یکشنبه 17 خرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

تقدير تندروها از برهم زنندگان سخنرانی روحانی

برهم زدن سخنرانی چهره‌های معتدل سياست؛ اين فصل مشترک قرارهای جمعی تندروها در چند سال گذشته بوده است. امسال هم «حسنين» اصلاح‌طلبان از زخم شعار عصبانی‌ها در امان نبودند. هم در سخنرانی يادگار امام، حسن خمينی و هم در سخنرانی رئيس جمهور

به گزارش خبرنگار ايلنا٬ افرادی با پوشش خاص که از بيرون سازماندهی شده بودند، در سخنرانی رييس جمهور زبان به توهين گشودند و با شعارهای خود لحظاتی در سخنرانی اخلال ايجاد کردند. اين شعارها با واکنش قسمتی ديگر از جمعيت مواجه شد که بر هم زنندگان سخنان روحانی را منافق می‌ناميدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


البته اين اتفاق در سخنرانی رييس جمهور سابقه داشته؛ تا آنجا که گفته می‌شود سال قبل افرادی که از رييس جمهور حمايت کرده بودند٬ به دليل مقابله با هم زنندگان مراسم سخنرانی روحانی بازداشت شده بودند!

تقدير سايت‌های اصولگرا از برهم زنندگان سخنرانی رييس جمهور!

يک سايت اصولگرا با تقدير از شعاردهندگان در گزارشی نوشته است: «شعارهای مذکور، از مرسوم‌ترين شعارهای مردم انقلابی کشور در برنامه های گوناگون مسئولان انقلاب بوده و اتفاق تازه‌ای به شمار نمی رود. با اين وجود حسن روحانی پس از اين شعارها چند ثانيه‌ای سخنرانی خود را متوقف و از آنها تشکر کرد و در پايان سخنرانی خود نيز، صدايش را بالاتر برد تا شعارهای مجدد اين افراد شنيده نشود. سيد حسن خمينی هم در واکنش به شعارهای مردمی گفت: قطعاً همينطور است..... اگر عده‌ای با دلسوزی نسبت به انقلاب، بر سر دادن چندباره چنين شعارهايی در مقطع زمانی مشخص، تاکيد دارند، احتمالا مسئولان بايد علت آن را در عملکرد خود جستجو کنند.»

وقتی بر هم زدن سخنرانی‌ها تبديل به يک سنت می‌شود!

در چند سال اخير اين اتفاق يکبار در سال ۸۸ رخ داد؛ فردای روز مناظره‌ها٬ وقتی احمدی‌نژاد در کنار آيت‌الله هاشمی رفسنجانی نشسته بود تا به بيانات رهبر انقلاب گوش کند٬ ناگهان صدای عده‌ای از گوشه‌ای از حرم بلند شد: « احمدی دلاور پيرو خط رهبر»

سخنرانی برای دقايقی قطع شد و بر هم زدن سخنرانی‌ها تبديل به يک سنت شد و برخی از تندروها هر ساله به حرم می‌آمدند تا مراسم را به هم بزنند.

سال ۸۹ اين يادگار امام بود که مورد هجمه عده‌ای خاص قرار گرفت.

حمايت دوباره سايت‌های اصولگرا

سايت ديگر اصولگرا با حمايت از برهم زنندگان سخنرانی سيد حسن خمينی آنها را جمعيت ميليونی خواند که با شعار «نواده روح‌الله، سيد حسن نصرالله» مانع ادامه سخنرانی حسن خمينی شده‌اند.

مدتی بعد گروهی از جوانان اين طيف فکری با راه اندازی يک سايت٬ مطلبی کذب عليه يادگار امام منتشر کردند که به توقيف اين نشريه و بازداشت مدير مسئول آن منجر شد. گفته می‌شود مدير مسئول اين سايت رابطه خوبی با جريان پايداری و بهار داشته است.

حکايت همچنان باقی ...

اين ماجرا در شهرهای ديگر و برای افراد ديگر نيز به اشکال مختلف تکرار شد. در حرم حضرت معصومه يک بار هاشمی رفسنجانی و بار ديگر علی لاريجانی با «مُهر پراکنی» افرادی معلوم‌الحال مواجه شدند و يک بار نيز در مراسم شب احيای حرم امام رضا٬ ناطق نوری با اعتراض و اخلال خودسرها مواجه شد.

اين رفتارها چند بار با واکنش مقام معظم رهبری رو به رو شد به شکلی که ماجراهای قم با پيگيری نمايندگان مجلس تا مرحله افشای افراد موثر در اين ماجراها پيش رفت٬ اما در نهايت گزارشی که در صحن مجلس قرائت شد٬ سانسور شده بود و اسامی متخلفان در آن ذکر نشده بود.

بر هم‌زدن سخنرانی فعالان سياسی اصلاح‌طلب سابقه بيست ساله دارد و داستان هميشگی اصلاح‌طلبان بوده است٬ اما وقتی يک گروه سياسی در آستانه دو انتخابات سرنوشت‌ساز برای رئيس جمهور يک کشور خط و نشان می‌کشد٬ روحانی بايد به جد فکری برای حفظ امنيت اصلاح‌طلبان و مهمتر از آن فعالان سياسی کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016