چهارشنبه 20 خرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

ايران "ساليانه ۶ تا ۱۵ ميليارد دلار" هزينه حکومت اسد کرده است

خبرگزاری بلومبرگ از قول يک مقام‌ بين‌المللی و يک محقق امور خاورميانه می‌گويد برآوردها و تحقيقات آن‌ها نشان می‌دهد، تهران ساليانه ۶ ميليارد دلار هزينه حکومت اسد می‌کند و در مورادی اين کمک مبلغی تا ۱۵ ميليارد دلار را در بر گرفته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رادیو فردا ـ نويسنده شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی در ۱۹ خرداد ماه به گفته‌های استفان ده‌ميستورا، نماينده ملل متحد در امور سوريه، اشاره کرده است که بنا بر برآورد نمايندگی، «ايران ساليانه ۶ ميليارد دلار خرج حکومت بشار اسد می‌کند».

نديم شهادی، تحليلگری در موسسه چتم‌هاوس، و مدير مطالعات شرق مديترانه در دانشگاه تافتس، به بلومبرگ گفته است تحقيقات او نشان می‌دهد تهران در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ مبلغی بين ۱۴ تا ۱۵ ميليارد دلار به حکومت اسد کمک کرده است.

به گفته آقای شهادی اين کمک‌ها، در زمينه نظامی و اقتصادی بوده و تحت شرايط بسته ناشی از تحريم‌ها عليه سيستم بانکی و مالی اين کشور، انجام شده است.

اين چندمين بار است که گزارشی در مورد کمک‌های ايران به حکومت بشار اسد منتشر می‌شود. کشورهای مخالف حکومت اسد، که بارها از نقش ايران در دفاع از دمشق انتقاد کرده‌اند، مانند ايالات متحده نيز از کمک مالی ايران به دمشق سخن گفته‌اند. اما برآوردی رسمی از کل اين کمک‌ها ارائه نشده است.

بنا بر گزارشی ايران در سال گذشته تسهيلات اعتباری سه ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلاری برای خريد محصولات نفتی برای دولت بشار اسد باز کرد؛ تهران يک ميليارد دلار تسهيلات اعتباری (وام) برای خريد محصولات غيرنفتی از سوريه نيز باز کرده بود.

مقام‌های رسمی در دمشق و تهران، خود گاهی از گشايش خطوط اعتباری جديد يا کمک‌های ايران به سوريه حرف زده‌اند.

در ارديبهشت ماه گذشته گزارشی در مورد توافق اوليه مقام‌های دو کشور برای باز کردن يک خط اعتباری يک ميليارد دلاری برای دمشق منتشر شد.

در آن زمان رئيس بانک مرکزی سوريه، در گفت‌وگوی تلفنی با شبکه خبری بلومبرگ گفت اين دومين خط اعتباری يک ميليارد دلاری ايران برای کمک به اقتصاد سوريه از سال ۲۰۱۳ است.

در آن سال بانک توسعه صادرات ايران، خود، خبر اختصاص اعتباری يک‌ ميليارد دلاری را به سوريه منتشر کرده بود.

کمک‌ها به حکومت اسد، به طور عمده، در زمانی انجام شده که تهران تحت تحريم‌های شديدی قرار داشته که وزير خزانه‌داری ايالات متحده، در سال ۱۳۹۲، آنها را «شديدترين مجازات‌ها در تاريخ» توصيف کرده بود.

تهران همواره بر حمايت خود از حکومت بشار اسد تاکيد کرده است.

در تازه‌ترين نمونه‌ از اين حمايت‌های رسمی، حسين اميرعبداللهيان، معاون عربی و آفريقايی وزارت خارجه، ۱۹ خرداد ماه، در گفت‌وگو با خبرنگاران در تهران گفت هيچ تغييری در سياست حمايت ايران از سوريه به وجود نيامده است.

اين گفته‌های تازه زمانی مطرح شده که بنا بر گزارش‌ها، طی هفته‌های گذشته نيروهای عمدتا افراطی و اسلام‌گرا مانند حکومت خودخوانده اسلامی، دست به پيشرفت‌های تازه‌ای زده‌اند و حکومت مرکزی سوريه بخش‌های بيشتری از مناطق تحت کنترل خود را از دست داده است.

جنگ داخلی سوريه که تلاش‌های بين‌المللی برای پيدا کردن راه‌حلی سياسی برای آن، تا کنون نتيجه‌ای نداشته است، بيش از ۲۰۰ هزار قربانی برجای گذاشته و نيمی از مردم آن کشور را آواره کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016