یکشنبه 17 خرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
5 خرداد» چرا بنزين تک نرخی شد
4 خرداد» بنزين ۱۰۰۰ تومان، گازوييل ۳۰۰ تومان شد
پرخواننده ترین ها

وزیر نفت: قيمت بنزين افزايش پيدا نمی‌کند

وزير نفت با تاکيد بر اين که اصلا بحثی برای افزايش قيمت بنزين وجود ندارد گفت که سهميه‌های موجود تا پايان شهريور معتبر است، وشايعاتی از اين دست که دوباره نرخ‌ها افزايش پيدا می‌کند درست نيست و اين حرفها مصداق بارز تشويش افکارعمومی است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ايسنا، بيژن زنگنه در حاشيه افتتاح نمايشگاه دستاوردهای شرکت مهندسی و ساخت تاسيسات دريايی ايران در مجلس به سوالی در خصوص دليل افزايش قيمت بنزين پاسخ داد.

وی در مورد اين که آيا افزايش نرخ بنزين برای اجرای فاز سوم هدفمندی و يا تامين کسری بودجه بوده است گفت: افزايش بنزين به دليل هيچ کدام از اين مواردی که مطرح کرديد نيست، طبق قانون دولت موظف بود که تا پايان برنامه پنجم که امسال سال پايانی آن هستيم قيمت‌ها را به حدود ۹۰ درصد فوب خليج فارس برساند که در هيچ موردی اين کار صورت نگرفته بود.

وی افزود: جدای از در آمد برای هدفمندی ما برای بهينه سازی مصرف، نياز به متعادل کردن قيمت‌ها داريم تا بتوان بسياری از مشکلات مصرف بی رويه را حل کنيم، کاری که امسال کرديم تاکيد بر آن بود تا جايی که می‌شود قيمت‌ها را تک نرخی کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزير نفت با بيان اين که سال گذشته قيمت بنزين سه نرخی بود گفت: اوايل سال گذشته بنزين ۴۰۰ تومانی داشتيم و بنزين ۷۰۰ تومانی اضافه شد اواسط سال بنزين ۴۰۰ تومانی را به ۷۰۰ تومانی در کارت‌ها تبديل کرديم، بدين شکل که هر ليتر بنزين ۴۰۰ تومانی به دو سهميه بنزين ۷۰۰ تومانی تبديل شد، امسال بنزين را تک نرخی کرديم و با اين رويه سهميه‌ها برداشته شد.

زنگنه با بيان اين که سال گذشته متوسط نرخ مصرفی بنزين ۸۰۰ تومان بود گفت: تقريبا ۳۰ درصد از بنزين کشور با نرخ هزار تومان فروخته می‌شود، در زمان سهميه بندی فسادهای زيادی وجود داشت، درست است که عموم مردم به سلامت زندگی می‌کنند اما عده‌ای با کارها و فضاهايی که ما درست کرديم در درونشان شيطان رخنه کرد و باعث انجام فسادهايی شد، درهمان دوران بسياری از جايگاه‌داران به دليل همين سهميه‌ی ۷۰۰ تومانی و نرخ بنزين آزاد هزار تومانی به زندان افتادند.

وزير نفت اضافه کرد:‌ در ميانه سال گذشته ۵ ميليون کارت خودرو با حمايت ستاد سوخت سوزانده شد، کارتهای خودروهايی که در خانه بودند تنها بنزينشان فروخته و يا مصرف می‌شد، ماشين و يا موتور سيکلت‌هايی که در پارکينگ‌ها توقيف بودند اما ازکارت سوختشان استفاده می‌شد و يا ماشين‌هايی که سهميه‌ی روزانه حمل و نقل عمومی داشتند اما درخانه پارک بودند و سهميه‌هايشان به فروش می‌رفت اکنون با تک نرخی شدن بنزين همه بايد کار کنند.

وی با بيان اين که نرخ CNG افزايش پيدا نکرده است گفت: با توجه به عدم افزايش نرخ CNG مصرف، اين روزها بالا رفته است و نبايد فکر شود که با تک نرخی شدن بنزين مصرف بالا می‌رود. شايد افراد با خود بگويند که اگر بنزينشان را تا شهريور ماه مصرف نکنند سوزانده می‌شود و بهتر است هر چه سريعتر برای مصرف سوختشان تلاش کنند، همه تلاش می‌کنند دو و نيم مييليارد ليتر سهميه را به مصرف برسانند که اين تقريبا ۲۵ تا ۳۰ درصد مصرف بيشتر نيست، بنابراين اگر به صورت عادی نيز بنزين استفاده شود سهميه‌ها مصرف خواهد شد.

به گزارش ايسنا، زنگنه با بيان اين که در گازوئيل نيز چند نرخ داشتيم گفت: نرخ‌های جداگانه‌ای برای مصرف گازوئيل در کشاورزی و صنعت و غيره وجود داشت که همه را ۳۰۰ تومان کرديم البته سهميه در آنجا بايد وجود داشته باشد و نمی‌توانيم سهميه را برداريم. چون يکی از کانال‌هايی است که اگر به آن نپردازيم قاچاق و سوخت صورت می‌گيرد. آنجا ترکيبات خوبی داريم تا سوخت خودروها را بر پايه‌ی پيمايش‌شان تشخيص دهيم. اين کار شروع شده و در مرحله تکميل است و تا اواسط سال ديگر بايد دستگاههای روی کاميون‌ها و خودروهای نفت و گاز سوز گذاشته شود تا ميزان پيمايش‌شان اندازه گيری شود اين کار پيچيده‌ای نيست و تکنولوژی‌اش وجود دارد.

زنگنه با بيان اينکه در گاز مايع نيز تک نرخی اعمال شده است گفت: نرخ‌های ۲۱۰ و ۶۵۰ تومان در گاز مايع برای مصرف خودروها و کپسول‌های بزرگ و صنايع بزرگ داشتيم که همه را از ۲۱۰ تومان به ۲۳۰ تومان تبديل کرده و قيمت نفت سفيد را بالا نبرديم چون مصرف روستاها بود. ما می‌خواستيم بيش از هر چيزی فساد را از اين قضيه برداريم.

وزير نفت در جمع بندی با بيان اين که متوسط نرخ ۸۰۰ تومانی بنزين به هزار تومان تبديل و سهميه برداشته شد گفت: با اين شرايط افراد ديگر درد سر ندارند و بر اساس نيازشان بنزين مصرف می‌کنند. ديگر آنقدر عذاب نمی‌کشند که سهميه‌شان از بين می‌رود يا خير. بنده قاطع می‌گويم که سهميه‌های موجود در کارت‌ها تا پايان شهريور ماه معتبر است. بعضی حرف‌هايی می‌زنند که يک ماه ديگر سهميه را بر می‌دارند که اين باعث هجوم مردم می‌شود اصلا اين طور نيست دولت به حرفش پايبند است.

وی افزود: برخی بحث‌های ديگری را مطرح می‌کنند که يکی دو ماه ديگر دوباره قيمت بنزين افزايش پيدا می‌کند که اين شايعه است و از لحاظ حقوقی نيز قابل تعقيب می‌باشد چون مصداق تشويش افکار عمومی است، دولت تصميماتش را درست گرفته و طبق قانون بوده است.

به گفته زنگنه خيلی از اجرای قانون عقب هستيم و فقط در بنزين مقداری به اجرای قانون نزديک شده‌ايم که هنوز هم تا رساندن قيمت آن به فوب خلی فارس فاصله داريم.

زنگنه با بيان اين که قيمت CNG همان قيمت قبل است گفت: در اواخر سال گذشته مقدار قيمت CNG را پايين آورديم و حتی جايگاه‌داران را برای ايجاد شرايط بهتر تشويق کرديم که بتوانيم کار را پيش ببريم.

وزير نفت در پاسخ به اين پرسش که آيا بااين توضيحات قيمت بنزين افزايش پيدا می‌کند؟ اصلا بحثی نيست.

قراردادی با اندونزی برای سرمايه گذاری در پارس جنوبی نداشتيم

به گزارش ايسنا، وزير نفت در ادامه در پاسخ به اين پرسش که نتيجه سرمايه گذاری اندونزی در پارس جنوبی به کجا کشيده است گفت: قراردادی با اندونزی برای سرمايه گذاری در پارس جنوبی نداشتيم که الان بگوييم نتيجه‌اش به کجا رسيده است.

وی در واکنش به اين پرسش که آيا قرار نبود سرمايه گذاری صورت بگيرد گفت: نه چنين چيزی نبوده است، اين که در گذشته بوده ديگر تمام شده و تقريبا پارس جنوبی به طور کامل پروژه‌هايش شکل گرفته و بايد پروژه‌هايی که باقی مانده را تمام کرد، پارس جنوبی ديگر در وضعيتی نيست که برايش دنبال سرمايه گذار بگرديم. البته ما مشکل تامين منابع مالی داريم. اما ديگر در وضعيتی نيست که بخواهيم سرمايه گذار جديد داشته باشيم، بايد راههای ديگری را پيدا کنيم.

زنگنه ادامه داد: البته اگر تحريم‌ها برداشته شود نيز راه ديگری نداريم جز آنکه همين مسير را که تاکنون شروع کرده و به آخرش رسانده‌ايم ادامه دهيم، البته کمک‌ها و همکاری‌های مديريتی و پشتيبانی، از نظر تامين تجهيزات وجود دارد.

وزير نفت در ادامه در پاسخ به پرسش ديگری در خصوص ارزيابی از عملکرد شرکت مهندسی و ساخت تاسيسات دريايی گفت: در سال ۷۶ که به وزارت نفت آمدم سکوی ساده يعنی چهارپايه‌ای که عرشه‌ها رويش گذاشته می‌شد را نمی‌توانستيم در ايران بسازيم و لوله گذاری دريايی نمی‌توانستيم داشته باشيم، آن موقع شرکت صدرا با توان خيلی ضعيفی کار می‌کرد در حال حاضر به ياری خداوند ۴-۵ شرکت خوب در حوزه تاسيسات دريايی داريم که شرکت تاسيسات دريايی از همه پيشتازتر و جلوتر است.

وی در ادامه توضيح داد: در حال حاضر از نظر سخت افزار و نرم افزار اين شرکت‌ها دارای توانايی هستند که برای اجرای پروژه‌ها با يکديگر رقابت می‌کنند. شرکت‌هايی همچون تاسيسات دريايی و صف و ايزوايکو داريم، البته شرکت صدرا نيز وجود دارد که تا حدود بسيار زيادی به دليل سياست‌های غلط در خصوصی سازی و کارهای بعدی آن نابود شد و تا حدود زيادی آسيب ديد. تمامی اين شرکت‌ها در زمينه‌ی تاسيسات دريايی کار می‌کنند و شرکت‌های خوبی هم هستند.

وی با بيان اين که در حال حاضر در کشور سکوها، عرشه‌های رو و لوله گذاری دريايی ساخته می‌شود گفت: فکر نمی‌کنم کشوری در منطقه بتواند در اين زمينه با ما رقابت کند. مثلا درسال گذشته همزمان سه سکوی فاز ۱۲ در دريا، دو سکوی فاز ۱۵ و ۱۶ و دو سکوی فازهای ۱۷ و ۱۸ در مدار راه اندازی شدند که اين در تاريخ صنعت ايران بی‌سابقه است، در جهان هم معدود کشوری را می‌توان پيدا کرد که ۷ عرشه را همزمان در حال راه‌اندازی داشته باشند.امسال هم تعهدات زيادی اين شرکت‌ها دارند.

وی ادامه داد:انشاء الله بتوانيم اين شرکت‌ها را پشتيبانی کنيم تا کارهايشان را انجام دهند و وظيفه‌ی برداشت از ميادين مشترک را به خوبی انجام دهند که رهبری و مجلس و ملت نسبت به آن حساس هستند.

وزير نفت همچنين به پرسشی در مورد جزييات فروش روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت به روسيه پاسخ نداد.

شرکت‌های نفتی بزرگ اروپايی برای حضور در بازار ايران علاقمندند

به گزارش ايسنا، وزير نفت در ادامه در پاسخ به پرسش ايسنا در مورد جزييات ديدارش با مديران نفتی در حاشيه اجلاس اوپک گفت: با مديران نفتی بزرگ شرکت‌های اروپايی ملاقات داشتم. آنها به بازگشت و حضور فعال مجدد در بازار ايران ابراز علاقمندی نشان دادند.

وی ادامه داد: برای آنها توضيح دادم که بازار ايران بعد ازتحريم به کلی متفاوت با قبل از تحريم شده است در اين مدت ظرفيت‌های بزرگی در داخل کشور ايجاد شده و توانمندی‌هايمان بالا رفته است و بايد آنها اين ملاحظات را در کارهايشان داشته باشند.

زنگنه در عين حال گفت: مدل جديد قراردادهايمان را برايشان توضيح داده شد که جذابيت‌های بيشتری دارد آنها همه برای حضور در بازار ايران اعلام آمادگی کرده‌اند خيلی‌هايشان در حد مذاکره پای کار بودند و يک سری اطلاعات گرفته و تعادل نظر داشتند اما همه می‌گويند کار رسمی را بعد از برداشتن رسمی تحريم‌ها انجام می‌دهند.

وزير نفت همچنين در پاسخ به پرسشی در خصوص اقدامات اين وزارتخانه برای افزايش فروش نفت گفت: وزارت نفت تمام تلاشش‌ را برای افزايش فروش نفت انجام داده است، در يک سال و نيم گذشته صادرات نفت افزايش پيدا کرده، منتها از من نخواهيد که بيشتر از اين توضيح دهم. چون اگر بيشتر از اين بگويم بدان معناست اطلاعات را به دست کسانی می‌دهم که می‌خواهند دايره تحريم‌ را تنگ‌تر کنند.

زنگنه همچنين در مورد ميزان پايبندی طرف غربی به تعهداتش در توافق ژنو و مذاکرات در حد تسهيل فروش نفت گفت: چيزی در مذاکرات ژنو برای تسهيل فروش نفت نداشتيم که بخواهيم توضيح دهيم طرف غربی به آن عمل کرده است يا خير؟


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016