چهارشنبه 20 خرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

سبزهای پارلمان اروپا خواستار آزادی نرگس محمدی شدند

کانون مدافعان حقوق بشر ـ نمايندگان حزب سبز- EFA- در پارلمان اروپا با ارسال نامه‌ای به فدريکا موگرينی- نماينده عالی اتحاديه اروپا در سياست خارجی و امور امنيتی-، تلاش برای آزادی نرگس محمدی- نائب رييس کانون مدافعان حقوق بشر- از زندان را خواستار شدند.

قرار است نامه نمايندگان حزب سبز- EFA- در پارلمان اروپا توسط وزير امور خارجه ايتاليا به دست خانم موگرينی رسانده شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين نامه هم‌زمان با برگزاری مراسم بيستمين سالگرد درگذشت الکساندر لانگر- فعال صلح- در تاريخ سوم ژوئن ۲۰۱۵ نوشته شده است.

به گزارش سايت کانون مدافعان حقوق بشر، نمايندگان حزب سبز- EFA- در پارلمان اروپا در نامه‌اشان خطاب به خانم موگرينی نوشته‌اند: «ما از شما درخواست داريم که از مقام‌های ايران بخواهيد تا نسبت به آزادی نرگس محمدی به دلايل بشر دوستانه و مداوای فوری وی اقدام کنند. ما قوياً بر اين باوريم که در التيام دردهای زنی که در راه همان ارزش‌هايی که اتحاديه اروپا مدافع آن است تلاش می‌کند، نقش شما می‌تواند تعيين کننده باشد.»

بنياد الکساندر لانگر در سال ۲۰۰۹ نرگس محمدی از ايران را به‌عنوان مدافع حقوق بشر سال، انتخاب و جايزه سالانه خود را به او اعطا کرد.

بنياد الکساندر لانگر هر سال در يادبود او جايزه‌ای را به تلاشگرانی در سراسر جهان به‌پاس تلاش‌هايشان در راه آشتی، صلح و حقوق بشر اعطا می‌کند.

براين اساس چند نماينده شرکت‌کننده در مراسم بيستمين سالگرد درگذشت الکساندر لانگر در سخنانشان از نرگس محمدی به‌عنوان فعال حقوق بشر که در زندان است نام بردند.

مارتين شولتز- رئيس پارلمان اروپا- و کلوديا روت- نائب رئيس پارلمان آلمان- از جمله سخنرانان اين مراسم بودند.

تقی رحمانی- همسر نرگس محمدی- که به مراسم بيستمين سالگرد درگذشت الکساندر لانگر دعوت شده بود نيز در سخنانی گفت که حکومت ايران و مقام‌های قضائی ايران بايد نرگس محمدی و ديگر فعالان مدنی و سياسی را آزاد کنند. او گفت که حتی مطابق قوانين ايران جای نرگس محمدی و امثال او در زندان نيست.

آقای رحمانی اين سخنان را در حالی بيان می‌کرد که حسن فرشتيان- روحانی نوانديش و حقوقدان و وکيل ساکن فرانسه-، او را در اين مراسم، همراهی می‌کرد.

آقای رحمانی در ادامه با اشاره به اين موضوع که آقايان موسوی و کروبی و خانم رهنورد در حبس خانگی قرار دارند، اين رفتارها از سوی را نگران‌کننده ارزيابی کرد.

او در سخنان خود با تأکيد بر اينکه «راه نهايی برای دموکراسی و حقوق بشر در هر جامعه‌ای برعهده خود مردم آن جامعه است»، برجسته‌سازی موضوع «مسئوليت ملی» حکومت ايران در‌خصوص رعايت حقوق بشر برای شهروندانش از سوی نمايندگان مردم اروپا، بنياد لانگر و ديگر تلاش‌گران مدنی را خواستار شد.

آقای رحمانی همچنين از زبان خانم محمدی گفت که همسرش آزادی فرد را زمانی دارای ارزش می‌داند که فرد بتواند از حقوق شهروندی برخوردار باشد و همچنين نهادهای مدنی قوی برای تقويت دموکراسی در جامعه شکل بگيرند.

او همچنين گفت که نرگس محمدی باور دارد که مسئله هسته‌ای ايران بايد از راه گفت‌و‌گو حل شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016