقی، فنی و هم سياسی دارد، گفت: در نگارش متن يک موضوعی از لحاظ فنی حل می شود، اما از لحاظ سياسی حل نمی شود؛يک موضوع از لحاظ سياسی و فنی حل می شود اما از نظر حقوقی مشکل دارد، در اينجا بايد حقوقدانان نظر بدهند. عراقچی تاکيد کرد: ان شاالله اگر بتوانيم جمع بندی کنيم هموطنان عزيز خواهند ديد که يک مجموعه مفصلی خواهد بود از متن های مختلف در ابعاد مختلف که روی کلمه به کلمه اش بحث و دقت نظر شده است.

عراقچی اظهار داشت: مذاکرات تا دهم تير حتما ادامه خوهد داشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016